اخبارتاپخودرو

مشخصات و قیمت کشنده امپاور بهمن دیزل/ پتانسیل های بخش خصوصی در نوسازی تجاری ها

یکی از عناصر مهم در شریان حمل و نقل جاده ای کشورکشنده ها هستند. در کشور ما با رشد صنعت و بالا رفتن میزان تقاضا برای جابجایی مرسولات کامیون ها با اتاق چوبی جای خود را به کشنده ها دادند. انواع زیادی از کشنده ها در سال های قبل از انقلاب اسلامی وارد یا تولید شدند، که سردمدار آنها Mack بود. خودروهایی که هنوز هم می توان انها را در جاده های ایران دید. 

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، کشنده ها و کامیون های قدیمی سال هاست که در جاده های کشور تردد می کنند و این ناوگان فرسوده بدنه اصلی جابجایی های بخش تجاری را بر عهده دارد. آلایندگی و مصرف سوخت این خودروها چند برابر نمونه های جدید است و از نظر ایمنی هم حرفی برای گفتن ندارند. در واقع تردد این خودروها علاوه بر هزینه های بسیار در بخش انرژی و ایمنی، هزینه های دیگری در بخش آلودگی هوا دارد که موجب شده دود دودکش های این خودروها به چشم همه مردم برود.

طرح نوسازی ناوگان خودروهای تجاری فرسوده
در سال ۹۶ دولت حسن روحانی تلاش کرد در قالب طرحی ملی به نام (( نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری )) پروژه ای را استارت بزند که شامل ۲۴۰ هزار دستگاه از این خودروها می شود. اما متاسفانه به دلیل بروز دوباره تحریم ها این طرح که بیشتر به کام دو خودروساز دولتی کشور بود، نتوانست بیش از ۶ یا ۷ هزار خودرو را نوسازی کنند. به این ترتیب طرح نوسازی مسکوت ماند.

در سال ۹۸ دوباره پرونده نوسازی ناوگان خودروهای تجاری فرسوده از بایگانی دولت خارج شد تا وارد فرآیند تصمیم گیری دوباره شود. اما در کمال ناباوری در حالی که هیچ کار کارشناسی با توجه به شرایط موجود انجام نگرفت، هیات دولت رای به اجرای طرحی داد که این بار نه تنها نوسازی نبود که دقیقا می توان آن را (( بیچاره سازی ناوگان خودروهای تجاری فرسوده)) نامید! زیرا قرار شد خودروهای فرسوده را با خودروهای نیمه فرسوده جایگزین کنند.

طبق این طرح مقرر شد خودروهای فرسوده داخلی را با خودروهای دست دوم اروپایی جایگزین کنند. خودروهایی که نه تناسبی با شرایط آب و هوایی و نه سوخت ایران دارند. نزیدک به ۴ هزار خودرو کم کم توسط شرکت ها و افرادی که در اهلیت بعضی از آنها نیز باید تردید کرد، وارد کشور شدند. خودروهایی که نه قطعات یدکی در کشور دارند و نه دانش فنی تعمیرات انها موجود است.

این در حالی است که بسیاری از تولید کنندگان داخلی در بخش خصوصی به رغم وجود تحریم ها و نیازمندی به واردات قطعات و مواد اولیه درمانده و بی ارز باقی ماندند. با این همه با رسیدن با سال ۹۹ تولید کنندگان بخش خصوصی خودروهای تجاری سنگین، کم کم به سختی خطوط تولید را راه اندازی کردند و حالا منتظر حمایت های حاکمیت از این بخش هستند. حمایتی که شاید مهمترین آن استفاده از بخش خصوصی در طرح نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری با استفاده از توانمندی های سازندگان داخلی باشد نه خودروهای نیمه فرسوده اروپایی.

رقیب جدید کشنده های اروپایی
یکی از آخرین محصولات بخش خصوصی در بازار خودروهای تجاری سنگین، کشنده Empower بهمن دیزل است. خودروسازی که تجربیات بسیاری از همکاری با خودروسازان خوشنام همچون ایسوزو دارد. این محصول که می تواند یکی از راه گشایان در طرح نوسازی خودروهای تجاری سنگین باشد، پتانسیل های صاداراتی بالایی نیز به بازارهای منطقه ای دارد.

کشنده اِمپاور همانند سایر رقبای خود طراحی به روزی دارد و از نظر بصری حس قدرت و استقامت را به مخاطب خود القا می کند. امپاور با وجود زبان طراحی خود که یک کشنده تک دیفرانسیل است، میزان تناژ  بار بیشتری نسبت به سایر کشنده های دو دیفرانسیل داراست. از طرفی خدمات پس از فروش گسترده، گارانتی و خوشنامی بهمن دیزل در بخش خودروهای تجاری می تواند از جمله دلایل اقبال بازار نسبت به این خودرو باشد. این در حالی است که این خودرو با قیمت ۲.۷ میلیارد تومان نسبت به کشنده های کارکرده اروپایی و حتی دست دوم های داخلی قیمتی کاملا رقابتی دارد.

مشخصات فنی امپاورDB500
در آغاز مطلب امپاور یک کشنده قدرت مند با طراحی کابین به روز و کاربردی است. این محصول دارای موتور ۶ سیلندر خطی ۴۹۰ اسب بخاری با ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور و مجهز به توربو شارژر و همچنین اینترکولر است. موتور این خودرو توسط کامنز با استاندارد آلایندگی یورو۵ ساخته شده است. گیربکس ZF با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی نیز وظیفه انتقال قدرت در اِمپاور را بر عهده دارد.

سیستم تعلیق در محور جلو به صورت فنر تخت پارابولیک و در محور عقب مجهز به ۴ کسیه هوا با قابلیت تنظیم ارتفاع از راه دور است. ضمن این که تنظیمات سیستم تعلیق در محور عقب قابلیت ذخیره نیز دارد.

این قابلیت یکی از امکانات کاربردی در بارگیری تریلر است که همانند آپشن حافظه در صندلی های برقی خودروها، تنظیمات را در حافظه خود نگه می دارد.

کشنده اِمپاور در محور جلو و عقب مجهز به ترمز دیسکی پنوماتیکی ضد قفل مجهز به ESC،ASR ، EBS است. این سامانه های همراه با سیستم ترمز اظطراری هوشمند AEBS ایمنی حرکتی مناسبی را برای اِمپاور به وجود خواهد آورد. برای سهولت در کنترل این کشنده سیستم کمکی ترمز موتور و ریتاردر ۵ حالته در گیربکس آلمانی آن تعبیه شده است. این خودرو علاوه بر سیستم ترمز کمکی دارای سیستم هشدار حرکت بین خطوط و هشدار برخورد از جلو نیز هست. همچنین سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAS) نیز پکیج ایمنی این خودرو را کامل کرده است.

در این محصول جدید بهمن دیزل یکی از ارکان اصلی در هنگام طراحی رفاه حال راننده بوده است. با توجه به این رویکرد، کابین این اِمپاور صاف و بدون پالونی طراحی شده است، که امکان تردد در میان فضای سرنشین و راننده را می دهد. همچنین اِمپاور  به دو تخت خواب مجهز شده است که فضای بزرگی هم دارند. ضمن این که باکس های مختلف و متعددی در جای جای این کابین تعبیه شده که می توان اشیاء گوناگون را در آنها قرار داد.

کابین اِمپاور برای جذب بیشتر ضربات و نیروی وارده به صورت شناور بر روی چهار کیسه هوا پنوماتیکی طراحی شده است. همچنین برای فصول سرد سال نیز بخاری تدارک دیده شده است. صندلی راننده پنوماتیکی با قابلیت تنظیم ۶ جهت و همچنین مالتی مدیا لمسی قابلیت های مختلفی همچون GPS را در اختیار راننده قرار می دهد. کولر درجا و نمایش شرایط باد لاستیک ها از دیگر امکانات این خودرو هستند.

در اخر باید گفت کشنده اِمپاور در شرایطی توست بهمن دیزل تولید شده است که هنوز تحریم ها گلوی تولید را می فشارند. با این حال استفاده از این خودرو در ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور و به خصوص در فرآیند نوسازی می تواند علاوه بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا، ایمنی جاده ها را نیز بهبود ببخشد. اغلب تولید کنندگان بخش خصوصی تنها نیازمند حمایت های معنوی و تسریع در امور مختلفی چون همکاری های گمرکی دارند نه کمک های مالی دولتی برای زنده ماندن.

نویسنده:علی غفاری

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا