معرفی سایپا شاهین
سایپا مدتهای روی شاهین مانور تبلیغاتی کرد تا در نهایت این خودرو در اسفند ماه ۱۳۹۹ تحویل مشتریان داده شد.
به گزارش عصر خدمات،خودرویی که ظاهر آن به مراتب از اتومبیلهای قبلی سایپا بهتر بود و خریداران را یاد اتومبیلهای کرهای میانداخت. اما بخش فنی آن چیز خیلی جدیدی نداشت و همان موتور ام ۱۵ معروف سایپا به همراه یک توربوشارژ بود. در ادامه تصمیم داریم تا به معرفی سایپا شاهین بپردازیم.
معرفی طراحی ظاهری سایپا شاهین
طراحی این خودرو به وسیله منحنیهای نرم صورت گرفته از جذابیت نسبتا خوبی برخودار است. نمای کلی اتومبیل ما را یاد خودروهای کرهای و سبک طراحی آنها در گذشته میاندازد. در مجموع میتوان گفت که طراحی در بازار داخل مشتری پسندتر از سایر تولیدات سایپا است.
معرفی نمای جلویی سایپا شاهین
نمای جلویی سایپا شاهین یکی از نقاط قوت این خودروی است که با طراحی تهاجمی، مدرن و عضلانی خود بهچشم میخورد. در نمای جلو، چراغهای کشیده و کاپوتی با فرم متناسب و جلو پنجرهای با الگوی مشبک و لوگوی سایپا قرار دارند.
این خودرو از پلتفرم SP100 ساخته شده است که یک پلتفرم اختصاصی و بومی سایپا است. این خودرو در دو تیپ S و G عرضه میشود که تفاوتهایی در زمینه امکانات رفاهی و فنی دارند.
معرفی نمای کناری سایپا شاهین
نمای کناری سایپا شاهین یکی از جذابیتهای این خودروی ملی است که با خطوط سیال و عضلانی خود، حس تهاجمی و مدرنی را منتقل میکند. در نمای کناری، چراغهای عقب به صورت دو تکه طراحی شدهاند که بخشی از آنها روی در صندوق عقب قرار دارند. این طراحی چراغها به روز و زیبا بهنظر میرسد.
همچنین دربهای این خودرو دارای خطوط موربی هستند که از سمت چراغهای جلو تا پایین دستگیره در عقب و از بالای در دستگیره عقب تا پشت خودرو، امتداد یافتهاند. این خطوط نمای کناری شاهین را شیک و جذاب کردهاند. در این نما رینگهای آلومینیومی جذاب خودرو به زیبایی با طراحی کلی اتومبیل هماهنگ شده است.
معرفی نمای عقبی سایپا شاهین
در نمای عقب، چراغهای سه بعدی که برجستگی کناری آنها به بدنه خودرو ورود پیدا کرده و تا انتهای درب صندوق عقب کشیده شدهاند، نشان از زبان امروزی طراحی این خودرو دارند.
همچنین در نمای عقب، لوگوی سایپا و نام شاهین به صورت کروم و برجسته قرار دارند. این خودرو از یک خروجی اگزوز در سپر عقب بهره میبرد که به نمای تهاجمی و عضلانی آن کمک میکنند. زیر سپر میتوانید یک دیفیوزر را ببینید که در آن جایی برای خروجی اگزوز در نظر گرفته نشده است.
معرفی طراحی داخل کابین سایپا شاهین
طراحی داخل کابین سایپا شاهین بستگی به نوع تیپ خودرو دارد. نسخه G این خودرو دارای صفحه نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف و دوربین دید عقب است. نسخه S این خودرو بدون صفحه نمایشگر لمسی و با سیستم تهویه مطبوع دستی عرضه میشود. هر دو نسخه دارای تریم دو رنگ کرم و مشکی با تزئینات طرح چوب در کابین هستند.
معرفی کلاستر سایپا شاهین
کلاستر سایپا شاهین یک جلو آمپر دیجیتال TFT است که به تازگی توسط شرکت خودروسازی سایپا برای نسخههای جدید شاهین و آریا طراحی و تولید شده است. این کلاستر دارای قابلیتهای متنوعی است که برخی از آنها عبارتند از:
- قابلیت شخصی سازی جلو آمپر و انتخاب پس زمینه مورد نظر
- نمایش اطلاعات کاملتر خودرو در جلو آمپر
- نمایش رهیاب ماهوارهای بر روی جلو آمپر
- قابلیت نمایش اطلاعات اولیه مالتی مدیا خودرو
- نمایش سه بعدی اطلاعات
- نمایش خطاها و اخطارها به صورت کاملتر
- قابلیت فعال سازی سامانههایی مانند رادار خطی، رادار نقطه کور و رادار تابلو خوان
این کلاستر طراحی گرافیکی مشابه با محصولات جدید ب ام و دارد و حتی علاوهبر شاهین بر روی آریا و پروژه P۹۰ نیز نصب خواهد شد.
معرفی طراحی کنسول بین دو صندلی جلو سایپا شاهین
کنسول بین دو صندلی جلو سایپا شاهین یکی از امکانات رفاهی این خودرو است که فضای داخلی آن را زیبا و کاربردی میکند. این کنسول دارای یک جعبه دارای درب است که میتواند اشیاء کوچک را در خود نگه دارد.
همچنین دارای یک فندکی و یک پورت USB برای شارژ گوشی موبایل یا دیگر دستگاهها است. این کنسول از جنس پلاستیک مقاوم است و با تریم داخلی خودرو هماهنگی دارد.
بررسی مشخصات فنی سایپا شاهین
موتور سایپا شاهین یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر است که توان خروجی ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر دارد. این موتور بر پایه موتور M15 سایپا که در خودروهای تیبا، کوییک و ساینا استفاده میشود، طراحی شده است.
اما با اضافه شدن توربوشارژ، قدرت و گشتاور آن افزایش یافته است. این موتور با گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT هماهنگ است. این موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی میکند و مصرف سوخت آن حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
بررسی گیربکس سایپا شاهین
گیربکس سایپا شاهین یک گیربکس پنج سرعته دستی است که بر پایه گیربکس میتسوبیشی طراحی شده است. این گیربکس از نظر تکنولوژی و بازدهی بهروزتر از گیربکسهای سری BE پژو است که در خودروهای ایران خودرو استفاده میشوند. این گیربکس دارای تعویض دنده نرم و هدایت بهتر دسته دنده است. همچنین از سیستم انتقال سیمی به جای لینک میلهای یا میل ماهک استفاده میکند که باعث کاهش لرزش در دسته دنده میشود.
سایپا در حال توسعه یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید است که قرار است در نسخههای جدید شاهین و اطلس نصب شود. این گیربکس از نوع CVT است و دارای چهار حالت رانندگی ECO، SPORT، NORMAL و MANUAL است. این گیربکس قابلیت تطبیق با شرایط رانندگی و سبک رانندگی راننده را دارد.
بررسی دیفرانسیل سایپا شاهین
دیفرانسیل سایپا شاهین یک دیفرانسیل معمولی است که برای انتقال نیرو از موتور به چرخهای جلو استفاده میشود. این دیفرانسیل از نوع اوپن یا باز است که به این معنی است که در هنگام چرخش چرخها در سطوح با اختلاف زاویه، چرخی که مقاومت کمتری دارد، دور بیشتری میزند.
این نوع دیفرانسیل در خودروهای ساده و ارزان قیمت رایج است و مزیت آن سادگی و کم هزینه بودن آن است. اما عیب آن این است که در شرایطی که یکی از چرخها در هوا یا روی سطحی لغزنده باشد، تقریباً تمام نیرو به آن چرخ منتقل میشود و چرخ دیگر که روی سطحی با جاذبه بیشتر است، نیروی کمتری دریافت میکند. این باعث میشود که خودرو در جا بماند و حرکت نکند.
البته با توجه به کلاس و قیمت خودرو استفاده از این دیفرانسیل منطقی بهنظر میرسد. این خودرو برای استفاده در شهر و جادههای عادی طراحی شده است و نیازی به دیفرانسیل پیشرفتهتر ندارد. این خودرو یک اتومبیل سدان است و نیازی به دیفرانسیلهای دیگر ندارد.
بررسی سیستم تعلیق سایپا شاهین
سیستم تعلیق سایپا شاهین یک سیستم تعلیق مستقل است که از نوع مک فرسون در جلو و نوع تورشن بیم در عقب است. این سیستم تعلیق از نظر طراحی و عملکرد برای چنین سدانی مناسب است و قابلیت جذب نیروهای وارده به خودرو را دارد. این سیستم تعلیق باعث میشود که خودرو در جادههای ناهموار و پر از چاله و خاک ریزی راحتتر حرکت کند و راننده و سرنشینان احساس راحتی بیشتری داشته باشند.
برخی از مزایای سیستم تعلیق سایپا شاهین عبارتند از:
- کاهش ارتعاشات و صداهای ناخواسته در خودرو
- افزایش کنترل و پایداری خودرو در سرعتهای بالا و منعطف بودن
- افزایش طول عمر قطعات خودرو و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری
- افزایش ایمنی خودرو در برابر برخورد و تصادف
بررسی سیستم ترمز سایپا شاهین
سیستم ترمز سایپا شاهین یک سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ است که با سیستمهای الکترونیکی ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) همراه است. این سیستمها باعث میشوند که ترمز خودرو به صورت یکنواخت و موثر عمل کند و جلوگیری از قفل شدن چرخها و از دست رفتن کنترل خودرو در شرایط اضطراری را کمک کنند. این سیستم ترمز از نظر عملکرد و کیفیت با خودروهای خارجی رقابت دارد و از استاندارد ایمنی یورو ۵ پیروی میکند.
بررسی امکانات ایمنی سایپا شاهین
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) که به کاهش فاصله ترمز و جلوگیری از چرخش چرخها در هنگام ترمزگیری کمک میکنند.
- سیستم کنترل پایداری (ESC) و سیستم ترمز در مواقع اضطراری (EBA) که به حفظ کنترل خودرو در شرایط سخت و افزایش نیروی ترمز در صورت لزوم کمک میکنند.
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو که در صورت برخورد با مانع، باز شده و جلوی آسیب به سر و صورت راننده و سرنشین جلو را میگیرند.
- سیستم ایموبیلایزر که جلوگیری از راه اندازی خودرو توسط دزدان را میکند.
- سیستم هشداردهنده بستن کمربند ایمنی توسط راننده و سرنشین جلو.
- سیستم ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک.
- سنسور باد تایرها (TPMS) که در صورت کاهش فشار باد تایرها، هشدار میدهد.
- سنسور دنده عقب و دوربین دنده عقب که به راننده در پارک کردن خودرو کمک میکنند.
انواع تیپ های سایپا شاهین
- تیپ S شاهین تیپ پایه این خودرو است که دارای امکانات ایمنی پایه مانند ABS، EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایموبیلایزر، سیستم هشداردهنده بستن کمربند ایمنی و سیستم ایزوفیکس است. این تیپ از نظر امکانات رفاهی دارای تهویه مطبوع، رادیو و پخش کننده CD، بلوتوث، چهار بلندگو، ریموت کنترل، شیشه برقی جلو و عقب، آینه برقی و گرمکن، فرمان تلسکوپی و چراغ جلو هالوژن است.
- تیپ G شاهین تیپ آپشنال این خودرو است که علاوه بر امکانات تیپ S، دارای امکانات ایمنی اختیاری مانند ESC، EBA، TPMS، سنسور و دوربین دنده عقب است. این تیپ از نظر امکانات رفاهی نیز دارای کروز کنترل، سانروف، صندلی چرمی، صندلی برقی راننده، سیستم صوتی ۶ بلندگو، مانیتور لمسی ۷ اینچی، سیستم ناوبری، مالتی پلکس، چراغ جلو LED و چراغ عقب LED است.
مشخصات |
سایپا شاهین تیپ S |
سایپا شاهین تیپ G |
موتور |
۱.۵ لیتر توربوشارژ |
۱.۵ لیتر توربوشارژ |
قدرت |
۱۱۰ اسب بخار |
۱۱۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۶۵ نیوتن متر |
۱۶۵ نیوتن متر |
گیربکس |
۵ سرعته دستی |
۵ سرعته دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
۱۵ تا ۱۶ ثانیه |
۱۵ تا ۱۶ ثانیه |
سرعت نهایی |
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
وزن |
۱۲۷۸ کیلوگرم |
۱۲۷۸ کیلوگرم |
ابعاد |
۴۴۶۰×۱۷۶۸×۱۵۰۱ میلی متر |
۴۴۶۰×۱۷۶۸×۱۵۰۱ میلی متر |
فاصله محوری |
۲۶۵۰ میلی متر |
۲۶۵۰ میلی متر |
ظرفیت صندوق عقب |
۴۲۰ لیتر |
۴۲۰ لیتر |
ظرفیت مخزن سوخت |
۴۷ لیتر |
۴۷ لیتر |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
۵ نفر |
کیسه هوا |
۲ عدد |
۲ عدد |
ABS و EBD |
دارد |
دارد |
ESC و EBA |
ندارد |
دارد |
TPMS |
ندارد |
دارد |
سنسور و دوربین دنده عقب |
ندارد |
دارد |
تهویه مطبوع |
دارد |
دارد |
رادیو و CD |
دارد |
دارد |
بلوتوث |
دارد |
دارد |
بلندگو |
۴ عدد |
۶ عدد |
ریموت کنترل |
دارد |
دارد |
شیشه برقی |
دارد |
دارد |
آینه برقی و گرمکن |
دارد |
دارد |
فرمان تلسکوپی |
دارد |
دارد |
کروز کنترل |
ندارد |
دارد |
سانروف |
ندارد |
دارد |
صندلی چرمی |
ندارد |
دارد |
صندلی برقی راننده |
ندارد |
دارد |
مانیتور لمسی |
ندارد |
۷ اینچی |
سیستم ناوبری |
ندارد |
دارد |
مالتی پلکس |
ندارد |
دارد |
چراغ جلو |
هالوژن |
LED |
چراغ عقب |
هالوژن |
LED |
نویسنده: نادر شاه نشین