اخباراقتصاد کلانتاپ

چند واحد مسکونی خالی از سکنه مشمول مالیات شدند؟

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد تا به امروز برای ۱۲هزار و ۵۰۰ خانه لوکس و ۵۶۸ هزار خانه خالی قبض مالیاتی صادر شده و در این راستا تنها وزارت راه و شهرسازی با این سازمان همکاری کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات، به تازگی دیوان محاسبات کشور در گزارشی به بررسی اجرای قانون بودجه سال جاری در در ۱۰ ماه ابتدایی سال پرداخته است.

در گزارش این سازمان آمده که با وجود تعیین پایان بهمن ماه به عنوان آخرین مهلت واریز مالیات «واحدهای مسکونی غیر گران قیمت» در قانون بودجه تحقق آن تا پایان دی ماه همچنان ۳۰ درصد بوده و به طور مشابه میزان وجود مالیات در «واحدهای مسکونی خالی از سکنه» نیز به دلیل تصویب نشدن آیین‌نامه آن را فاقد وصولی بوده است.

در همین راستا سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که مالیات بر واحدهای مسکونی و باغ ویلا های گرانقیمت بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مشمول مالیات شناسی و مالیات مربوط به آن ها به همراه اطلاعات واحد مسکونی و مالکان ذیربط در درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی صادر و بارگذاری شده است.

بر اساس قانون وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری موظف بودند امکان دسترسی برخط به اطلاعات ملک مورد نظر سازمان در حوزه املاک را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند اما فقط وزارت راه و شهرسازی اطلاعات ۶۵۰۰ واحد را در قالب لوح فشرده به سازمان ارائه کرده و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص واحدهای خالی از سکنه به این سازمان ارائه نکرده‌اند.

همچنین سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که مالیات بر واحدهای مسکونی خالی دستورالعمل نحوه محاسبه آن از سوی سازمان امور مالیاتی صادر شده و بر همین اساس سامانه مالیات در واحدهای مسکونی خالی از سکنه با امکان مراجعه سیستمی و پرداخت غیرحضوری مالیات راه‌اندازی شد که اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شد که بیش از ۴۸۸ هزار واحد از آن در شهرهای بالاتر از صد هزار نفر جمعیت و مشمول پرداخت مالیات شده اند.

البته در قانون بودجه سال جاری صاحبان خانه های بالای ۱۰ میلیارد تومان و باغ ویلاهای گران قیمت باید مالیات پرداخت کنند در این میان واحدهای مسکونی و باغ ویلا های در حال ساخت و در حال تملک از مالیات معاف هستند.

نرخ مالیات خانه های خالی در قانون به شرح زیر است:
۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار
۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار
۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار
۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار
۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

گفتنی است بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مربوط به آذرماه سال گذشته نیز اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول مالیات خواهد شد و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور ماهانه مشمول مالیاتی در مورد مالیات بر درآمد اجاره می‌شود و سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه،سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا