اخباربازار سرمایهتاپ

از فردا؛ دامنه نوسان در بورس تغییر می کند

برای بهبود شرایط بازار باید افزایش دامنه نوسان صورت گیرد و در نهایت این دامنه به صورت کامل حذف شود چرا که روندهای هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان انحرافات بیشتر معاملات بورس خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات، دامنه مجاز نوسان قیمت یکی از قوانینی است که در بازارهای مالی برای کنترل نوسان‌های قیمت سهام به منظور کاهش نوسان بازار در اثر تصمیمات هیجانی استفاده می‌شود

دامنه مجاز نوسان محدوده قیمتی سقف و کفی است که هر سهم در هر روز کاری می‌تواند داشته باشد و قیمت تنها می‌تواند در آن محدوده نوسان کند به علاوه این دامنه محدوده مجاز برای نوسان قیمت سهام خواهد بود.

در این میان طرفداران و منتقدان بسیاری نسبت به موضوع دامنه نوسان وجود دارد چرا که میزان دامنه نوسان متغیر است و تعیین میزان آن در بازار سرمایه باید بر اساس پارامترهای مشخصی صورت گیرد و اینکه کلا دامنه نوسان برای بازار سرمایه موثر است یا خیر در دوره های مختلف موضوع بحث کارشناسان بازار بوده است.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که برای بهبود شرایط بازار باید افزایش دامنه نوسان صورت گیرد و در نهایت این دامنه به صورت کامل حذف شود چرا که روندهای هیجانی مثبت و منفی با وجود دامنه نوسان انحرافات بیشتر معاملات بورس خواهد شد.

دامنه نوسان در بازار بورس در دو سال گذشته به همراه با روزهای افت و خیز بازار روز های پرنوسانی را پشت سر گذاشته تا جایی که از ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹ مثبت و منفی ۵ به مثبت ۶ و منفی ۲ درصد تغییر کرد این این تصمیمی بود که از سوی شورای عالی بورس و با هدف تعادل بخشی به معاملات انجام شد هرچند که این تصمیم چندان دوام نیاورد و دامنه نوسان از ابتدای اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به مثبت ۶ و منفی ۳ افزایش یافت و در نهایت در ۲۵  اردیبهشت همان سال دوباره دامن نوسان همه شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس متقارن و در محدوده مثبت و منفی ۵ درصدی قرار گرفت.

با شروع دولت جدید و با شروع به کار عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس باز کردن دامنه نوسان در دستور کار این سازمان قرار گرفت. وی تاکید کرده بود تغییر دامنه نوسان در برنامه سازمان بورس است اما موضوع نیازمند روشن شدن برخی ابهامات از جمله بودجه و نیز های سیاسی خواهد بود.پیش از این نیز اعلام کرده بود که اصلاح دامنه نوسان ابتدا از شرکت‌های بزرگ آغاز می‌شود و در حال حاضر برنامه این است که در زمان مشخصی اصلاح به صورت تدریجی و با یک درصد تغییر آغاز خواهد شد این روند در مقاطع سه‌ماهه و با توجه به بازخورد بازار بازبینی می‌شود.

وعده رئیس سازمان بورس از فردا دوشنبه ،۲۹ فروردین سال ۱۴۰۱ به تحقق می رسد و دامنه نوسان روزانه قیمت در بازار اول (تابلوی اصلی و فرعی) بورس تهران مثبت و منفی شش درصد خواهد بود.

در این رابطه عباس هشی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عصر خدمات در خصوص شرایط دامنه نوسان بیان کرد: اولین و مهمترین تاثیر افزایش دامنه نوسان در معاملات افزایش حجم و ارزش معاملات خواهد بود چرا که دامنه نوسان دو درصدموجب معامله نشدن برخی از نمادها بعضا تا بیش از دو ماه می شد،در حال حاضر وارد کردن دامنه نوسان از ۲۵ درصد بورس توانسته جذابیت بیشتری برای سهامداران  داشته باشد.

وی در ادامه افزود: قیمت سهام اقتصادی و عرضه و تقاضای سهم تغییر خواهد کرد هر چقدر این تغییرات طبیعی و سریع تر خود را در قیمت نشان دهند که بیشتر و هم احتمال تشکیل حباب کمتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد : امیدواریم افزایش دامنه نوسان که از فردا آغاز می‌شود که مثبت و منفی ۶ درصد خواهد بود که به مرور زمان این رقم به ۱۰  درصد خواهد رسید، این موضوع به مرور زمان موجب رونق و رشد ارزش سهام ها در بازار سرمایه خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا