خودرومقایسه خودرو

مقایسه سراتو وارداتی و مونتاژ

طی چند دهه اخیر حضور خودروهای کره‌ای در بازار ایران و حتی دنیا افزایش چشمگیری داشته است. نکته جالب خیلی از این خودروها اقبال خوب آن‌ها در فروش بوده است.

کیا یکی از شرکت‌های کره‌ای بزرگ در زمینه تولید خودرو است که در بازار ما هم به خوبی شناخته می‌شود. سراتو یکی از محصولات این شرکت است که توانسته در بازارهای جهانی از جمله ایران فروش خوبی را تجربه کند.

نسل دوم این خودرو در ابتدا وارد بازار ایران شد و در ادامه توسط شرکت خودروسازی سایپا روی خط تولید مونتاژ رفت. کیا سراتو وارداتی با مدل مونتاژی آن کمی تفاوت دارد، از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله به مقایسه سراتو وارداتی و مونتاژ بپردازیم.

مقایسه ظاهری سراتو وارداتی و مونتاژ

ظاهر هر دو خودرو تقریبا یکی است و شما در نگاه چشمی نمی‌توانید تفاوتی را پیدا کنید. اما یک سری جزئیات در این محصول تغییر کرده است.

اولین تغییر در این خودرو کوچکتر شدن رینگ‌ها است. البته این تغییر با چشم به خوبی دیده نمی‌شود. شاید در نگاه اول فکر کنید این کار یک صرفه جویی یا تغییر منفی باشد اما سایپا مدعی شده با این کار از خشکی خودرو کاسته و رانندگی با آن را نرم‌تر کرده است.

البته در برخی از از تیپ‌ها و مدل‌ها هم از رینگ فولادی استفاده شده است که برای چنین خودرویی توی ذوق می‌زند. دیگر تغییر ظاهری در سراتو نبود سر اگزوز کرومی است. در مدل‌های وارداتی این خودرو شاهد حضور یک سر اگزوز کرومی هستیم که چنین چیزی در مدل‌های مونتاژی نیست. این یکی از راه‌های تشخیص مدل وارداتی و مونتاژی به صورت چشمی است.

از دیگر تغییرات ظاهری که در مدل مونتاژی داده شده است رودری، داشبورد و صندلی‌ها است. سایپا برای کاهش هزینه‌های تولید خود در این بخش‌ها تغییر ایجاد کرده است که این موضوع باعث کاهش کیفیت کابین می‌شود.

سایپا در مدل اتوماتیک این خودرو یک تغییر در داشبورد ایجاد کرده که در مدل‌های وارداتی نبود. حضور یک نمایشگر بر روی داشبورد مدل‌های مونتاژی دیگر تفاوت موجود بین مدل‌های وارداتی و مونتاژی است. این تغییر سراتوی تولید سایپا را یک قدم جلوتر برده است.

تغییر دیگر هم که خیلی کوچک است تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها است. در سایر بخش‌ها تفاوتی دیده نمی‌شود و تقریبا یکی است.

نمای جلویی این خودرو با چراغ‌های کشیده و زاویه تیز طراحی شده است. جلو پنجره این اتومبیل فرم ذوزنقه‌ای با طرح مشبک دارد. نور افکن و مه‌شکن‌ها هم در پایین سپر قرار دارد.

در نمای بغل این خودرو یک همخوانی بین بخش جلویی و عقب هست. هرچند که طراحی سراتو نسل دوم از نمای بغل چندان تعریفی از نظر زیباشناسی ندارد. بخش جلویی و عقبی در این اتومبیل خیلی کشیده نیست. در نمای عقب این خودرو چراغ‌های بزرگ و دو تکه آن دیده می‌شود. همچنین پلاک اتومبیل روی درب صندوق عقب نصب می‌شود. در پایین اتومبیل یک دیفیوزر قرار دارد.

در نمای داخلی این خودرو می‌توانید طراحی یک دست و تیره رنگ آن را ببینید. استفاده از چراغ‌های قرمز رنگ به عنوان پس زمینه نور داشبورد و کلاستر یک زیبایی خاص به این خودرو داده است.

دکمه‌ها به علاوه کانال سیستم تهویه بر روی داشبورد قرار گرفته‌اند. بخش‌های مختلف درون کلاستر از سبک طراحی آن روزها پیروی می‌کند و به صورت جداگانه و سکشن بندی قرار گرفته است. فرمان سه پر این خودرو به صورت دور چرم به همراه دکمه‌های کنترلی قرار گرفته است. در مجموع طراحی کابین اسپرت و عضلانی در نظر گرفته شده است. این سبک طراحی ترند طراحی آن‌ها روزهای عرضه شدن سراتو نسل دوم به بازار بود.

