خودرومعرفی خودرو داخلی

پارس آریا نام جدید کادیلا یا همان ال ۹۰ داخلی

بررسی تخصصی پارس آریا

لوگان ال ۹۰ یا همان تندر محصولی از شرکت رنو که در شرکت داچیا رومانی به تولید می‌رسید. این اتومبیل اقتصادی توانست در بازارهای جهانی توفیق خوبی را کسب و طرفداران زیادی را به خود جلب کند.

به گزارش عصر خدمات، ال ۹۰ از سال ۱۳۸۶ به بازار ما آمد و تا سال ۱۳۹۸ روی خط تولید شرکت‌هایی مانند ایرانخودرو، پارس خودرو و سایپا بود. بعد از آن به علت تحریم‌ها شاهد حضور مدل صفر کیلومتر این خودرو نبودیم. از همین بخش مهمی از بازار که علاقه‌مند به خرید این خودرو بودند باید مدل‌های کار کرده آن را تهیه می‌کردند. حال بعد از چند سال شرکت پارس خودرو تصمیم گرفته نسخه ایرانی ال ۹۰ را با نام P90 به بازار عرضه کند. در ابتدا نام این خودرو کادیلا بود اما در حال حاضر خبرهایی مبنی بر تغییر نام این خودرو به پارس آریا شنیده می‌شود.

 

پارس آریا

طراحی ظاهری پارس آریا

پارس آریا که پیشتر با نام کادیلا شناخته می‌شد، در واقع نسخه ایرانیزه شده‌ی خودرو تندر ۹۰ است. با این حال، طراحی ظاهری این خودرو در مقایسه با مدل اصلی تغییراتی را تجربه کرده است.

به طور کلی می‌توان گفت طراحی پارس آریا ترکیبی از ویژگی‌های کلاسیک تندر ۹۰ و المان‌های مدرن‌تر است.

تغییرات ظاهری عمده:

  • سپر جلو: سپر جلو پارس آریا نسبت به تندر ۹۰ طراحی جدیدتری داشته و اغلب شامل ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و دی‌لایت‌ها (چراغ‌های روز) می‌شود.
  • چراغ‌های جلو: شکل و شمایل چراغ‌های جلو نیز تغییر کرده و معمولاً از طرح‌های تیزتر و مدرن‌تری استفاده شده است.
  • جلو پنجره: جلو پنجره پارس آریا معمولاً بزرگ‌تر و برجسته‌تر از تندر ۹۰ بوده و به خودرو جلوه‌ای اسپرت‌تر می‌بخشد.
  • خطوط بدنه: خطوط بدنه نیز با تغییراتی همراه بوده و به خودرو ظاهری پویاتر بخشیده است.
  • سپر عقب: سپر عقب نیز مانند سپر جلو طراحی جدیدتری داشته و شامل چراغ‌های عقب با طرح متفاوت و سنسورهای پارک می‌شود.

ویژگی‌های طراحی کلی:

  • طراحی ساده و کاربردی: پارس آریا همچنان به طراحی ساده و کاربردی تندر ۹۰ وفادار مانده است.
  • خطوط نرم و روان: خطوط بدنه پارس آریا نرم و روان بوده و به خودرو ظاهری آرام و متین می‌بخشد.
  • ابعاد تقریباً مشابه تندر ۹۰: ابعاد کلی پارس آریا با تندر ۹۰ تقریباً مشابه بوده و در کلاس خودروهای سدان کوچک قرار می‌گیرد.

طراحی داخلی کابین کادیلا پی ۹۰ (پارس آریا)

طراحی داخلی کابین پارس آریا (کادیلا پی ۹۰) در مقایسه با نسل قبلی خود، یعنی تندر ۹۰، تغییرات قابل توجهی داشته است. این تغییرات به دنبال ایجاد فضایی مدرن‌تر، کاربردی‌تر و با امکانات بیشتر صورت گرفته است.

به طور کلی، می‌توان گفت طراحی داخلی پارس آریا ترکیبی از سادگی و مدرنیته است.

تغییرات اصلی در طراحی داخلی:

  • داشبورد: داشبورد پارس آریا طراحی جدیدتری دارد و معمولاً از پلاستیک‌های با کیفیت‌تر و نرم‌تر استفاده شده است. همچنین، خطوط طراحی داشبورد ساده‌تر و روان‌تر شده و به خودرو ظاهری مدرن‌تر بخشیده است.
  • نمایشگر لمسی: یکی از بارزترین تغییرات در طراحی داخلی، اضافه شدن یک نمایشگر لمسی بزرگ در مرکز داشبورد است. این نمایشگر برای کنترل سیستم‌های مختلف خودرو مانند سیستم صوتی، تهویه مطبوع و ناوبری استفاده می‌شود.
  • سیستم تهویه: سیستم تهویه پارس آریا به روز شده و معمولاً از کنترل‌های لمسی یا دکمه‌های فیزیکی مدرن‌تری استفاده می‌شود. همچنین، برخی مدل‌ها به سیستم تهویه اتوماتیک مجهز هستند.
  • فرمان: فرمان پارس آریا طراحی جدیدتری دارد و معمولاً از دکمه‌های کنترل بیشتری برای سیستم صوتی و کروز کنترل برخوردار است.
  • صندلی‌ها: طراحی صندلی‌ها نیز بهبود یافته و معمولاً از روکش‌های باکیفیت‌تر و نرم‌تر استفاده شده است. همچنین، برخی مدل‌ها به تنظیمات برقی صندلی راننده مجهز هستند.
  • مواد استفاده شده: در کل، مواد استفاده شده در داخل کابین پارس آریا باکیفیت‌تر از نسل قبلی بوده و به خودرو حس لوکس‌تری می‌دهد.

بررسی مشخصات فنی پارس آریا

پارس آریا که پیش‌تر با نام کادیلا شناخته می‌شد، نسخه ایرانیزه شده‌ی خودرو تندر ۹۰ است. یکی از تغییرات مهمی که در این خودرو اعمال شده، تعویض موتور آن با یک پیشرانه‌ی جدیدتر و قدرتمندتر است.

موتور ME16: قلب تپنده‌ی پارس آریا

پارس آریا از موتور ME16 استفاده می‌کند که توسط گروه خودروسازی سایپا تولید می‌شود. این موتور یک پیشرانه‌ی بنزینی، چهار سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ است که حجم دقیق آن ۱۵۸۷ سی‌سی می‌باشد.

مشخصات فنی موتور ME16:

  • حجم موتور: ۱۵۸۷ سی‌سی
  • تعداد سیلندر: ۴
  • تعداد سوپاپ: ۱۶
  • قدرت: ۱۱۱ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۵۰ نیوتن متر

مزایای موتور ME16 نسبت به موتور قبلی تندر ۹۰:

  • قدرت و گشتاور بیشتر: موتور ME16 نسبت به موتور K4M استفاده شده در تندر ۹۰، قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کند که شتابگیری خودرو را بهبود می‌بخشد.
  • مصرف سوخت بهینه: با وجود افزایش قدرت، مهندسان سایپا تلاش کرده‌اند تا مصرف سوخت این موتور را نیز بهینه کنند.
  • آلایندگی کمتر: موتور ME16 استانداردهای آلایندگی یورو ۵ را برآورده می‌کند و آلایندگی کمتری نسبت به موتور قبلی دارد.
  • دوام و پایداری بیشتر: مواد با کیفیت‌تر استفاده شده در ساخت این موتور، دوام و پایداری آن را افزایش داده است.

مزایای استفاده از موتور ME16 در پارس آریا:

  • عملکرد بهتر: افزایش قدرت و گشتاور موتور، باعث بهبود شتابگیری، کشش و عملکرد کلی خودرو می‌شود.
  • تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش‌تر: با توجه به افزایش قدرت و بهبود شتابگیری، رانندگی با پارس آریا لذت‌بخش‌تر خواهد بود.
  • کاهش هزینه‌های نگهداری: دوام و پایداری بیشتر موتور ME16، منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری در طولانی مدت می‌شود.
  • سازگاری با محیط زیست: کاهش آلایندگی این موتور، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

بررسی گیربکس و دیفرانسیل پارس آریا

پارس آریا که نسخه ایرانیزه شده‌ی خودرو تندر ۹۰ است، در بخش انتقال قدرت نیز تغییراتی را تجربه کرده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به گیربکس و دیفرانسیل این خودرو بیندازیم.

گیربکس پارس آریا

پارس آریا در دو نوع گیربکس عرضه می‌شود:

  • گیربکس دستی ۵ سرعته: این نوع گیربکس در اکثر مدل‌های پارس آریا به کار رفته و عملکردی روان و نرم دارد. گیربکس دستی ۵ سرعته، کنترل بیشتری بر روی خودرو به راننده می‌دهد و برای افرادی که به رانندگی اسپرت علاقه‌مند هستند، مناسب‌تر است.
  • گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته: برخی از مدل‌های پارس آریا به گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجهز هستند. این نوع گیربکس، رانندگی را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند و برای استفاده در ترافیک شهری بسیار مناسب است.

ویژگی‌های مشترک گیربکس‌های پارس آریا:

  • هماهنگی با موتور ME16: گیربکس‌های پارس آریا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با موتور ME16 به خوبی هماهنگ باشند و عملکردی روان و یکپارچه را ارائه دهند.
  • دوام و پایداری: گیربکس‌های استفاده شده در پارس آریا از دوام و پایداری بالایی برخوردار هستند و در صورت استفاده صحیح، عمر طولانی خواهند داشت.

دیفرانسیل پارس آریا

پارس آریا از سیستم دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند. این بدان معناست که نیروی موتور تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. دیفرانسیل جلو در خودروهای شهری بسیار رایج است و مزایایی مانند:

  • پایداری بهتر در پیچ‌ها: دیفرانسیل جلو باعث می‌شود خودرو در پیچ‌ها پایداری بیشتری داشته باشد.
  • مصرف سوخت کمتر: به طور معمول، خودروهای دیفرانسیل جلو مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب دارند.
  • قیمت تمام شده کمتر: تولید خودروهای دیفرانسیل جلو، هزینه کمتری نسبت به خودروهای دیفرانسیل عقب دارد.

سیستم تعلیق پارس آریا

برای تکمیل بحث انتقال قدرت، لازم است به سیستم تعلیق پارس آریا نیز اشاره کنیم. پارس آریا از سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و سیستم تعلیق محور پیچشی در عقب استفاده می‌کند. این ترکیب، سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

بررسی سواری و هندلینگ پارس آریا

پارس آریا به عنوان یک سدان خانوادگی، تلاش کرده است تا تعادلی بین راحتی سواری و هندلینگ مناسب برقرار کند. با این حال، تجربه سواری و هندلینگ این خودرو به عوامل مختلفی از جمله نوع جاده، سرعت حرکت و البته سلیقه شخصی راننده بستگی دارد.

سواری

  • راحتی سواری: به طور کلی، پارس آریا سواری نرم و راحتی را ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که ناهمواری‌های جاده را به خوبی جذب کند و از انتقال ضربات به داخل کابین بکاهد. این ویژگی، پارس آریا را به خودروی مناسبی برای استفاده در شهر و جاده‌های معمولی تبدیل کرده است.
  • پایداری در سرعت بالا: در سرعت‌های بالا، پارس آریا پایداری قابل قبولی دارد. با این حال، برخی از رانندگان ممکن است احساس کنند که در سرعت‌های بسیار بالا، خودرو کمی واکنش‌های کندتری نشان می‌دهد.
  • عایق‌بندی صدا: عایق‌بندی صدای کابین پارس آریا نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است، اما در سرعت‌های بالا، همچنان مقداری صدای موتور و باد به داخل کابین نفوذ می‌کند.

هندلینگ

  • پایداری در پیچ‌ها: پارس آریا در پیچ‌ها پایداری خوبی دارد و به راحتی فرمان‌پذیری می‌کند. با این حال، در پیچ‌های تند و سریع، ممکن است کمی احساس ناامنی ایجاد شود.
  • فرمان: فرمان پارس آریا نرم و سبک است و به راحتی کنترل می‌شود. اما برخی از رانندگان ممکن است به دنبال فرمان سنگین‌تر و با بازخورد بهتر باشند.

بررسی امکانات ایمنی و رفاهی پارس آریا

پارس آریا، به عنوان یک سدان خانوادگی، تلاش کرده است تا با ارائه امکانات ایمنی و رفاهی متنوع، نیازهای مشتریان را برآورده کند. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌پردازیم:

امکانات ایمنی

  • سیستم‌های ترمز: پارس آریا به سیستم‌های ترمز ABS (ضد قفل ترمز)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و BAS (کمک ترمز) مجهز است که ایمنی ترمزگیری را به ویژه در شرایط اضطراری افزایش می‌دهند.
  • کیسه هوای راننده و سرنشین جلو: وجود کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، از آسیب‌های جدی در صورت تصادف جلوگیری می‌کند.
  • سنسور دنده عقب: این سنسور به راننده کمک می‌کند تا در هنگام پارک کردن، از برخورد با موانع جلوگیری کند.
  • کمربند ایمنی: تمامی صندلی‌ها به کمربند ایمنی مجهز هستند که استفاده از آن الزامی است.
  • ایزو فیکس: این سیستم برای نصب صندلی کودک طراحی شده و ایمنی کودکان را در هنگام سفر افزایش می‌دهد.

امکانات رفاهی

  • سیستم تهویه مطبوع: سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی یا اتوماتیک در مدل‌های مختلف پارس آریا ارائه می‌شود و به تنظیم دمای مطلوب داخل کابین کمک می‌کند.
  • صندلی‌های راحت: صندلی‌های پارس آریا دارای تنظیمات دستی هستند و راحتی سرنشینان را در طول سفر فراهم می‌کنند.
  • سیستم صوتی: سیستم صوتی پارس آریا شامل رادیو، پخش‌کننده سی‌دی و ورودی USB است و امکان پخش موسیقی را فراهم می‌کند.
  • فرمان چندکاره: فرمان خودرو به دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و تلفن همراه مجهز است که به راننده اجازه می‌دهد بدون برداشتن دست از روی فرمان، به این سیستم‌ها دسترسی داشته باشد.
  • آینه‌های برقی: آینه‌های جانبی خودرو به صورت برقی تنظیم می‌شوند و دید بهتری را برای راننده فراهم می‌کنند.
  • سنسور نور و باران: این سنسورها به صورت خودکار چراغ‌های جلو و برف پاک‌کن‌ها را روشن می‌کنند.

توجه: امکانات ذکر شده ممکن است در مدل‌های مختلف پارس آریا متفاوت باشد و برخی از مدل‌ها به امکانات اضافی مانند نمایشگر لمسی، دوربین عقب، کروز کنترل و… نیز مجهز باشند.

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا