اخبارخودرو

تست درایو تیگو ۷ پرومکس کراس اور جدید فونیکس در پیست اتومبیل رانی آزادی

حدود دوسال قبل بود که محصول دوم برند فونیکس با عنوان تیگو ۷ پرو به بازار ایران معرفی شد.

به گزارش عصر خدمات، امروز که نشان فونیکس را همه می شناسند، می خواهد نسخه کامل شده از منظر آپشنی، ظاهری و تغییر در بخش قوای محرکه را با عنوان تیگو ۷ پرومکس به بازار کشور عرضه کند. در همین موضوع فرصتی دست داد تا بتوانیم این خودرو را در پیست اتومبیل رانی آزادی مورد برسی قرار دهیم و با شما در میان بگذاریم.
تیگو ۷ محصولی است که چند سالی در بازار ما حضور دارد و چندی پیش با اضافه شدن پسوند (پرو) با تغییرات در پلت فرم این خودرو و همچین قوای محرکه به بازار کشور عرضه شد، این خودرو دارای زبان طراحی جدید چری بود که بسیار جذاب به نظر برسد. در محصول جدید، جلوه و زیبایی حفظ شده و صرفا با تغییراتی در بخش هایی با پسوند پرومکس به بازار عرضه خواهد شد. البته باید اشاره کرد از منظر قوای محرکه و بسته آپشن های رفاهی و ایمنی این خودرو بسیار به روز تر شده.
تیگو ۷ پرومکس قرار است دربازار کشور با موتور چهار سیلندرخطی با حجم ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ که مجهز به فناوری T-GDI (توربوشارژر، پاشش مستقیم سوخت)عرضه شود. این موتور قادر به تولید ۱۹۵ الی ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاوراست، تکنولوژی دیگری که درموتور این خودرو به کار رفته، جایگزین شدن سیستم Air To Water به جای اینترکولر است. در خودرو های توربو شارژر ما شاهد این بودیم که هوا ورودی موتور در اثر مجاورت با هوا پیرامون خنک شده و وارد موتور می شد، اما در این سیستم هوا ورودی موتور با آب خنک شده و می توان بهبود عملکرد آن را در نداشتن لگ توربو(تاخیر توربو) و همچنین مقاوم شدن اجزا موتور در تصادف ها را شاهد باشیم.
نیرو تولید شده توسط این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر (W-DCT) به محور جلو منتقل می شود. امکان تعویض دنده های به صورت دستی ( تیپ ترونیک) وجود دارد. در این خودرو شما می توانید حالت رانندکی را برروی سه حالت اقتصادی، معمولی و اسپرت قرار دهید تا عملکرد موتور و گیربکس تغییر کند. رینگ های این خودرو آلومینیومی با سایز ۱۸ اینچی که تجربه سواری راحت و منطقی را به سرنشینان می دهد.
پکیج موتور و گیربکس قرار گرفته بر روی تیگو ۷ پرومکس را برای اولین بار ما بر روی تیگو ۸ پرو و سپس فونیکس FX پریمیوم، آریزو ۶ جی تی و فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در بازار کشور دیده ایم. این موتور جز موتور های مقاوم، یا دوام و نوعی می توانیم بگوییم برگ برنده چری در محصولات است که قرار است حرفی برای گفتن داشته باشند. این پیشرانه به روز توسط نشان شناخته شده اتریشی AVL طراحی و توسعه یافته است.
این پیشرانه قادر است شتاب صفر تا صد را در زمان تقریبی ۹.۵ ثانیه پیمایش کند، استاندارد آلایندگی اخذ شده توسط این موتور یورو ۵ است. میزان مصرف سوخت به صورت ترکیبی ۷.۲ لیتر است که برای ان خودرو با وزن ۱۵۵۷ کیلوگرم عددی مناسب محسوب می شود. سیستم تعلیق در محور جلو مک فرسون و در محور عقب با استناد به کاتالوگ اولیه منتشر شده مولتی لینک بیان شده البته سیستم تعلیق به کار رفته بی شباهت به نوعی از مک فرسون هم نیست.
در داخل کابین تیگو ۷ پرومکس پشت آمپر(کلاستر) و نمایشگر مالتی مدیا بهم پیوسته شده و همچنین تریم داخلی یک رنگ و داشبرد هم نسبت به نسخه (پرو) تغییر کرده. صندلی های سرنشینان جلو هر دو برقی و به همراه سرد کن و گرمکن عرضه می شوند، صندلی رانند دو آپشن جداگانه هم دارد یکی از آن ها حافظه تنظیمات صندلی و یکی دیگر تنظیم گودی کمر است. نکته قابل ذکر این است که برای تنظیم سرد کن صندلی ها باید از منو داخل مالتی مدیا که مربوط به سیستم تهویه این خودرو است، اقدام کنید. کابین تیگو ۷ پرومکس مجهز به ۸ اسپیکر از برند سونی شده تا بتواند تجربه لذت بخش را در گوش کردن موسیقی به سرنشینان بدهد.
این خودرو مجهز به سیستم تهویه هوا سرنشینان جلو دو کاناله اتوماتیک است، در کنسول وسط برای سهولت سرنشینان شارژر وایرلس هم قرار گرفته است. آپشن ایمنی دیگری که به این خودرو افزوده شده،سیستم هشدار DOW است. این آپشن به سرنشینان عقب این امکان را می دهد تا در زمانی که در خودرو را می خواهند بازکنند اگر وسیله نقلیه ای نزدیک است، در باز در خودرو دست بکشند و صبر کنند. این خودرو دارای ۶ کیسه هوا است که سعی شده تا با پوشش نقاط حادثه خیز، جان سرنشینان را حفظ کند.
فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان جلو و عقب مناسب و راحت است. این فضا با توجه به فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متر به دست آمده. این خودرو دارای پکیج راداری ADAS هم شده است، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور از سایر آپشن های ایمنی و رفاهی این کراس اور میان قامت است.
تجربه رانندگی در پیست
در شروع باید این نکته را در نظر بگیریم که باید کراس اور میان قامت طرف هستیم. این خودرو نسبت به نسخه قبلی خود بهبود یافته و دیگر خبری از یک موتور ۱.۵ لیتر توربو به همراه گیربکس CVT نیست.
پشت خط استارت،حالت رانندگی بر روی اسپرت، گیربکس بر روی حالت دستی، پدال ترمز را با پای چپ نگه دارید، با پای راست پدال گاز را، دور موتور تا ۱.۷ بیشتر نمی شود. حال ترمز را رها کنید. شروع به حرکت منطقی نسبته به ابعاد، وزن و سوخت بی کیفیت کشور دارد. به بیانی دیگر تیگو ۷ پرو مکس نسخه کوچک شده از تیگو ۸ پرو است.
حال بر سر پیچ اول رسیده، ترمز ها عملکرد مناسبی دارند و سپس به سمت چپ چرخش می کند. ترکیب سیستم تعلیق محور عقب و سیستم کنترل پایداری که به شدت عملکرد مناسبی دارد و دخالت بیش از حد در رانندگی شما ندارد، امکان طی کردن مسیر ریس را به درست ترین حالت ممکن می دهد. این خودرو قاعدتا با وجه به کراس اور بودن بادی رول(حرکت عرضی) در بدنه را دارد.
تیگو ۷ پرومکس با توجه به تمامی فاکتور های بیان شده به صورت تقریبی هر دور در پیست را در زمان ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه طی کرد.این خودرو در زمان تست بدون هیچ گونه تقه یا ضربه از سوی گیربکس یا ناک موتور موجه نبود و تنئواست به خوبی تست را طی کند.


نویسنده و عکاس: علی غفاری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا