معرفی انواع مدل های مختلف دنا

ایرانخودرو طی سالهای گذشته اقدام به تولید اتومبیلهایی با برند خود کرده است که از جمله آن میتوان به سمند و سورن اشاره کرد. اما طی سالهای اخیر یک خودروی دیگر روی همین پلت فرمهای سمند و سورن به تولید رسیده که در بازار با اقبال خوبی هم روبرو شده است. دنا نام این خودوری پر طرفدار در بازار ایران است که به واسطه طراحی زیبا و همچنین امکانات به نسبت خوب خود توانسته نظرات را به خود جلب کند.
البته این خودرو هم مانند سایر محصولات ایرانخودرو در انواع مختلفی تولید شده است که هر کدام از آنها دارای ویژگیها و مزایای خاص خود است.
ابعاد و اندازه دنا
طول این خودرو در همه نسخههای تولید شده توسط ایرانخودرو ۴۵۵۹ میلیمتر و عرض آن هم ۱۹۴۴ میلیمتر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۶۰ میلیمتر و فاصله دو محور از یکدیگر هم ۲۶۷۱ میلیمتر است. وزن خالص این خودرو چیزی معادل ۱۲۵۸ کیلوگرم است که برای یک سدان با این ابعاد زیاد هم بد نیست.
دنا دارای ظرفیت 5 سرنشین است و صندوق عقب آن میتواند 500 لیتر فضا را در اختیار کاربر قرار دهد. قطر رینگهای این اتومبیل 15 اینچ است. مشخصات عنوان شده در همه نسخههای دنا یکسان است و تفاوتهای نسخههای مختلف در موارد دیگر است.
دنا معمولی
اولین محصولی که از دنا روانه بازار شد مدل معمولی آن بود که در سال 1393 به دست مشتریان رسید. این خودرو در ابتدای امر جذابیت خاصی را برای عموم نداشت و از امکانات خیلی خاصتری نسبت به سایر محصولات ایرانخودرو بهره نمیبرد. موتور این خودرو همان EF7 معروف است که در گذشته بر روی سمند هم قرار گرفته است.
این موتور 4 سیلندر دارای حجمی معادل 1640 سیسی و 16 سوپاپ بود. این موتور در 2 نوع بنزینی و گازسوز تولید میشود که نوع بنزینی آن بر روی دنا قرار گرفت. این موتور توان تولید 114 اسب بخار قدرت و همچنین 155 نیوتونمتر هم گشتاور تولید کند.
انتقال قدرت از موتورها به چرخها از طریق محور جلو صورت میگیرد. همچنین گیبرکس این خودرو 5 دنده دستی است که میتواند به خوبی قدرت را از موتور به چرخها منتقل کند. 12 ثانیه زمان میبرد تا این اتومبیل از حالت سکون به سرعتی معادل 100 کیلومتر در ساعت برسد. همچنین حداکثر سرعت دنا چیزی معادل 190 کیلومتر در ساعت است که برای این خودرو مناسب به شمار میرود.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به باک بنزین 60 لیتری آن میتواند مسیری معادل 800 کیلومتر را بدون توقف طی کند. رینگهای این مدل از دنا به 2 شکل آلومینیومی و فولادی تولید میشود که بسته به مدل و تیپ آن متفاوت است.
استاندارد آلایندگی این خودرو یورو5 است که سازگاری لازم با بنزینهای یورو4 تولید داخل را دارد. این سطح از آلایندگی نشان دهنده سازگار بودن این موتور با محیط زیست است.
فرمان دنا معمولی هیدرولیک است که رانندگی با آن بسیار نرم و راحت است. از جمله امکانات این خودرو میتوان به سنسور دنده عقب آن اشاره کرد که باعث میشود راننده در زمان پارک و دنده عقب گرفتن از برخورد با اجسام جلوگیری کند.
همچنین یک نمایشگر برای اطلاعات و سرگرمی بر روی داشبورد این خودرو نصب شده است که میتوان از طریق آن سیستم صوتی و تصویری را مدیریت کرد. بر روی فرمان این خودرو هم یک سری دکمه کنترلی از جمله دسترسی سریع به سیستم صوتی موجود است. برای ایمنی سرنشینان جلو کیسههای هوا در نظر گرفته شده است که مانع از برخورد شدید آنها با داشبورد یا شیشه جلوی اتومبیل میشود.
دنا پلاس
تفاوت زیادی بین دنا معمولی و دنا پلاس از نظر فنی نیست. پیشرانه دنا پلاس با نوع معمولی آن هیچ تفاوتی ندارد و موتور EF7 است. اما در ظاهر این خودرو تفاوتیهایی به وجود آمده که باعث جذابتر شدن آن شده است. این تفاوتها را میتوانید در چراغهای عقب و جلو و همچنین جلو پنجره ببینید.
در واقع دنا پلاس نسخه به روز شده دنا معمولی است که بر روی آن امکانات و آپشنهایی بیشتری را میبینید. سطح ایمنی در دنا پلاس بالاتر رفته است و تعداد کیسههای هوا از 2 به 4 رسیده است. هرچند که ایرانخودرو بعدا اعلام کرد که به علت تحریمها تعداد کیسههای هوا را از 4 به 2 کاهش میدهد. اما دیگر گزینهای که باعث میشود ایمنی خودرو بالاتر رود سیستم قطع خودکار بنزین است که هنگام تصادف از آتشسوزی جلوگیری میکند. این آپشن یکی از موارد بسیار مهم و ضروری برای جادههای پر تصادف ایران است.
