معرفی کشنده دیما

سیستم حمل و نقل جادهای در کشور ما به طور کامل در اختیار بخش خصوصی است. از همین رو رانندگان و یا شرکتهای حمل نقل باید خودشان اقدام به خرید انواع کشنده یا کامیون بکنند. از همین رو انتخاب یک کشنده مناسب که بتوانند با توجه به شرایط خریدار نیازهای آن را بر طرف کند یکی از دغدغههای مهم آنها است.
کشنده دیما محصول جدید خودروسازی مایان است که در اسفند 1399 رونمایی و به بازار عرضه شد. این کامیون باری سنگین 6×4 با هدف تامین نیازهای ناوگان حمل و نقل جادهای ایران در رده یورو 5 و با امکان ارتقا به یورو 6 طراحی و تولید شده است.
معرفی طراحی ظاهری کشنده دیما
طراحی این خودرو شباهت زیادی به محصولات سالهای اخیر شرکت اسکانیا دارد اما خوب همچنان میتوان متوجه شد که ساخت این شرکت بزرگ سوئدی نیست.
طبق قوانین در ایران کامیونهای دماغهدار اجازه تردد ندارند از همین رو اکثر شرکتهای وارد یا مونتاژ کننده کشندهها از این محصولات استفاده نمیکنند. کشنده دیما هم یکی از این محصولات است که بدون دماغه طراحی شده تا هم کاربرد لازم در جادههای ما را داشته باشد و بتواند مجوزهای موجود برای تردد را بگیرد.
معرفی طراحی نمای جلویی کشنده دیما
نمای جلویی کشنده دیما دارای ظاهری مدرن و عضلانی است که حس قدرت را به بیننده القا میکند.
- چراغهای جلو: چراغهای جلو دیما کشیده و زاویهدار بوده و از نوع LED هستند. این چراغها روشنایی بسیار خوبی دارند و در تاریکی شب دید راننده را به طور کامل تامین میکنند.
- جلوپنجره: جلوپنجره دیما بزرگ و مشبک با خطوط برزگ روی آن طراحی شده و به رنگ مشکی است. این جلوپنجره به ورود هوای خنک به موتور کمک میکند.
- سپر: سپر دیما از جنس پلاستیک بوده و به رنگ مشکی است. این سپر در برابر ضربههای احتمالی از بدنه کامیون محافظت میکند.
- آینههای جانبی: آینههای جانبی دیما بزرگ و زاویهدار بوده و دید کاملی از اطراف کامیون را به راننده میدهند. این آینهها به صورت برقی تنظیم میشوند و مجهز به گرمکن نیز هستند.
- لوگوی دیما: لوگوی دیما در مرکز جلوپنجره قرار دارد و به رنگ آبی و سفید است.
- در برخی از مدلهای دیما، زیر سپر چراغهای مه شکن نیز تعبیه شده است.
- در بالای سپر، ورودی هوای دیگری نیز وجود دارد که به خنک شدن موتور کمک میکند.
- آینههای جانبی دیما به طور آپشن میتوانند به دوربین و سیستم هشدار نقاط کور نیز مجهز شوند.
معرفی طراحی نمای جانبی کشنده دیما
نمای جانبی کشنده دیما ساده و در عین حال زیبا و متناسب است.
- کابین: کابین دیما بزرگ و جادار بوده و از طراحی مدرنی برخوردار است. پنجرههای بزرگ کابین دید وسیعی را به راننده میدهند.
- کفی: کفی دیما از جنس فولاد بوده و بسیار محکم است. طول کفی دیما به گونهای است که میتوان انواع تریلرها را به آن یدک کشید.
- محورها: دیما دارای 3 محور است که به صورت 6×4 تنظیم شدهاند. این نوع آرایش محورها به دیما مانور و قدرت کشش بالایی میدهد.
- رینگ و لاستیک: دیما به طور استاندارد به رینگهای آلومینیومی و لاستیکهای 12R22.5 مجهز است.
- جعبه بادی: جعبه بادی دیما در سمت چپ کامیون قرار دارد و برای حمل ابزار و لوازم یدکی استفاده میشود.
- مخازن سوخت: دو مخزن سوخت 1200 لیتری دیما در زیر کفی، در دو طرف محور عقب قرار دارند.
- آرم دیما: آرم دیما در دو طرف کابین و همچنین در پشت کفی نصب شده است.
- در برخی از مدلهای دیما، رکابهای جانبی نیز در زیر کابین نصب شده است که برای سهولت در سوار و پیاده شدن از کامیون میتوان از آنها استفاده کرد.
- مخازن هوای دیما در زیر کابین، در سمت شاگرد قرار دارند.
- دیما به طور آپشن میتواند به سیستم تعلیق بادی محور عقب نیز مجهز شود.
معرفی طراحی نمای عقبی کشنده دیما
نمای عقب کشنده دیما ساده و کاربردی است و به گونهای طراحی شده است که عملکردهای مختلف را به درستی انجام دهد.
- چراغهای عقب: چراغهای عقب دیما بزرگ و زاویهدار بوده و از نوع LED هستند. این چراغها در تاریکی شب دید کاملی را به رانندگان پشت سر دیما میدهند.
- سپر عقب: سپر عقب دیما از جنس فولاد بوده و به رنگ مشکی است. این سپر در برابر ضربههای احتمالی از بدنه کامیون محافظت میکند.
- قلاب یدک کش: قلاب یدک کش دیما در مرکز سپر عقب قرار دارد و برای یدک کشیدن وسایل نقلیه دیگر استفاده میشود.
- محورها: دیما دارای 3 محور است که به صورت 6×4 تنظیم شدهاند. چرخهای عقب دیما به صورت دوگانه هستند و به ترمزهای دیسکی مجهز هستند.
- مخازن: مخزن AdBlue دیما در سمت چپ محور عقب و مخزن آب دیما در سمت راست آن قرار دارد.
- خروجی اگزوز: خروجی اگزوز دیما در سمت راست شاسی، زیر محور عقب قرار دارد.
- آرم دیما: آرم دیما در پشت کفی نصب شده است.
- در برخی از مدلهای دیما، گارد عقب نیز در زیر سپر عقب نصب شده است که از بدنه کامیون در برابر برخورد با سکوها و موانع محافظت میکند.
- دیما به طور آپشن میتواند به سیستم ABS و EBS برای چرخهای عقب نیز مجهز شود.
معرفی طراحی نمای داخل کابین کشنده دیما
طراحی داخلی کابین کشنده دیما مدرن، جادار و راحت است و به گونهای تجهیز شده است که رانندگیهای طولانی را برای راننده لذتبخش کند.
- داشبورد: داشبورد دیما از پلاستیک نرم بوده و به رنگ مشکی است. طراحی داشبورد ارگونومیک بوده و دسترسی به ادوات و دکمهها به راحتی امکانپذیر است.
- صندلی راننده: صندلی راننده دیما به صورت بادی بوده و دارای تنظیمات مختلف برای قرارگیری در وضعیت دلخواه راننده است. این صندلی همچنین از گرمکن و تهویه مطبوع نیز بهره میبرد.
- صندلی شاگرد: صندلی شاگرد دیما نیز به صورت فنری بوده و قابل تنظیم است.
- فرمان: فرمان دیما از جنس چرم بوده و حس خوبی را به راننده القا میکند. فرمان دیما به دکمههای کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و … مجهز است.
- کیلومتر شمار و دور شمار: کیلومتر شمار و دور شمار دیما در روبروی راننده و در بالای داشبورد قرار دارند. این نشانگرها به صورت آنالوگ و دیجیتال هستند.
- مانیتور: دیما به یک مانیتور لمسی مجهز است که در بالای داشبورد قرار دارد. این مانیتور برای نمایش اطلاعات مختلفی مانند مسیریابی، دوربینهای عقب و … استفاده میشود.
- سیستم تهویه مطبوع: دیما به یک سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است که کابین را در تمام فصول سال خنک و مطبوع نگه میدارد.
- سیستم صوتی: دیما به یک سیستم صوتی با کیفیت مجهز است که از طریق بلندگوهایی که در کابین تعبیه شدهاند، صدا را پخش میکند.
- تخت خواب: دیما دارای یک تخت خواب در پشت کابین است که برای استراحت راننده در طول سفرهای طولانی مناسب است.
- فضای ذخیرهسازی: دیما در داخل کابین و همچنین زیر تخت خواب، فضای ذخیرهسازی کافی برای لوازم شخصی راننده دارد.
- دیما به طور آپشن میتواند به یخچال، سانروف، کروز کنترل هوشمند، سیستمهای هشدار دهنده و … نیز مجهز شود.
- برخی از مدلهای دیما دارای دو تخت خواب در کابین هستند.
- روکش صندلیهای دیما از جنس چرم یا پارچه بوده و در رنگهای مختلف قابل سفارش است.
بررسی مشخصات فنی کشنده دیما
کشنده دیما از موتور 6 سیلندر 12 لیتری جک با نام ISGe5 بهره میبرد که با فناوری روز دنیا و با رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 5 و قابلیت ارتقا به یورو 6 طراحی و تولید شده است.
- قدرت: 490 اسب بخار در دور موتور 1900 دور در دقیقه
- گشتاور: 2300 نیوتن متر در دور موتور 1100 تا 1300 دور در دقیقه
- حجم موتور: 11.8 لیتر
- قطر سیلندر و کورس پیستون: 130 میلیمتر x 155 میلیمتر
- نسبت تراکم: 17.5:1
- سیستم سوخترسانی: Common Rail
- سیستم خنککاری: رادیاتور و فن
- استاندارد آلایندگی: یورو 5 (قابلیت ارتقا به یورو 6)
مزایای موتور:
- قدرت و گشتاور بالا: موتور دیما با قدرت 490 اسب بخار و گشتاور 2300 نیوتن متر، به راحتی میتواند از سربالاییها عبور کند و بارهای سنگین را حمل کند.
- مصرف سوخت کم: موتور دیما به دلیل استفاده از فناوریهای روز دنیا، از مصرف سوخت پایینی برخوردار است.
- آلایندگی کم: موتور دیما با استاندارد آلایندگی یورو 5 و قابلیت ارتقا به یورو 6، به حفظ محیط زیست کمک میکند.
- صدای کم: موتور دیما صدای بسیار کمی دارد و به همین دلیل، رانندگی با آن بسیار آرام و لذتبخش است.
- استهلاک کم: موتور دیما از قطعات با کیفیت بالا ساخته شده است و به همین دلیل، استهلاک آن کم است.
بررسی گیربکس کشنده دیما
نیروی موتور دیما توسط یک جعبه دنده 12 سرعته ZF مدل 16S 1540 به محورها منتقل میشود. این جعبه دنده از نوع دستی بوده و به دو دنده عقب نیز مجهز است.
- تعداد دندهها: 12 دنده جلو + 2 دنده عقب
- نوع: دستی
- مدل: ZF 16S 1540
مزایای جعبه دنده:
- تعویض دنده نرم و روان: جعبه دنده دیما تعویض دندههای بسیار نرم و روانی دارد و به همین دلیل، رانندگی با آن بسیار راحت است.
- راندمان بالا: جعبه دنده دیما از راندمان بالایی برخوردار است و به همین دلیل، به هدر رفتن انرژی موتور کمک میکند.
- استهلاک کم: جعبه دنده دیما از قطعات با کیفیت بالا ساخته شده است و به همین دلیل، استهلاک آن کم است.
بررسی اکسل های کشنده دیما
دیما دارای 3 محور است که به صورت 6×4 تنظیم شدهاند.
- نوع: 6×4
- ظرفیت محور جلو: 7500 کیلوگرم
- ظرفیت محور عقب: 13000 کیلوگرم
- قفل دیفرانسیل: محور عقب
مزایای اکسل ها:
- مانور بالا: آرایش 6×4 به دیما مانور بالایی میدهد و به همین دلیل، رانندگی با آن در فضاهای باریک و شلوغ آسانتر است.
- ظرفیت بار بالا: دیما با ظرفیت بار 25 تن و توانایی یدک کشیدن تا 40 تن تریلر، برای حمل بارهای سنگین مناسب است.
- قدرت کشش بالا: دیما به لطف اکسلهای قدرتمند خود، قدرت کشش بالایی دارد و به راحتی میتواند از سربالاییها عبور کند.
بررسی سیستم تعلیق کشنده دیما
سیستم تعلیق جلو دیما بادی و سیستم تعلیق عقب آن پارابولیک است.
- سواری نرم: سیستم تعلیق بادی جلو و پارابولیک عقب دیما، سواری بسیار نرمی را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند.
- هندلینگ بهتر: سیستم تعلیق دیما به هندلینگ بهتر کامیون در جادهها کمک میکند.
- کاهش استهلاک: سیستم تعلیق دیما به کاهش استهلاک کامیون در اثر ناهمواریهای جاده کمک میکند.
بررسی امکانات رفاهی و ایمنی کشنده دیما
- سیستم ترمز ABS: این سیستم از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری ناگهانی جلوگیری میکند و به حفظ تعادل و فرمانپذیری کامیون در سطوح لغزنده کمک میکند.
- سیستم ترمز EBS: این سیستم نیروی ترمز را به طور الکترونیکی بین چرخها توزیع میکند و به توقف سریعتر و ایمنتر کامیون کمک میکند.
- سیستم ترمز ASR/TCS: این سیستم از هرزگردی چرخها در هنگام شتابگیری جلوگیری میکند و به حفظ ثبات کامیون در جادههای لغزنده کمک میکند.
- سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC): این سیستم از منحرف شدن کامیون از مسیر در هنگام پیچیدن با سرعت بالا جلوگیری میکند.
- ترمز موتور: این سیستم از موتور کامیون برای کاهش سرعت آن در سراشیبیها استفاده میکند و به کاهش استهلاک لنتهای ترمز کمک میکند.
- ترمز تریلر: این سیستم به ترمزگیری تریلر به طور همزمان با کامیون کمک میکند.
- مخازن باد آلومینیومی: مخازن باد آلومینیومی دیما در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند و به افزایش طول عمر سیستم ترمز کمک میکنند.
- سیستم هشداردهنده خروج از خطوط: این سیستم به راننده در هنگام انحراف از مسیر جاده هشدار میدهد.
- نمایش فشار هوای تایرها: این سیستم به راننده از کم بودن باد لاستیکها خبر میدهد.
- قفل دیفرانسیل: قفل دیفرانسیل به حرکت کامیون در سطوح لغزنده و ناهموار کمک میکند.
امکانات رفاهی:
- دکمههای روی فرمان: این دکمهها به راننده امکان میدهند تا بدون نیاز به برداشتن دست از فرمان، سیستم صوتی، کروز کنترل و … را کنترل کند.
- بخاری درجا: این سیستم در هنگام خاموش بودن موتور کامیون، کابین را گرم نگه میدارد.
- قطعکن باتری از داخل و خارج: این سیستم به راننده امکان میدهد تا در مواقع اضطراری، برق کامیون را قطع کند.
- صندلی بادی راننده با تنظیمات کامل: این صندلی از ارگونومی بالایی برخوردار است و به راحتی راننده در طول سفرهای طولانی کمک میکند.
- تاخوگراف: این دستگاه سرعت، مسافت و زمان رانندگی را ثبت میکند.
- مهشکن جلو و عقب: این چراغها به رانندگی در شرایط جوی نامساعد کمک میکنند.
- پروژکتور روی شاسی: این پروژکتورها دید راننده را در شب و در هوای مه آلود افزایش میدهند.
- میز تاشو: این میز برای صرف غذا یا کار کردن در داخل کابین مناسب است.
- غربیلک فرمان قابل تنظیم: این فرمان به راننده امکان میدهد تا آن را در وضعیت دلخواه خود تنظیم کند.
- سیستم ضد سرقت: این سیستم از سرقت کامیون جلوگیری میکند.
- قفل مرکزی درب ها و ریموت کنترل: این سیستم به راننده امکان میدهد تا دربهای کامیون را از راه دور باز و بسته کند.
- شیشه بالابر برقی: این سیستم به راننده امکان میدهد تا شیشههای کامیون را به راحتی باز و بسته کند.
- یخچال داخل اتاق: این یخچال برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی در داخل کابین مناسب است.
- سیستم پخش مانیتوردار: این سیستم به راننده امکان میدهد تا به موسیقی، فیلم و … گوش دهد.
- دیما به طور آپشن میتواند به امکانات ایمنی و رفاهی دیگری مانند سانروف، کروز کنترل هوشمند، سیستمهای هشدار دهنده و … نیز مجهز شود.
- برخی از مدلهای دیما دارای دو تخت خواب در کابین هستند.
- روکش صندلیهای دیما از جنس چرم یا پارچه بوده و در رنگهای مختلف قابل سفارش است.
نویسنده: نادر شاه نشین