مقایسه ابعاد و اندازه سراتو وارداتی و مونتاژی

از نظر ابعاد و اندازه مدل وارداتی با مدل مونتاژی هیچ تفاوتی ندارد و دقیقا یکی است. طول، عرض و ارتفاع این اتومبیل ۴۵۳۰ در ۱۷۷۵ در ۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن هم ۲۵۶۰ میلی‌متر است.

مقایسه فنی بین سراتو وارداتی و سراتو مونتاژی

هر دو خودرو از پیشرانه‌های مشترک ۲ لیتری و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کنند و هیچ تفاوتی بین مدل‌های وارداتی و مونتاژی نیست. البته در مدل‌های وارداتی کمتر نوع ۱.۶ لیتری دیده می‌شود. موتور ۲ لیتری دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که به صورت خطی استفاده می‌کند.

البته این ویژگی ها برای پیشرانه ۱.۶ لیتری هم هست. موتور ۲ لیتری می‌تواند قدرتی معادل  ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۹۴.۲ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه را تولید کند.

پیشرانه ۱.۶ لیتری این خودرو می‌تواند قدرتی معادل ۱۲۴ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۵۶ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه را تولید کند.

مصرف سوخت ترکیبی موتور ۱.۶ لیتری ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین موتور ۲ لیتری هم مصرف سوختی معادل ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد. موتور ۱.۶ لیتری با یک گیربکس ۵ دنده دستی و موتور ۲ لیتری هم با یک ۶ دنده خودکار تیپ ترونیک – مجهز به دسته دنده روی فرمان به بازار عرضه شده است.

محور انتقال قدرت در هر دو خودرو جلو است. سیستم تعلیق جلو در این دو خودرو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب هم میله پیچشی است. فرمان هر دو خودرو به صورت هیدرولیکی طراحی شده است که کارایی لازم برای یک سدان جمع و جور مانند سراتو را دارد.

مقایسه آپشن های سراتو وارداتی و سراتو مونتاژی

نمونه وارداتی نسبت به نمونه تولید شده در داخل کمی از امکانات بهتری برخودار است. هر چند که سایپا طی سال‌های مختلف اقدام به تغییر امکانات این اتومبیل کرد و به آپشن‌های آن افزود اما باز هم نسخه فول آپشن موتور ۲۰۰۰ وارداتی تکمیل‌ترین نسخه کیا سراتو نسل دو در بازار است. در نسخه مونتاژی آپشن‌های زیر دیده نمی‌شود.

  • سیستم کنترل پایداری ESP
  • سامانه ترمزهای دیسکی عقب
  • کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای
  • آینه‌های تاشونده برقی
  • دکمه استارت

مقایسه کیفیت کیا سراتو وارداتی و کیا سراتو مونتاژی

تقریبا می‌توان گفت تفاوتی بین کیا سراتو وارداتی و کیا سراتو مونتاژی توسط سایپا نیست و هر دو خودرو از نظر کیفیت در یک شرایط به سر می‌برند.

اما خوب به علت کمبود چند آپشن و همچنین استفاده از متریال سطح پایین‌تر در برخی از بخش‌ها باعث شده تا یک سری کاربران انتقاد‌هایی نسبت به مدل مونتاژی داشته باشند. از نظر فنی هم که هر دو مدل دقیقا یکی هستند و تفاوتی بین آن‌ها نیست. از همین رو می‌توان به مدل مونتاژی نمره قابل قبول داد و آن را هم سطح با مدل وارداتی دانست.

 

 
سراتو وارداتی ۲ لیتری
سراتو سایپا ۲ لیتری
سراتو سایپا ۱.۶ لیتری
حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۲۰۰۰سی‌سی ۱۶۰۰‌سی‌سی
قدرت موتور ۱۵۴ اسب‌بخار ۱۵۴ اسب‌بخار ۱۲۴ اسب‌بخار
گشتاور ۱۹۴نیوتن‌متر ۱۹۴نیوتن‌متر ۱۵۶ نیوتن‌متر
شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر ۷.۹ لیتر به ازای صد کیلومتر ۶.۵ لیتر به ازای صد کیلومتر
حجم باک سوخت ۵۲ لیتر ۵۲ لیتر ۵۲ لیتر
گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک با قابلیت کنترل از پشت فرمان ۶ سرعته تیپ‌ترونیک با قابلیت کنترل از پشت فرمان ۶ سرعته دستی
جرم خالص ۱۳۴۰ کیلوگرم ۱۳۱۰ کیلوگرم ۱۲۵۰ کیلوگرم
سایز رینگ ۱۷ اینچ ۱۶ اینچ ۱۵ اینچ

 

مزایا سراتو سایپایی

معایب سراتو سایپایی

بازار خرید و فروش مناسب نبود امکانات ایمنی کافی
امکانات رفاهی مناسب قیمت نجومی
کیفیتی تقریبا مشابه با نسخه اصلی سواری خشک‌تر نسبت به رقبا
انتخاب شما مخاطبان  عصر خدمات بین این دو خودرو کدام است؟
نویسنده: نادر شاه نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا