خودرومعرفی خودروهای روز دنیا

کیا سونت محصول تازه وارد شده کوشا خودرو

 

محصولات زیادی از شرکت کره‌ای کیا در بازار ما وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در بازارهای جهانی هم پیدا کرد. با توجه به این که از سال ۲۰۱۸ واردات خودرو در کشور ما با محدودیت‌هایی مواجه بود این خودروها به روز نشده‌اند و خودروهای تازه تولید شرکت‌های خارجی هم فرصت حضور در بازار ما را پیدا نکرده‌اند. کیا سونت یکی از این محصولات است که تا به حال فرصت حضور و محک خوردن در بازار ما را پیدا نکرده است. اما قرار است که این اتومبیل توسط کوشا خودرو به بازار ما وارد شود. از همین رو فرصت را مناسب دیدیم تا یک بررسی کلی از کیا سونت داشته باشیم.

بررسی ظاهری کیا سونت

کیا سونت یک کراس اوور تو شهری است که برای افراد علاقه‌مند به این خودروها می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. طراحی ظاهری این خودرو ساده و اقتصادی است که به سادگی می‌توان این موضوع را در همان نگاه‌های اول متوجه شد. در نمای جلویی خودرو می‌توانید چراغ‌های کشیده با زاویه تند آن را ببینید که نمایی خشن به اتومبیل داده است. همچنین گرافیک داخلی چراغ‌ها کمی تیره است که موجب می‌شود نمای اسپرت خودرو کامل‌تر شود. جلو پنجره اتومبیل با طرحی مشبک و زاویه‌های منحنی در بخش جلویی اتومبیل خودنمایی می‌کند. فرم جلو پنجره به شکلی است که با چراغ‌ها همخوانی دارد و زیبایی جذابی را به آن داده است.

در نمای بغل کیا سونت می‌توانید سیمای یک کراس اوور تو شهری با ظاهری ساده را ببینید که فرم آن در بخش‌های جلویی و عقب با یکدیگر همخوانی دارد. در بخش جلویی از نمای بغل کشیدگی زیادی دیده نمی‌شود. همچنین در بخش عقب از نمای بغل هم فرم کوچک و بریده شده صندق عقب را می‌بینید که ما را یاد کیا اسپرتیج می‌اندازد. در نمای بغل رینگ‌های آلومینومی خودرو هم دیده می‌شود که فرم اسپرت خودرو کمک کرده است. در نمای عقب بازهم طراحی اتومبیل ما را به یاد کیا اسپرتیج مدل ۲۰۱۲ می‌اندازد با این تفاوت که چراغ‌ها از ترند روز طراحی پیروی می‌کنند و به یکدیگر پیوسته هستند. 

شیشه عقب زیاد بزرگ نیست و انحنای خیلی کمی دارد. برای روزهایی که شرایط جوی مناسب نیست هم یک برف پاک‌کن کوچک در نظر گرفته شده است. درب صندوق عقب هم یک انحنا دارد که با طراحی سایر بخش‌های اتومبیل هماهنگ است. پلاک اتومبیل بر روی دیفیوزر خودرو که بسیار هم بزرگ است نصب می‌شود. بر روی این دیفیوزر دو اگزوز فیک هم نصب شده است. هرچند که بهتر بود جایی برای اگزوزهای واقعی تعبیه شود تا جذابیت نمای عقب بالاتر رود. نمای بیرونی ساده و اقتصادی بود اما نمای داخلی کمی مدرن‌تر است و می‌توانید نظر شما را به خود جلب کند. در نمای داخلی می‌توانید تاریک تک رنگ تیره این خودرو را مشاهده کنید که به زیبایی صورت گرفته است. 

 

در بالاترین بخش داشبورد می‌توانید نمایشگر عریض کیا سونت را ببینید که دقیقا تا کلاستر پشت فرمان ادامه دارد. زیر این نمایشگر یک پنل از دکمه‌های مختلف برای مدیریت سایر بخش‌ها وجود دارد. در دو طرف این پنل می‌توانید کانال‌های کولر را مشاهده کنید. کنار دست راست راننده یک کنسول وجود دارد که فضای بین دو صندلی جلو را پر کرده است. این کنسول برای استراحت دست راننده به کار می‌رود. در جلوی این کنسول و نزدیک به داشبورد جای قرار گرفتن دنده است. فرمان دی کات این اتومبیل با دور چرم همراه شده است تا سهولت عملکرد را به دنبال داشته باشد. همچنین بر روی این فرمان یک سری دکمه کنترلی قرار گرفته است. نمایشگر پشت فرمان دیجیتالی نیست اما قابلیت نشان دادن پارامترهای مختلف را دارد.

