تاپخودرومقایسه خودرو

مقایسه تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

خودروهای ارزان قیمت داخلی از فروش بالایی برخودار هستند از همین رو نیاز به شناخت بیشتر دارند تا خریداران بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. مقایسه تیبا ۲ و پراید ۱۱۱ سایپا یکی از شرکت‌های داخلی است که سهم بزرگی از فروش خودرو را در اختیار دارد. این شرکت دو خودروی تو شهری و هاچبک را به بازار عرضه کرد که از طرفداران بسیاری برخودار است.

سایپا ۱۱۱ و تیبا ۲ خودروهایی از یک خانواده هستند که با قیمت مناسب خود توانستند فروش بالایی را رقم بزنند، هرچند که نبود رقیب پر قدرت در بازار هم دلیلی برای این اتفاق بود. در این مقاله تصمیم داریم تا یک مقایسه بین سایپا ۱۱۱ و تیبا ۲ را انجام دهیم.

مقایسه ظاهری تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

ظاهر این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد و طراحی آن‌ها باهم فرق می‌کند. واضح است که طراحی پراید ۱۱۱ متعلق به زمان‌های دور است. خطوط طراحی در سایپا ۱۱۱ زیاد انحنا ندارد این در حالی است که تیبا کمی به روز تر بوده و خطوط منحنی آن دارای زاویه تند و تیزی نیست.

پر نمای جلویی سایپا ۱۱۱ می‌توانید جلو پنجره ذوزنقه‌ای شکل که با خطوط باریک و به هم نزدیک افقی طراحی شده است را ببینید. در میانه چراغ‌های مستطیل شکل این خودرو یک نیم دایره هلالی شکل دیده می‌شود که به زیباتر شدن آن کمک می‌کند. در نمای جلویی تیبا یک جلو پنجره ذوزنقه‌ای مانند ۱۱۱ است اما هم رنگ با ماشین نیست و اندازه آن خیلی کوچکتر است. چراغ‌های جلو تیبا ۲ فرمی برگی شکل دارند که نسبت به پراید ۱۱۱ زیباتر است.

در نمای بغل فرم مکعبی شکل سایپا ۱۱۱ را می‌توانید ببینید که سمت جلو و عقب آن با زاویه‌های تند و تیز طراحی شده منحنی‌های نرمی در آن دیده نمی‌شود. رینگ‌های این خودرو فولادی است و برای اینکه نمای بهتری داشته باشد از قالپاق در آن استفاده شده است. در نمای بغل تیبا می‌توانید فرم تخم مرغی و منحنی آن را ببینید. در نگاه اول هم می‌توانید متوجه شوید که طراحی این خودرو سعی شده شبیه پژو ۲۰۶ باشد اما نتیجه یک کار ضعیف شده است. رینگ‌های این خودرو هم فولادی است که برای پیدا کردن نمای بهتر از قالپاق‌های پیچی استفاده شده است.

نمای عقب پراید ۱۱۱ تخت و صاف است که همین امر هم موجب شده تا ایمنی آن دچار تردید باشد. کم بودن فاصله درب صندوق عقب با سرنشینان عقب باعث شده تا در صورت ضربه خوردن سرنشینان دچار مشکل شوند. البته این مشکل برای تیبا ۲ هم تا حدودی محتمل است. چراغ‌های کوچک این خودرو متناسب با سایر بخش‌های طراحی شده است. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود. در نمای عقب تیبا دو چراغ‌های بیضی شکل و فرم منحنی درب صندوق عقب را می‌بینید که با یکدیگر تا حدودی هم‌خوانی دارد. پلاک در این خودرو بر روی سپر نصب می‌شود. شیشه‌های درب صندوق عقب هر دو خودرو دارای برف پاک کن است.

نمای داخلی هر دو خودرو نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار بسیار ضعیف‌ است و همه جا را پلاستیک‌ خشک خاکستری رنگ فرا گرفته است. طراحی و زیبا شناسی هر دو خودرو هم آن چنان چنگی به دل نمی‌زند و مشخص است که متعلق به دو خودروی سطح پایین است. در طراحی داشبورد هر دو خودرو از منحنی‌های نرم و دایره‌ای شکل استفاده شده تا نمای آن به روزتر و جذاب‌تر شود. فضا برای سرنشینان عقب در سایپا ۱۱۱ اصلا کافی نیست و این موضوع باعث ایجاد محدودیت می‌شود. در این زمینه تیبا ۲ از سایپا ۱۱۱ بهتر عمل کرده است و فضای خوبی را برای سرنشینان عقب در نظر گرفته است.

مقایسه ابعاد و اندازه تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

با نگاه چشمی هم می‌توانید متوجه شوید که ابعاد تیبا ۲ از سایپا ۱۱۱ بزرگتر است. اما با توجه به اندازه‌ها می‌توان گفت فرم طراحی سایپا ۱۱۱ بهتر صورت گرفته است و در همان اندازه کم فضای نسبتا خوبی را در اختیار سرنشینان گذاشته است. طول سایپا ۱۱۱ چیزی معادل ۳۶۷۳ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۶۰۵ میلی‌متر است. ارتفاع این اتومبیل ۱۴۵۵ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۳۴۵ میلی‌متر است. طول تیبا ۲ چیزی معادل ۳۹۲۵ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۶۴۲ میلی‌متر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۸۴ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۴۱۰ میلی‌متر است.

هر دو خودرو برای ۴ سرنشین ظرفیت دارند. باک بنزین سایپا ۱۱۱ چیزی معادل ۴۰ لیتر و حجم باک بنزین تیبا ۲ هم ۴۱ لیتر است. رینگ‌های هر دو خودرو ۱۳ اینچی است. وزن تیبا ۲ چیزی معادل ۱۰۴۰ کیلوگرم و وزن سایپا ۱۱۱ هم ۹۰۵ کیلوگرم است. ظرفیت صندوق عقب تیبا ۲ چیزی معادل ۲۲۳ لیتر و ظرفیت صندوق عقب سایپا ۱۱۱ هم ۲۰۰ لیتر است.

مقایسه فنی تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

موتور این دو خودرو از یک خانواده است و سایپا موتور پراید ۱۱۱ را ارتقاع داده تا موتور M15 که در حال حاضر بر روی همه محصولات این شرکت قرار گرفته است متولد شود. موتور تیبا ۲ دارای ۱.۵ لیتر حجم است که می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت در ۵۳۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین این موتور می‌تواند گشتاوری معادل ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. موتور سایپا ۱۱۱ هم با حجم ۱.۳ لیتر توان تولید قدرتی معادل ۷۱ اسب بخار را دارد. همچنین این پیشرانه می‌تواند ۱۰۸ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند.

هر دو خودرو دارای یک موتور خطی با تنفس طبیعی هستند. این پیشرانه‌ها از ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ بهره‌مند شده‌اند. هر دو خودرو داری یک گیربکس ۵ دنده دستی هستند. انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها به وسیله محور جلو شکل می‌گیرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ سایپا ۱۱۱ چیزی حدود ۱۴.۵ ثانیه و شتاب صفر تا ۱۰۰ تیبا ۲ هم چیزی معادل ۱۳.۵ ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی تیبا ۲ چیزی معادل ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

ایران میزان برای تیبا ۲ چیزی حدود ۶.۵۳ لیتر است. حداکثر سرعت هر دو خودرو چیزی حدود ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. ترمزهای جلوی هر دو خودرو دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای هستند. فرمان تیبا ۲ هیدرولیک است اما فرمان سایپا ۱۱۱ در مدل‌های مختلف فرق می‌کند، در برخی مدل‌های قدیمی مکانیکی بوده اما در اکثر مدل‌ها هم هیدرولیک است.

 استفاده کنید.

مدل خودرو

 تیبا ۲

پراید ۱۱۱

پیشرانه 

چهار سیلندر تنفس طبیعی-۸سوپاپ

چهار سیلندر تنفس طبیعی-۸سوپاپ

حجم موتور

۱.۵ لیتر

۱.۳ لیتر

حداکثر قدرت

۸۷ اسب بخار

۷۱ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۲۸ نیوتن متر

۱۰۸نیوتن متر

گیربکس

پنج سرعته دستی

پنج سرعته دستی

مصرف سوخت(ترکیبی)

۶.۵۳ لیتر

۶.۴۴ لیتر

شتاب صفر تا ۱۰۰ 

۱۳ ثانیه

۱۳ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۹ کیلومتر بر ساعت

۱۹۰ کیلومتر برساعت 

وزن (کیلوگرم)

۱۰۴۰

۹۰۵

مقایسه آپشن های تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

 

مقایسه امکانات و آپشن های تیبا ۲ و پراید ۱۱۱

این دو خودرو هیچ امکان و ویژگی خاصی ندارند. ایمنی آن‌ها در قیاس با سایر خودروها پایین است و آپشن خاصی هم برای رانندگی و رفاه سرنشینان ندارد. تنها می‌توان از وجود سیستم تهویه دستی نام برد که در نوع خود هم ضعیف است.

 

نویسنده: نادر شاه‌نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا