اخبارخودرو

آتین موتور آسیا نماینده Qingling شد

سرانجام رای دادگاه بر اساس طرح شکایت بین دو شرکت شایان دیزل و آتین موتور آسیا برای همکاری با نشان تجاری Qingling چین به نفع آتین موتور آسیا صادر شد.

به گزارش عصر خدمات، هر چند این جملات به تنهایی به نظر فقط یک خبر هستند، اما در پس این خبر نکات دیگری هم وجود دارد!
بعد از اعمال تحریم ها در اردیبهشت سال ٩٧ و خروج شریکان تجاری خارجی صنعت خودرو ایران از کشور، صنعت خودرو ایران در یک فضای خاکستری از همکاری های بین المللی قرار گرفت.
اما در سال ٩٨ کم کم زمزمه های شکل گیری ارتباطات بین خودروسازان داخلی و برندهای چینی قوت گرفت و در سال ٩٩ بسیاری از واردکنندگان خودرو به کشور به ناچار به سمت مونتاژ حرکت کردند و در این مسیر همکاری هایی با خودروسازان چینی و برندهای جدید شکل گرفت.
اما در سال ١۴٠٠ این موضوع به اوج رسید و برندهای جدید داخلی در چین به دنبال برندهای جدیدی از صنعت خودرو این کشور رفتند تا همکاری های جدید شکل بگیرد. در میان انبوه رفت و آمدهای خودروسازان چینی و ایران بین دوکشور، قراردادها و تفاهم نامه های همکاری هم به تعداد زیاد به امضاء رسید و مستندات متعددی هم در این راستا به دبیرخانه وزارت صمت و دفتر صنایع حمل و نقل ارسال شد.
این در شرایطی بود که گویا وزارت صمت از نظر ساختاری و تعاریف سازمانی آمادگی این حجم از همکاری ها را نداشت و به همین دلیل امروز مشکلات و دعاوی بسیاری در واحد حقوقی این وزارت خانه و حتی دادگاه ها بین شرکت های مختلف داخلی وجود دارد. شکایاتی که هر یک از طرفین آن با استناد به مدارکی عقیده دارند همکاری مشترک با برند خاصی از خودروسازان چینی را زودتر آغاز کرده اند و از این رو شرکت دیگری حق ثبت قرارداد، تفاهم نامه، تولید، فروش و … محصولات آن نشان تجاری را ندارد.
یکی از آخرین نمونه ها طرح پرونده شایان دیزل و آتین موتور آسیا در خصوص همکاری با برند Qingling چین است که گویا رای دادگاه به نفع آتین موتور آسیا صادر شده است. نکته جالب این که رای بر خلاف رای وزارت صمت برده و برند Qingling از این پس شریک تجاری آتین موتور آسیا خواهد بود.
نکته منفی ماجرا تعداد زیاد این نوع پرونده ها در معاونت حقوقی این وزارت خانه و البته کدخدامنشی وزارت صمت در بعضی از پرونده هاست که برای نمونه مونتاژ یک محصول از برندی را به یک خودروساز و واردات آن را به شرکتی دیگر می سپارد!اتفاقی عجیب که نشان از عدم استراتژی و نقشه راه کلان این وزارت خانه در حوزه همکاری های بین المللی خودروسازان داخلی دارد.البته بهتر است بررسی این پرونده ها با یک کار گروه متخصص و حضور نمایندگان شرکت های خودروساز طرف قرارداد انجام شد و منوط به فرد نباشند.

از طرفی وقتی دو یا چند شرکت داخلی ادعای همکاری با یک نشان تجاری چینی را دارند و کار آن به دادگاه و معاونت حقوقی وزارت صمت می کشد، وجه خودروسازان ایرانی نیز در فضای بین المللی خدشه دار شده و نگاه طرف های خارجی در جهت منفی به صنعت خودرو ایران شکل می گیرد.

همچنین نکته منفی دیگر این که وقتی این نوع پرونده ها در جریان اداری قرار می گیرد، زمان بر شده و انرژی و سرمایه شرکت ها را تلف می کند. در حالی که با توجه به شرایط امروز صنعت خودرو ایران به نظر می رسد معاونت حمل و نقل این وزارت خانه باید هر چه زودتر به فکر سر و سامان دادن به این مشکلات باشد. شاید وقت آن رسیده یک نقشه راه شفاف در این خصوص از سوی وزارت صمت تدوین شود تا سرمایه های داخلی به جای فرار به بیرون مرزها هر چه زودتر وارد چرخه تولید در کشور شوند.
گفتنی است ایسوز کینگ لینگ یکی از شریکان تجاری مهم ایسوزو ژاپن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا