خودروکامیون - کامیونت - کشنده

معرفی کشنده دیما باری تک

 

کامیون باری تک دیما محصول جدید شرکت خودروسازی مایان است که در اسفند ماه ۱۳۹۹ رونمایی و خط تولید آن نیز افتتاح شد. این کامیون با هدف تامین نیازهای حمل و نقل بار در مسافت‌های کوتاه و میانی به بازار عرضه شده است.

طراحی ظاهری کشنده باری دیما تک

نمای بیرونی کشنده باری دیما تک به گونه ای طراحی شده است که ظاهری مدرن و عضلانی دارد. خطوط صاف و زوایای تیز بدنه، حس قدرت و پویایی را به این کامیون می دهد.

جلوی کامیون:

  • لوگوی بزرگ دیما در وسط جلوپنجره قرار گرفته است.
  • چراغ های جلو کشیده و باریک هستند که به کامیون ظاهری مدرن می دهند.
  • سپر جلو از جنس پلاستیک فشرده است و در برابر ضربه مقاوم است.

کناره های کامیون:

  • آینه های جانبی بزرگ هستند و دید کاملی به راننده می دهند.
  • دستگیره های درب ها به صورت توکار هستند و ظاهری زیبا به کامیون می دهند.
  • گلگیرها پهن هستند و از بدنه کامیون در برابر برخورد با موانع محافظت می کنند.

عقب کامیون:

  • چراغ های عقب کشیده و باریک هستند و به کامیون ظاهری مدرن می دهند.
  • سپر عقب از جنس پلاستیک فشرده است و در برابر ضربه مقاوم است.
  • اگزوز در سمت راست کامیون قرار دارد.

طراحی نمای داخلی کابین کشنده باری دیما تک:

نمای داخلی کابین کشنده باری دیما تک به گونه ای طراحی شده است که برای راننده راحت و کاربردی باشد.

داشبورد:

  • داشبورد از جنس پلاستیک سخت است و طراحی ساده ای دارد.
  • تمام ادوات و نشانگرهای مورد نیاز راننده به راحتی در دسترس او هستند.
  • سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی تنظیم می شود.

صندلی:

  • صندلی راننده به صورت فنری است و می توان آن را در جهات مختلف تنظیم کرد.
  • صندلی شاگرد ثابت است و امکان تنظیم ندارد.

فرمان:

  • فرمان از جنس پلاستیک است و روکش چرمی دارد.
  • فرمان به صورت هیدرولیکی فرماندهی می شود.

فضای داخلی:

  • فضای داخلی کابین برای دو نفر جادار است.
  • فضایی برای نگهداری لوازم شخصی راننده در زیر تخت وجود دارد.

بررسی مشخصات فنی کشنده دیما باری تک

کامیون باری تک دیما به موتور دیزلی کامینز ۶ سیلندر ۷ لیتری مجهز است که این موتور از نظر قدرت و گشتاور در بین موتورهای کامیون های موجود در بازار ایران در سطح بالایی قرار دارد.

مشخصات فنی موتور:

  • نوع موتور: دیزلی
  • مدل: Cummins ISB 6.7
  • حجم موتور: ۷ لیتر
  • تعداد سیلندر: ۶
  • قطر سیلندر: ۱۰۸ میلی متر
  • کورس پیستون: ۱۳۰ میلی متر
  • نسبت تراکم: ۱۷.۵:۱
  • حداکثر قدرت: ۲۸۵ اسب بخار در ۲۲۰۰ دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور: ۱۰۰۰ نیوتن متر در ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵+EEV
  • سیستم سوخت رسانی: Common Rail
  • سیستم تنفس: توربوشارژر و اینترکولر
  • حجم مخزن سوخت: ۴۰۰ لیتر

مزایای موتور دیما باری تک:

  • قدرت بالا: این موتور با ۲۸۵ اسب بخار قدرت، یکی از قدرتمندترین موتورهای کامیون های موجود در بازار ایران است.
  • گشتاور بالا: گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متری این موتور، قدرت کشش بالایی را به کامیون می دهد.
  • مصرف سوخت کم: با توجه به استفاده از سیستم Common Rail و توربوشارژر، این موتور مصرف سوخت پایینی دارد.
  • استهلاک کم: موتورهای کامینز به دلیل کیفیت بالا و استهلاک کم، عمر طولانی دارند.
  • سرویس های دوره ای در دسترس: به دلیل استفاده از موتورهای کامینز در سایر کامیون های موجود در بازار ایران، سرویس های دوره ای و لوازم یدکی این موتور به راحتی در دسترس هستند.

معایب موتور دیما باری تک:

  • قیمت بالا: موتورهای کامینز به دلیل کیفیت بالا، قیمت بالایی نیز دارند.
  • صدای زیاد: این موتور در دورهای بالا صدای زیادی تولید می کند.
  • آلودگی صوتی: این موتور به دلیل استاندارد آلایندگی یورو ۵، آلایندگی صوتی نسبتا بالایی دارد.

در مجموع، موتور دیما باری تک از نظر قدرت، گشتاور، مصرف سوخت، استهلاک و در دسترس بودن سرویس های دوره ای، موتور خوبی محسوب می شود. با این حال، قیمت بالا، صدای زیاد و آلایندگی صوتی از جمله نقاط ضعف این موتور هستند.

بررسی گیربکس کشنده دیما باری تک

کامیون باری تک دیما به گیربکس ۸ سرعته دستی FAST مجهز است. این گیربکس از نوع اور درایو بوده و دارای دو دنده عقب نیز می باشد.

مشخصات فنی گیربکس:

  • نوع گیربکس: دستی
  • مدل: FAST 8JT75
  • تعداد دنده: ۸ سرعته جلو و ۲ دنده عقب

نسبت دنده ها:

  • دنده اول: ۵.۸۳۳
  • دنده دوم: ۳.۴۰۵
  • دنده سوم: ۲.۳۰۸
  • دنده چهارم: ۱.۶۱۹
  • دنده پنجم: ۱.۲۰۸
  • دنده ششم: ۰.۸۹۱
  • دنده هفتم: ۰.۷۲۷
  • دنده هشتم: ۰.۵۷۱
  • دنده عقب اول: ۴.۳۳۳
  • دنده عقب دوم: ۲.۶۶۷

نوع کلاچ: تک صفحه ای خشک

سیستم روانکاری: پمپ دنده ای

مزایای گیربکس دیما باری تک:

  • تعداد دنده بالا: ۸ دنده جلو و ۲ دنده عقب این گیربکس به راننده امکان می دهد تا در دور موتورهای مختلف، بهترین دنده را برای حرکت انتخاب کند.
  • راندمان بالا: این گیربکس از نوع اور درایو بوده و راندمان بالایی دارد.
  • دوام بالا: گیربکس های FAST به دلیل کیفیت بالا، دوام بالایی دارند.
  • قیمت مناسب: قیمت این گیربکس نسبت به سایر گیربکس های ۸ سرعته موجود در بازار ایران مناسب تر است.
  • سرویس های دوره ای در دسترس: به دلیل استفاده از گیربکس های FAST در سایر کامیون های موجود در بازار ایران، سرویس های دوره ای و لوازم یدکی این گیربکس به راحتی در دسترس هستند.

معایب گیربکس دیما باری تک:

  • ناآشنا بودن: گیربکس های FAST برای رانندگان ایرانی ناآشنا هستند و ممکن است در ابتدا برای آنها مشکلاتی در تعویض دنده ایجاد کند.
  • تعویض دنده سخت: تعویض دنده در این گیربکس به مهارت راننده نیاز دارد و ممکن است در ابتدا برای رانندگان دشوار باشد.
  • صدای زیاد: این گیربکس در دورهای بالا صدای زیادی تولید می کند.

در مجموع، گیربکس دیما باری تک از نظر تعداد دنده بالا، راندمان بالا، دوام بالا، قیمت مناسب و در دسترس بودن سرویس های دوره ای، گیربکس خوبی محسوب می شود. با این حال، ناآشنا بودن، تعویض دنده سخت و صدای زیاد از جمله نقاط ضعف این گیربکس هستند.

بررسی دیفرانسیل و سیستم تعلیق کشنده دیما باری تک

کامیون باری تک دیما به دیفرانسیل تک محور مجهز است.

  • نوع دیفرانسیل: تک محوره
  • مدل: HW197H
  • نسبت دنده دیفرانسیل: ۵.۱۲۵
  • نوع قفل دیفرانسیل: ندارد

مزایای دیفرانسیل دیما باری تک:

  • قیمت مناسب: قیمت دیفرانسیل تک محوره نسبت به دیفرانسیل دو محوره ارزان تر است.
  • وزن کم: دیفرانسیل تک محوره وزن کامیون را کاهش می دهد.
  • مصرف سوخت کم: دیفرانسیل تک محوره مصرف سوخت کامیون را کاهش می دهد.
  • مانورپذیری بالا: دیفرانسیل تک محوره مانورپذیری کامیون را افزایش می دهد.

معایب دیفرانسیل دیما باری تک:

  • قدرت کشش کم: دیفرانسیل تک محوره قدرت کشش کامیون را در سطوح لغزنده و سربالایی ها کاهش می دهد.
  • عدم تعادل: در صورت بارگیری نامتقارن کامیون، دیفرانسیل تک محوره ممکن است باعث عدم تعادل کامیون شود.

سیستم تعلیق:

کامیون باری تک دیما به سیستم تعلیق سوار بر فنر شمش مجهز است.

  • نوع سیستم تعلیق: دیفرانسیل سوار بر فنر شمش
  • تعداد فنر شمش: ۶ عدد در محور جلو و ۸ عدد در محور عقب
  • قطر میل موجگیر: ۴۵ میلی متر

مزایای سیستم تعلیق دیما باری تک:

  • قیمت مناسب: قیمت سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش نسبت به سایر سیستم های تعلیق ارزان تر است.
  • سادگی: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش از نظر فنی ساده بوده و تعمیر آن آسان است.
  • دوام بالا: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش به دلیل سادگی، دوام بالایی دارد.
  • ظرفیت بار بالا: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش ظرفیت بار بالایی دارد.

معایب سیستم تعلیق دیما باری تک:

  • سواری خشک: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش سواری خشکی دارد و ناهمواری های جاده را به کابین منتقل می کند.
  • کنترل پذیری کم: سیستم تعلیق دیفرانسیل سوار بر فنر شمش کنترل پذیری کامیون را در سرعت های بالا کاهش می دهد.

در مجموع، سیستم تعلیق دیما باری تک از نظر قیمت، سادگی، دوام و ظرفیت بار، سیستم تعلیق مناسبی محسوب می شود. با این حال، سواری خشک و کنترل پذیری کم در سرعت های بالا از جمله نقاط ضعف این سیستم تعلیق هستند.

امکانات رفاهی و ایمنی کشنده دیما باری تک

  • کروز کنترل: این امکان به راننده کمک می کند تا سرعت کامیون را در یک حد ثابت نگه دارد و از خستگی او در مسافت های طولانی جلوگیری می کند.
  • خفه کن موتور: این امکان صدای موتور را در دورهای پایین کاهش می دهد و به آرامش کابین کمک می کند.
  • گرم کن آینه: این امکان در هوای سرد، آینه های جانبی را گرم می کند و از بخار گرفتن آنها جلوگیری می کند.
  • شیشه بالابر برقی: این امکان بالا و پایین کردن شیشه ها را برای راننده و سرنشین آسان می کند.
  • قفل مرکزی: این امکان با یک کلید، تمام درب های کابین را قفل و باز می کند.
  • سیستم صوتی: این امکان به راننده و سرنشین امکان می دهد تا به موسیقی یا رادیو گوش دهند.
  • کولر: این امکان در فصل گرما، کابین کامیون را خنک می کند.

امکانات ایمنی:

  • ترمز ABS: این سیستم از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمزگیری ناگهانی جلوگیری می کند و به حفظ تعادل کامیون کمک می کند.
  • ترمز ضد لغزش (ASR): این سیستم از هرزگردی چرخ ها در سطوح لغزنده جلوگیری می کند و به حفظ کشش کامیون کمک می کند.
  • سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC): این سیستم از منحرف شدن کامیون از مسیر خود در پیچ ها جلوگیری می کند.
  • ترمز موتور: این سیستم به راننده کمک می کند تا بدون استفاده از ترمزهای چرخ، سرعت کامیون را در سراشیبی ها کاهش دهد.
  • کمربند ایمنی: این امکان از راننده و سرنشین در هنگام تصادف محافظت می کند.
  • آینه های جانبی: این امکان به راننده کمک می کند تا نقاط کور خود را مشاهده کند.

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا