مقایسه هیوندای سانتافه و تویوتا راوفور

تنوع خودروها در بازار باعث میشود که خریداران همیشه بر سر یک دو راهی برای انتخاب محصول مورد نظر خود داشته باشند. خودروهای شاسی بلند طرفداران زیادی دارند از همین رو میتوانید محصولات شرکتهای بزرگ را در بازار خودرو مشاهده کنید. هیوندای و تویوتا دو شرکت بزرگ هستند که در تولید خودروهای کراس اوو توانایی بالایی دارند. هیوندای با محصول سانتافه خود توانسته بخش مهمی از نیازهای بازار ایران را پوشش دهد.
همچنین تویوتا با تنوع محصولات خود بازار دنیا را قبضه کرده است اما محصول راوفور آن یک نمونه بسیار پر طرفدار است که می تواند نظرات را به خود جلب کند. در این مقاله تصمیم داریم یک مقایسه بین هیوندای سانتافه و تویوتا راوفور انجام دهیم.
مقایسه ظاهری هیوندای سانتافه و تویوتا راوفور
ظاهر این دو خودرو تفاوتهای زیاد با یکدیگر دارد از همین رو برای انتخاب هر کدام سلیقه افراد نقش زیادی دارد. در نمای جلویی سانتافه چراغهای منحنی و کشیده را میبینید که به شکلی فانتزی طراحی شدهاند. اما چراغهای تویوتا راوفور نمای اسپرت و خشن دارند. ظاهر چراغهای راوفور از هیوندای باریکتر هستند.
جلو پنجره سانتافه بزرگ و با خطوط عمودی طراحی شده تا به جذابتر شدن ظاهر خودرو کمک کنند. این در حالی است که جلو پنجره راوفور به شکل مشبک و دو بخشی طراحی شده که به خشنتر شدن ظاهر خودرو بسیار کمک کرده است. در هر دو خودرو مهشکنها در زیر سپرها قرار داده شدهاند.
نمای بغلی سانتافه به مراتب سادهتر از راوفور است. انحنای پنجرهها و سقف سانتافه خبر از یک اسپرت فانتزی و جادار میدهد در حالی که انحنای بغل راوفور نشان از یک اسپرت سریع و خشن دارد. همچنین رینگهای سانتافه بزرگ و اسپرت است اما رینگهای راوفور کوچکتر هستند هرچند که دراین بخش هم راوفور به خوبی ظاهر اسپرت خود را حفظ کرده است.
در نمای پشتی هر دو خودرو میتوانید چراغهای دو تکه را ببینید که یک بخش آن روی بدنه و بخش دیگر آن روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. روی درب صندوق عقب هر دو خودرو میتوانید لوگوی شرکت سازنده و جای قرار گرفتن پلاک را ببینید.
در نمای پشتی راوفور خطوط و انحنا را کمتر میبینید اما در بخش پشتی سانتافه خطوط و انحنای بیشتری دیده میشود که همین امر هم فرم اسپرتی به اتومبیل داده است. سپر عقب در هر دو خودرو کوچک در نظر گرفته شده و بخش پایینی را فقط میتواند پوشش دهد.
نمای داخلی هر دو خودرو زیبا و بینظیر طراحی شده است اما نمای داخلی راوفور با چرم دوزی شکل گرفته که زیبایی خاصی را به آن داده است. هر دو خودرو در وسط داشبورد خود یک نمایشگر را دارند که میتوانند از آن برای امور مختلفی مانند پخش تصاویر و دوربین عقب استفاده کنند. همچنین فرمانهای هر دو اتومبیل به همراه دکمههای کنترلی و دور فرمان در نظر گرفته شدهاند که علاه بر کارایی بالا زیبایی خاصی را دارند. روکش صندلیها در هر دو خودرو چرم هستند.
مقایسه ابعاد و اندازه هیوندای سانتافه و تویوتا راوفور
علاوه بر ظاهر در ابعاد هم این دو خودرو با یکدیگر اختلاف دارند. طول سانتافه 4689 میلیمتر و عرض آن هم 1880 میلیمتر است. همچنین ارتفاع این خودرو 1679 میلیمتر و فاصله دو محور از یکدیگر هم 2700 میلیمتر است. اما طول راوفور 4570 میلیمتر و عرض آن هم 1845 میلیمتر است. همچنین ارتفاع این خودرو 1715 میلیمتر و فاصله دو محور از یکدیگر هم 2659 میلیمتر است. تعداد سرنشین در مدلهای مختلف سانتافه میتواند تا 7 نفر افزایش پیدا کند این در حالی است که تعداد سرنشینان راوفور 4 نفر است. وزن سانتافه 1568 کیلوگرم و وزن راوفور 1595 کیلوگرم است. قطر رینگ سانتافه 19 اینچ و قطر رینگ راوفور 18 اینچ است. عرض تایر در هر دو خودور 235 میلیمتر است. باک بنزین سانتافه 66 لیتر و راوفور 60 لیتر است.
مقایسه فنی هیوندای سانتافه و تویوتا راوفور
نوع پیشرانه به کار رفته در هر دو خودرو خطی است. همچنین موتور هر دو خودرو 4 سیلندر 16 سوپاپ است اما حجم موتور سانتافه 2.4 لیتر و حجم موتور راوفور 2.5 لیتر است. تنفس هر دو موتور طبیعی بوده و در آنها از توربوشارژ استفاده نشده است. قدرت تولید شده توسط موتور سانتافه 188 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و قدرت تولید شده توسط پیشرانه راوفور 176 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است. موتور سانتافه میتواند گشتاوری معادل 245 نیوتنمتر در 4250 دور در دقیقه را تولید کند. موتور راوفور هم توانایی تولید گشتاوری معادل 232 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه را دارد.
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در سانتافه چیزی معادل 10.9 ثانیه اما در راوفور 9.3 ثانیه است. سانتافه میتواند به حداکثر سرعتی معادل 190 کیلومتر در ساعت برسد این در حالی است که راوفور میتواند به حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی سانتافه 11.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است در حالی که این میزان برای راوفور در هر 100 کیلومتر چیزی حدود 9.1 لیتر در 100 کیلومتر است. انتقال قدرت در هر دو خودرو توسط محورهای جلو صورت میگیرد. همچنین شرکتهای سازنده هر دو خودرو برای ماشینهای خود یک گیربکس 6 دنده تمام اتوماتیک را در نظر گرفتهاند.
برای هر دو خودرو فرمان برقی به همراه ستون فرمان تلسکوپی در نظر گرفته شده است. سیستم تعلیق جلو در هر دو خودور مک فرسون است. سیستم تعلیق عقب سانتافه چند اتصالی و سیستم تعلیق عقب راوفور هم مستقل است. سیستم ترمزهای جلو و عقب سانتافه دیسکی است اما سیستمهای ترمز جلو و عقب راوفور دیسکی خنک شونده است.
مقایسه امکانات ایمنی و کنترلی هیوندای سانتافه و تویوتا راوفور
سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD در هر دو خودرو وجود دارد اما سیستم کنترل پایداری خودروی ESP فقط در تویوتا راوفور موجود است. سیستم کنترل ترکشن در هر دو خودرو موجود است اما سیستم ترمز اضطراری خودکار فقط در راوفور دیده میشود. سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS فقط در سانتافه دیده میشود اما هر دو خودرو از کروز کنترل بهره میبرند. تشخیص نقاط کور در هر دو خودرو موجود است اما سیستم کمکی پارک خودکار فقط در سانتافه موجود است. ایموبلایزر فقط در راوفور و ورود و خروج بدون کلید هم فقط در سانتافه وجود دارد. سنسور باد تایرها و کیسههای هوا برای ایمنی سرنشینان در هر دو خودرو وجود دارد.
مقایسه امکانات رفاهی هیوندای سانتافه و تویوتا راوفور
استارت بدون کلید برای هر دو خودرو در دسترس است. سنسور باران در هر دو خودرو اما ترمز دستی برقی فقط در سانتافه دیده میشود. کامپیوتر سفری و دماسنج در هر دو خودرو وجود دارد. همچنین میتوانید در هر دو خودرو آینه الکتروکروماتیک، گرمکن آینه، سانروف و قفل صندلی کودک را مشاهده کنید. گرمکن صندلی جلو در هر دو خودرو اما سرد کن صندلی جلو فقط در سانتافه وجود دارد. سیستم تهویهی خودکار هم برای هر دو خودرو در نظر گرفته شده است.