 

بررسی ابعاد و اندازه کیا سونت

طول خودرو خیلی زیاد نیست و در مقایسه با سایر محصولات شاسی بلند کمی کمتر است. البته این موجب نشده تا فضای داخلی کیا سونت کم باشد و سرنشینان با محدودیت‌هایی مواجه شوند. طراحی داخل کابین و صندوق عقب به گونه‌ای است که در کمترین ابعاد ممکن بیشترین فضا را در اختیار شما می‌گذارد. این کراس اوور برای سفرهای تو شهری بسیار مناسب است و مانند خیلی از شاسی بلندهای دیگر که ممکن است با مشکل جای پارک مواجه شوند روبرو نخواهد شد. از همین رو می‌توانید لذت رانندگی با شاسی بلند در ابعاد کوچک را هم تجربه کنید. 

طول ۴۱۲۰ میلی‌متر

عرض ۱۷۹۰ میلی‌متر

ارتفاع ۱۶۲۵ میلی‌متر

فاصله محورها ۲۵۰۰ میلی‌متر

وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین ۵ نفر

ظرفیت صندوق ۳۹۲ لیتر

حجم مخزن سوخت ۴۵ لیتر

قطر رینگ ۱۶ اینچ

بررسی مشخصات فنی کیا سونت

در بین شاسی بلندها قدرت موتور کیا سونت خیلی زیاد نیست اما همین میزان قدرت هم می‌تواند نیازهای این کراس اوور تو شهری را بر طرف کند. اتومبیلی که توانسته در مدت زمان کوتاهی در بازارهای مختلف مانند هند از فروش خوبی برخودار باشد یعنی طراحی مناسبی در بخش بدنه و پیشرانه داشته است. هرچند که نقطه ضعف‌هایی هم در این اتومبیل دیده می‌شود مانند شتاب کم و استاندارد آلاندگی یورو۴ که می‌توانست بیشتر و بهتر باشد. البته این موضوع امکان تغییر و بهبود را دارد. پیشرانه این خودرو زمانی که دور می‌گیرد می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت برسد که این موضوع نشان دهنده سرعت خوب این خودرو در جاده‌های خارج از شهر است.

 

 

 

نوع موتور بنزینی انژکتوری چند نقطه– I4

حجم موتور ۱.۵ لیتر

سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶

قدرت ۱۱۴ اسب بخار

گشتاور ۱۴۷ نیوتون متر

گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)

محور محرک دیفرانسیل جلو

شتاب حدود ۱۳ ثانیه

سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت حدود ۶.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی یورو ۴

فرمان برقی

نوع بدنه کراس‌اوور ساب کامپکت

 

بررسی آپشن ها و امکانات کیا سونت

این خودرو یک محصول اقتصادی است که همین امر هم موجب شده تا خیلی از آپشن‌ها و امکانات خودروهای لوکس در این اتومبیل دیده نشود. اما خوب این موضع موجب نمی‌شود که استفاده از این اتومبیل سخت و یا با محدودیت مواجه شود.

 • کی‌لس استارتر با امکان استارت پیشرانه از روی ریموت

 • چراغ‌های تمام LED جلو و عقب + دی‌لایت و اتو لایت

 • روکش چرمی صندلی‌ها

 • سیستم مالتی‌مدیا با مانیتور ۸ اینچی لمسی و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو

 • تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب

 • شارژر وایرلس تلفن همراه

 • سانروف

 • کروز کنترل

 • دوربین دید عقب

 • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)

 • ۲ ایربگ

 • قفل و مهارکننده صندلی کودک (ISO FIX) 

 • ایموبلایزر

 • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

 • سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر (TPMS)

 • سنسور هشدار دنده عقب

 

نویسنده : نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا