مقایسه رانا و mvm 315

مقایسه رانا و mvm 315
خودروهای تولید داخل از مشتریان خوبی برخوردار هستند که دلیل این امر هم قیمت پایینتر آنها نسبت به خودروهای خارجی و همچنین وجود لوازم و قطعات یدکی آنها در بازار است. بعضی از خودروها از نظر قیمت و مشخصات فنی به یکدیگر نزدیک هستند که همین موضوع انتخاب را کمی سخت میکند. رانا و امویام 315 دو خودروی موجود در بازار ایران هستند که یکی را ایرانخودرو و دیگری را مدیران خودرو تولید میکند. این دو خودرو جزء محصولات قیمت متوسط بازار خودرو هستند از همین رو توجه خریداران را به خود جلب کردهاند. در ادامه برای شناخت بیشتر و یک انتخاب بهتر به مقایسه رانا و mvm 315 خواهیم پرداخت.
مقایسه ظاهری رانا و mvm 315
رانا را میتوان همان 206 صندوقدار در نظر گرفت. این خودرو همان 206 صندوقدار است که ظاهر و طراحی داخلی و خارجی آن تغییر کرده است. در نمای جلو میتوان چراغهای کشیده و مستطیل شکل این اتومبیل را دید. جلو پنجره این خودرو مستطیل شکل است که در بخش پایینی خود یک انحنا دارد.
سپر جلوی رانا بسیار بزرگ است و همه بخش پایینی را پوشش داده است. نورافکنهای رانا در پایین سپر و در دو طرف آن واقع شده است. در نمای جلویی mvm 315 چراغهای منحنی و چشمی شکل آن جلب توجه میکند. جلو پنجره این خودرو باریک و کشیده است که با نمای جلویی همخوانی دارد سپر این خودرو دور رنگ بوده و در بخش پایینی آن کمی بیرون زدگی دارد که باعث کشیدهتر شده چهره خودرو شده است.
در نمای بغل رانا میتوانید فرم منحنی آن و شباهت زیادی که به 206 صندوقدار دارد را ببینید. رینگهای این خودرو فولادی است و برای بهبود ظاهر آن از قالپاق استفاده شده است. همچنین برای بهتر شدن نمای کناری این خودرو از یک نوار بر روی بخش پایینی دربهای خودرو استفاده کردهاند. در نمای بغل mvm 315 رینگهای آلومینومی و زیبای این خودرو جلب توجه میکند. همچنین فرم منحنی و شکسته پنجرهها و صندوق عقب آن باعث شده که هم جلوه زیبایی پیدا کند و هم بخش عقبی خودرو جادار باشد.
در نمای عقبی رانا شاهد یک طراحی ساده هستیم که با یک دست بودن خود میتواند نظرات را جلب کند. درب صندوق عقب یک دست بوده و روی آن چیزی قرار ندارد. پلاک اتومبیل در بخش پایینی و بر روی سپر نصب میشود. همچنین چراغها به صورت یک تکه است و بر روی بدنه قرار داد. عرض چراغها متوسط است و ظاهری کشیده دارد که توانسته نمای عقبی را کامل کند. در نمای عقب mvm 315 هم میتوانید خطوط منحنی شکسته را بر روی درب صندوق عقب و سایر بخشهای آن مشاهده کنید که جلوه زیبایی به آن داده است. بر روی درب صندق عقب لوگوی MVM دیده میشود. همچنین چراغها به صورت سه ضلعی و زیبا طراحی شده است که هماهنگی خاصی با نمای عقب دارد. پلاک بر روی بخش پایینی و سپر نصب میشود.
در نمای داخلی رانا میتوانید فرمان 3 پره را مشاهده کنید که مانند فرمان پژو 207 دارای دکمههای کنترلی است. در بخش بالایی و میانی داشبورد میتوانید یک نمایشگر کوچک که برای نشان دادن دما، ساعت و باز و بسته بودن درب در نظر گرفته شده است را ببینید. زیر این نمایشگر کوچک کانالهای کولر که به صورت دایرهای شکل طراحی شدهاند قرار گرفته است. سیستم پخش صوتی و پیچهای ولوم سیستم تهویه دیگر بخشهای موجود بر روی داشبورد رانا است. اما در نمای داخلی mvm 315 میتوانید فرمان 3 پره آن که با دکمههای کنترلی مربوط به سیستم صوتی و تصویری همراه شده است را ببینید. در بخش میانی و بالایی داشبورد یک نمایشگر موجود است که می توان از آن برای نماش تصاویر و مدیریت بخشهای مختلف استفاده کرد. بالای نمایشگر کانالهای کولر و در زیر آن هم پیچهای ولوم سیستم تهویه قرار گرفته است.
مقایسه ابعاد و اندازه رانا و mvm 315
رانا یک سدان صندوقدار و mvm 315 یک اتومبیل هاچبک است از همین رو ابعاد این دو خودرو کمی باهم متفاوت است. طول رانا 4292 میلیمتر و عرض آن هم 1684 میلیمتر است. ارتفاع آن هم 1453 میلیمتر و فاصله دو محور آن هم 2445 میلیمتر است. mvm 315 طولی معادل 4188 میلیمتر و عرضی معادل 1686میلیمتر دارد. ارتفاع این خودرو 1480 میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم 2527 میلیمتر است. هر دو خودرو ظرفیتی برای 4 سرنشین را دارند. وزن رانا 1109 کیلوگرم و mvm 315 هم 1210 کیلوگرم است که وزن mvm 315 کمی سنگین به نظر میرسد. قطر رینگ رانا 14 اینچ و قطر رینگ mvm 315 15 اینچ است. عرض تایر هر دو خودرو هم 185 میلیمتر است. باک هر دو خودرو هم 50 لیتر است.
مقایسه فنی رانا و mvm 315
ایرانخودرو برای رانا همان موتور معروف خود یعنی TU5 را در نظر گرفته است. این موتور ساخت شرکت پژو که بر روی پژو 206 هم قرار دارد استفاده کرده است. این موتور دارای 1.6 لیتر حجم و 4 سیلندر است. موتور TU5 دارای 16 سوپاپ است و عملکرد آن هم به صورت خطی است. حداکثر قدرتی که توسط این موتور تولید میشود 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه است. همچنین گشتاور این خودرو هم 142 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه است. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این خودرو 12 ثانیه است. حداکثر سرعت این خودرو هم 185 کیلومتر بر ساعت است.
مدیران خودرو برای mvm 315 یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلند که دارای 16 سوپاپ است را در نظر گرفته است. عملکرد این موتور به صورت خطی و تنفس آن هم طبیعی است. این موتور میتواند حداکثر قدرتی معادل 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه را ایجاد کند. همچنین گشتاور این موتور هم حداکثر 140 نیوتنمتر در 4500 دور در دقیقه است. این خودرو میتواند به حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت برسد.
میزان مصرف سوخت ترکیبی رانا چیزی معادل 6.6 لیتر در 100 کیلومتر است. mvm 315 هم دارای مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در 100 کیلومتر است. تقریبا میتوان گفت هر دو خودرو از اتومبیلهای کم مصرف در بازار خودروی ایران است. هر دو ماشین دیفرانسیل جلو هستند و به وسیله یک گیربکس 5 دنده دستی قدرت را از موتور به چرخها منتقل میکنند. فرمان هر دو خودرو هیدرولیکی است و رانا دارای ستون فرمان تلسکوپی است. سیستم تعلیق جلو در هر دو خودرو مک فرسون است. ترمزهای جلو و عقب رانا دیسکی است. البته ترمز جلو دیسکی خنک شونده هستند. ترمز جلوی mvm 315 دیسکی و ترمز عقب آن هم کاسهای است.
مقایسه امکانات و آپشن های رانا و mvm 315
سیستم ترمز ضد قفل ABS را هر دو خودرو دارند اما سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD را فقط رانا دارد. ایموبلایزر و کیسههای هوا برای محافظت سرنشینان را هر دو خودرو دارند. سنسور پارک عقب را هر دو خودرو دارند اما کامپیوتر سفری را فقط رانا دارد.
نویسنده: نادر شاهنشین