معرفی کشنده دیما باری تک
کامیون باری تک دیما محصول جدید شرکت خودروسازی مایان است که در اسفند ماه ۱۳۹۹ رونمایی و خط تولید آن نیز افتتاح شد. این کامیون با هدف تامین نیازهای حمل و نقل بار در مسافتهای کوتاه و میانی به بازار عرضه شده است.
طراحی ظاهری کشنده باری دیما تک
نمای بیرونی کشنده باری دیما تک به گونه ای طراحی شده است که ظاهری مدرن و عضلانی دارد. خطوط صاف و زوایای تیز بدنه، حس قدرت و پویایی را به این کامیون می دهد.
جلوی کامیون:
- لوگوی بزرگ دیما در وسط جلوپنجره قرار گرفته است.
- چراغ های جلو کشیده و باریک هستند که به کامیون ظاهری مدرن می دهند.
- سپر جلو از جنس پلاستیک فشرده است و در برابر ضربه مقاوم است.
کناره های کامیون:
- آینه های جانبی بزرگ هستند و دید کاملی به راننده می دهند.
- دستگیره های درب ها به صورت توکار هستند و ظاهری زیبا به کامیون می دهند.
- گلگیرها پهن هستند و از بدنه کامیون در برابر برخورد با موانع محافظت می کنند.
عقب کامیون:
- چراغ های عقب کشیده و باریک هستند و به کامیون ظاهری مدرن می دهند.
- سپر عقب از جنس پلاستیک فشرده است و در برابر ضربه مقاوم است.
- اگزوز در سمت راست کامیون قرار دارد.
طراحی نمای داخلی کابین کشنده باری دیما تک:
نمای داخلی کابین کشنده باری دیما تک به گونه ای طراحی شده است که برای راننده راحت و کاربردی باشد.
داشبورد:
- داشبورد از جنس پلاستیک سخت است و طراحی ساده ای دارد.
- تمام ادوات و نشانگرهای مورد نیاز راننده به راحتی در دسترس او هستند.
- سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی تنظیم می شود.
صندلی:
- صندلی راننده به صورت فنری است و می توان آن را در جهات مختلف تنظیم کرد.
- صندلی شاگرد ثابت است و امکان تنظیم ندارد.
فرمان:
- فرمان از جنس پلاستیک است و روکش چرمی دارد.
- فرمان به صورت هیدرولیکی فرماندهی می شود.
فضای داخلی:
- فضای داخلی کابین برای دو نفر جادار است.
- فضایی برای نگهداری لوازم شخصی راننده در زیر تخت وجود دارد.
بررسی مشخصات فنی کشنده دیما باری تک
کامیون باری تک دیما به موتور دیزلی کامینز ۶ سیلندر ۷ لیتری مجهز است که این موتور از نظر قدرت و گشتاور در بین موتورهای کامیون های موجود در بازار ایران در سطح بالایی قرار دارد.
مشخصات فنی موتور:
- نوع موتور: دیزلی
- مدل: Cummins ISB 6.7
- حجم موتور: ۷ لیتر
- تعداد سیلندر: ۶
- قطر سیلندر: ۱۰۸ میلی متر
- کورس پیستون: ۱۳۰ میلی متر
- نسبت تراکم: ۱۷.۵:۱
- حداکثر قدرت: ۲۸۵ اسب بخار در ۲۲۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر گشتاور: ۱۰۰۰ نیوتن متر در ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه
- استاندارد آلایندگی: یورو ۵+EEV
- سیستم سوخت رسانی: Common Rail
- سیستم تنفس: توربوشارژر و اینترکولر
- حجم مخزن سوخت: ۴۰۰ لیتر
مزایای موتور دیما باری تک:
- قدرت بالا: این موتور با ۲۸۵ اسب بخار قدرت، یکی از قدرتمندترین موتورهای کامیون های موجود در بازار ایران است.
- گشتاور بالا: گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متری این موتور، قدرت کشش بالایی را به کامیون می دهد.
- مصرف سوخت کم: با توجه به استفاده از سیستم Common Rail و توربوشارژر، این موتور مصرف سوخت پایینی دارد.
- استهلاک کم: موتورهای کامینز به دلیل کیفیت بالا و استهلاک کم، عمر طولانی دارند.
- سرویس های دوره ای در دسترس: به دلیل استفاده از موتورهای کامینز در سایر کامیون های موجود در بازار ایران، سرویس های دوره ای و لوازم یدکی این موتور به راحتی در دسترس هستند.
معایب موتور دیما باری تک:
- قیمت بالا: موتورهای کامینز به دلیل کیفیت بالا، قیمت بالایی نیز دارند.
- صدای زیاد: این موتور در دورهای بالا صدای زیادی تولید می کند.
- آلودگی صوتی: این موتور به دلیل استاندارد آلایندگی یورو ۵، آلایندگی صوتی نسبتا بالایی دارد.
در مجموع، موتور دیما باری تک از نظر قدرت، گشتاور، مصرف سوخت، استهلاک و در دسترس بودن سرویس های دوره ای، موتور خوبی محسوب می شود. با این حال، قیمت بالا، صدای زیاد و آلایندگی صوتی از جمله نقاط ضعف این موتور هستند.
بررسی گیربکس کشنده دیما باری تک
کامیون باری تک دیما به گیربکس ۸ سرعته دستی FAST مجهز است. این گیربکس از نوع اور درایو بوده و دارای دو دنده عقب نیز می باشد.
مشخصات فنی گیربکس:
- نوع گیربکس: دستی
- مدل: FAST 8JT75
- تعداد دنده: ۸ سرعته جلو و ۲ دنده عقب
نسبت دنده ها:
- دنده اول: ۵.۸۳۳
- دنده دوم: ۳.۴۰۵
- دنده سوم: ۲.۳۰۸
- دنده چهارم: ۱.۶۱۹
- دنده پنجم: ۱.۲۰۸
- دنده ششم: ۰.۸۹۱
- دنده هفتم: ۰.۷۲۷
- دنده هشتم: ۰.۵۷۱
- دنده عقب اول: ۴.۳۳۳
- دنده عقب دوم: ۲.۶۶۷
نوع کلاچ: تک صفحه ای خشک
سیستم روانکاری: پمپ دنده ای
مزایای گیربکس دیما باری تک:
- تعداد دنده بالا: ۸ دنده جلو و ۲ دنده عقب این گیربکس به راننده امکان می دهد تا در دور موتورهای مختلف، بهترین دنده را برای حرکت انتخاب کند.
- راندمان بالا: این گیربکس از نوع اور درایو بوده و راندمان بالایی دارد.
- دوام بالا: گیربکس های FAST به دلیل کیفیت بالا، دوام بالایی دارند.
- قیمت مناسب: قیمت این گیربکس نسبت به سایر گیربکس های ۸ سرعته موجود در بازار ایران مناسب تر است.
- سرویس های دوره ای در دسترس: به دلیل استفاده از گیربکس های FAST در سایر کامیون های موجود در بازار ایران، سرویس های دوره ای و لوازم یدکی این گیربکس به راحتی در دسترس هستند.
معایب گیربکس دیما باری تک:
- ناآشنا بودن: گیربکس های FAST برای رانندگان ایرانی ناآشنا هستند و ممکن است در ابتدا برای آنها مشکلاتی در تعویض دنده ایجاد کند.
- تعویض دنده سخت: تعویض دنده در این گیربکس به مهارت راننده نیاز دارد و ممکن است در ابتدا برای رانندگان دشوار باشد.
- صدای زیاد: این گیربکس در دورهای بالا صدای زیادی تولید می کند.
در مجموع، گیربکس دیما باری تک از نظر تعداد دنده بالا، راندمان بالا، دوام بالا، قیمت مناسب و در دسترس بودن سرویس های دوره ای، گیربکس خوبی محسوب می شود. با این حال، ناآشنا بودن، تعویض دنده سخت و صدای زیاد از جمله نقاط ضعف این گیربکس هستند.
بررسی دیفرانسیل و سیستم تعلیق کشنده دیما باری تک
کامیون باری تک دیما به دیفرانسیل تک محور مجهز است.
- نوع دیفرانسیل: تک محوره
- مدل: HW197H
- نسبت دنده دیفرانسیل: ۵.۱۲۵
- نوع قفل دیفرانسیل: ندارد
مزایای دیفرانسیل دیما باری تک:
- قیمت مناسب: قیمت دیفرانسیل تک محوره نسبت به دیفرانسیل دو محوره ارزان تر است.
- وزن کم: دیفرانسیل تک محوره وزن کامیون را کاهش می دهد.
- مصرف سوخت کم: دیفرانسیل تک محوره مصرف سوخت کامیون را کاهش می دهد.
- مانورپذیری بالا: دیفرانسیل تک محوره مانورپذیری کامیون را افزایش می دهد.
معایب دیفرانسیل دیما باری تک:
- قدرت کشش کم: دیفرانسیل تک محوره قدرت کشش کامیون را در سطوح لغزنده و سربالایی ها کاهش می دهد.
- عدم تعادل: در صورت بارگیری نامتقارن کامیون، دیفرانسیل تک محوره ممکن است باعث عدم تعادل کامیون شود.
سیستم تعلیق:
کامیون باری تک دیما به سیستم تعلیق سوار بر فنر شمش مجهز است.
- نوع سیستم تعلیق: دیفرانسیل سوار بر فنر شمش
- تعداد فنر شمش: ۶ عدد در محور جلو و ۸ عدد در محور عقب
- قطر میل موجگیر: ۴۵ میلی متر
مزایای سیستم تعلیق دیما باری تک:
- قیمت مناسب: قیمت سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش نسبت به سایر سیستم های تعلیق ارزان تر است.
- سادگی: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش از نظر فنی ساده بوده و تعمیر آن آسان است.
- دوام بالا: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش به دلیل سادگی، دوام بالایی دارد.
- ظرفیت بار بالا: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش ظرفیت بار بالایی دارد.
معایب سیستم تعلیق دیما باری تک:
- سواری خشک: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش سواری خشکی دارد و ناهمواری های جاده را به کابین منتقل می کند.
- کنترل پذیری کم: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش کنترل پذیری کامیون را در سرعت های بالا کاهش می دهد.
در مجموع، سیستم تعلیق دیما باری تک از نظر قیمت، سادگی، دوام و ظرفیت بار، سیستم تعلیق مناسبی محسوب می شود. با این حال، سواری خشک و کنترل پذیری کم در سرعت های بالا از جمله نقاط ضعف این سیستم تعلیق هستند.
امکانات رفاهی و ایمنی کشنده دیما باری تک
- کروز کنترل: این امکان به راننده کمک می کند تا سرعت کامیون را در یک حد ثابت نگه دارد و از خستگی او در مسافت های طولانی جلوگیری می کند.
- خفه کن موتور: این امکان صدای موتور را در دورهای پایین کاهش می دهد و به آرامش کابین کمک می کند.
- گرم کن آینه: این امکان در هوای سرد، آینه های جانبی را گرم می کند و از بخار گرفتن آنها جلوگیری می کند.
- شیشه بالابر برقی: این امکان بالا و پایین کردن شیشه ها را برای راننده و سرنشین آسان می کند.
- قفل مرکزی: این امکان با یک کلید، تمام درب های کابین را قفل و باز می کند.
- سیستم صوتی: این امکان به راننده و سرنشین امکان می دهد تا به موسیقی یا رادیو گوش دهند.
- کولر: این امکان در فصل گرما، کابین کامیون را خنک می کند.
امکانات ایمنی:
- ترمز ABS: این سیستم از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری ناگهانی جلوگیری می کند و به حفظ تعادل کامیون کمک می کند.
- ترمز ضد لغزش (ASR): این سیستم از هرزگردی چرخ ها در سطوح لغزنده جلوگیری می کند و به حفظ کشش کامیون کمک می کند.
- سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC): این سیستم از منحرف شدن کامیون از مسیر خود در پیچ ها جلوگیری می کند.
- ترمز موتور: این سیستم به راننده کمک می کند تا بدون استفاده از ترمزهای چرخ، سرعت کامیون را در سراشیبی ها کاهش دهد.
- کمربند ایمنی: این امکان از راننده و سرنشین در هنگام تصادف محافظت می کند.
- آینه های جانبی: این امکان به راننده کمک می کند تا نقاط کور خود را مشاهده کند.
نویسنده: نادر شاه نشین