از ترمز ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) در این خودرو استفاده شده که هم ایمنی اتومبیل را بالاتر میبرد و هم باعث سهولت رانندگی میشود. همچنین وجود ایموبلایزر و قفل مرکزی با ریموت ایمنی و رفاه را برای راننده به دنبال دارد. ایموبلایزر باعث میشود سرقت اتومبیل برای سارقین غیر مکن شود. فرمان تلسکوپی باعث شده که رانندگی با این خودرو راحت و لذت بخش شود.
از دیگر امکانات ایمنی در این خودرو وجود ایزوفیکس در صندلیهای عقب است. از دیگر امکانات دنا پلاس میتوان به وجود سانروف و همچنین دوربین دنده عقب اشاره کرد. گفتنی است که صندلیهای جلوی این خودرو به صورت برقی تنظیم میشود. آینههای بغل دنا پلاس برقی هستند که باعث سهولت کار راننده میشود. لازم به ذکر است که دنا پلاس در سال 1395 توسط ایرانخودرو روانه بازار شد.
دنا پلاس توربو
در سال 1397 ایرانخودرو اولین نسخه از دنا پلاس توربو را روانه بازار کرد که تفاوتهایی با نسخه پلاس دنا داشت. قرار دادن یک توربو شارژ بر روی موتور EF7 باعث شده تا قدرت این موتور از 114 اسب بخار به 150 اسب بخار برسد. این تغییرات باعث شده تا شتاب صفر تا 100 خودرو به 10 ثانیه برسد. همچنین حداکثر سرعت خودرو هم 205 کیلومتر در ساعت برسد که برای چنین خودرویی بسیار خوب است. سیستم رهیاب و کروز کنترل 2 گزینه دیگری است که به دنا پلاس توربو اضافه شده است. همچنین تعداد بلندگوهای این خودرو از 4 به 6 عدد افزایش پیدا کرده است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک
کاملترین نسخه دنا همین پلاس توربو شارژ اتوماتیک است. در این نسخه میتوانید از گیربکس 6 دنده تمام اتوماتیک بهره ببرید. با وجود این دنده اتوماتیک، شتاب خودرو به 10.5 ثانیه میرسد. اما آپشنهای جدیدی هم به این خودرو اضافه شده است که از جمله آنها میتوان به فرمان برقی اشاره کرد باعث سهولت در رانندگی میشود.
همچنین وجود یک مانیتور بزرگ که بر روی آن GPS و نویگیشن نصب شده است از دیگر امکانات اضافه شده به نسخه اتوماتیک است. شیشههای جانبی این خودرو به گرمکن مجهز است که در زمستان مانع از مه گرفتگی آن میشود. همچنین برای این نسخه از دنا چراغهای دیلایت در نظر گرفته شده است.
نویسنده : نادر شاه نشین
مشخصات کلی دنا پلاس ساده
نوع موتور |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
۱.۷ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۱۶ |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور |
۱۵۵ نیوتن.متر |
گیربکس |
۵ سرعته دستی |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
۱۲ ثانیه |
سرعت |
۱۸۹ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت |
۷.۴ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
فرمان |
هیدرولیک |
نوع بدنه |
سدان |
نوع رینگ |
آلومینیومی |
مشخصات کلی دنا پلاس توربو
نوع موتور |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
۱.۷ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۱۶ |
تنفس موتور |
توربوشارژ |
قدرت |
۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور |
۲۱۵ نیوتن.متر |
گیربکس |
۵ سرعته دستی ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
۱۰ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه |
سرعت |
۲۰۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت |
۷.۸ لیتر در صد کیلومتر ۸.۱ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
فرمان |
هیدرولیک برقی |
نوع بدنه |
سدان |
نوع رینگ |
آلومینیومی |
ابعاد و ظرفیت ها
طول |
۴۵۵۹ میلیمتر |
عرض |
۱۹۴۴ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۴۶۰ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۶۷۱ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۲۵۸ کیلوگرم ۱۳۳۴ کیلوگرم ۱۴۰۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
ظرفیت صندوق |
۵۰۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۶۰ لیتر |
قطر رینگ |
۱۵ اینچ ۱۶ اینچ |
آپشن ها و امکانات
کروز کنترل |
دارد |
کروز کنترل هوشمند |
ندارد |
کنترل ایستایی در سربالایی |
ندارد |
کنترل سرعت در سرازیری |
ندارد |
کنترل کشش |
ندارد |
کنترل پایداری |
ندارد |
اتو پارک |
ندارد |
سنسور جلو |
ندارد |
سنسور عقب |
دارد |
رادار نقطه کور |
ندارد |
رادار تغییر لاین |
ندارد |
رادار تصادف جلو |
ندارد |
رادار تصادف عقب |
ندارد |
ترمز ضدقفل |
دارد |
ترمز کمکی |
ندارد |
ترمز اضطراری |
ندارد |
ترمز پارک برقی |
ندارد |
اتولایت |
ندارد |
چراغ روز |
دارد |
دکمههای کنترلی فرمان |
دارد |
گرمکن فرمان |
ندارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی |
دارد |
ناوبری |
دارد |
نمایشگر هدآپ |
ندارد |
دوربین عقب |
دارد |
دوربین جانبی |
ندارد |
دوربین ۳۶۰ درجه |
ندارد |
کیسه هوا |
دارد |
ورود بدون کلید |
ندارد |
استارت بدون کلید |
ندارد |
تهویه اتوماتیک |
ندارد |
صندلی برقی راننده |
دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو |
دارد |
گرمکن صندلی جلو |
ندارد |
سردکن صندلی جلو |
ندارد |
آینه بغل برقی |
دارد |
گرمکن آینه بغل |
ندارد |
پانوراما |
ندارد |
سانروف |