خودرومقایسه خودرو

پراید وانت بخریم یا آریسان؟

 

استفاده از وسایل باری برای امور روزمره در مشاغل مختلف یک امر طبیعی است. مشاغلی که به طور مستقیم در حمل و نقل فعالیت دارند یا بخشی از کار آن‌ها با حمل و نقل است باید از وسایل باری مانند انواع وانت استفاده کنند که تولید آن‌ها در کشور هم صورت می‌گیرد.

 

هرچند که تولید وانت هم مانند سایر محصولات خودرویی تولید شده در کشور قابل رقابت با محصولات با کیفیت خارجی نیست اما می‌توانید با استفاده از آن‌ها نیاز خود را برطرف کنید. وانت پراید یا پراید ۱۵۱ یکی از وانت‌های جمع و جور تولید شده توسط شرکت سایپا است که در دسترس عموم قرار دارد.

همچنین وانت آریسان که توسط ایرانخودرو به بازار عرضه شده است دیگر خودروی باری موجود در بازار است که در حمل و نقل باری زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه ظاهری وانت پراید ۱۵۱ و آریسان

هم از نظر اندازه و هم از نظر طراحی این دو خودرو با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. تفاوت ابعادی آن‌ها را که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد اما تفاوت ظاهری این دو اتومبیل را در همین بخش عنوان خواهیم کرد. سال‌های زیادی از اولین وانت باری که در ایرانخودرو تولید شد می‌گذرد. وانت پیکان که مدل سواری آن تاریخ خودروسازی ایران را با خود یدک می‌کشد تا چند سال پس توقف تولید پیکان سواری با نام وانت باردو همچنان در خط تولید بود. بعد از آن ایرانخودرو با تغییر در وانت پیکان محصول جدیدی به نام آریسان را خلق کرد. تغییرات انجام شده در این خودروی جدید ما را به یاد پژو ۴۰۵ و پژو پارس می‌اندازد.

 

در نمای جلویی این خودرو سیمایی شبیه به پژو پارس را می‌بیند که چراغ‌های آن کمی با زاویه تند و تیز تغییر کرده است. تغییر بعدی سپر اتومبیل است که فرمی عضلانی به خود گرفته است. رنگ این سپر مشکی است و با رنگ اصلی بدنه که به طور عمده سفید است فرق می‌کند. در نمای بغل این خودرو ترکیبی است پیکان و پژو پارس دیده می‌شود. وجود رینگ‌های فولادی به همراه قالپاق خبر از کاهش هزینه‌ها در ساخت این اتومبیل می‌دهد. در نمای عقب چراغ‌های مستطیلی شکل و ایستاده این خودرو را می‌بینید که شبیه به خیلی دیگر از خودروهای باری داخل و خارج طراحی شده است. باز هم وجود یک سپر مشکی رنگ نمای عقب را کامل کرده است. پلاک اتومبیل بر روی سپر نصب می‌شود.

اما وانت پراید ۱۵۱ که ورود آن به بازار با حرف‌ها و حدیث‌های فراوانی همراه بود. خودرویی که مدل سواری آن سال‌های زیادی اقتصادی‌ترین خودروی موجود در بازار ایران بود و حال نوبت به مدل باری آن رسیده بود تا نظر خریداران را به خود جلب کند. تغییرات در این ظاهر این خودرو نسبت به مدل سواری امری بدیهی است اما در نمای جلویی آن هیچ تغییر خاصی نسبت به پراید سواری دیده نمی‌شود.

در نمای بغل هم موضوع خاصی جلب توجه نمی‌کند. رینگ‌های این اتومبیل هم فولادی است و زیبایی ظاهری خاصی ندارد. در نمای پشت چراغ‌های مستطیلی شکل و کوچک این خودرو را می‌بینید که مانند خیلی دیگر از خودروهای باری طراحی شده است. همچنین یک سپر مشکلی رنگ در پایین این اتومبیل قرار گرفته که پلاک هم بر روی آن نصب می‌شود. این خودرو قابلیت نصب اتاقک بر روی بخش بار را دارد.

نمای داخل کابین آریسان شبیه پژو ۴۰۵ طراحی شده است. داشبورد این خودرو دقیقا همان داشبورد پژو ۴۰۵ با رنگ مشکی است. دقیقا همان فرمان و طراحی‌ها برای وانت آریسان در نظر گرفته شده است. وانت پراید ۱۵۱ هم که کابین پراید سواری را دارد و داشبورد آن دقیقا همان داشبورد است. فرمان و سایر بخش‌های دیگر هم در وانت پراید مانند مدل سورای آن طراحی شده است. در مجموع طراحی هر دو خودرو بسیار اقتصادی در نظر گرفته شده است تا بتوانند در بازار رقابت کنند. یکی از دلایل اقتصادی بودن این دو خودرو باری بودن آن‌ها است که نیاز به لوازم مقاوم و ارزان در آن احساس می‌شد.

مقایسه ابعاد و اندازه وانت پراید ۱۵۱ با آریسان

اختلاف ابعاد این دو خودرو نسبتا زیاد است. تا جایی که کاربری آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. وانت پراید بهتر است در کسب‌ و کارهای تو شهری که نیاز کمی به فضا دارند استفاده کرد. به عنوان مثال مشاغلی مانند پخش شیرینی، نان و … بهتر است از وانت پراید استفاده کنند. در صورتی که به حجم بار بیشتری نیاز دارید و به عنوان مثال کار شما جابه‌جا کردن لوازم خانگی سنگین است بهتر است که از آریسان استفاده کنید. طول وانت آریسان ۴۶۸۰ میلیمتر و عرض آن هم ۱۷۲۰ میلیمتر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۶۵ میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۶۷۱ میلیمتر است.  وزن این خودرو ۱۲۴۰ کیلوگرم است که می‌توانست کمی کمتر باشد.

طول وانت پراید ۳۹۲۸ میلیمتر و عرض آن هم ۱۶۰۵ میلیمتر است. ارتفاع این اتومبیل ۱۴۵۵ میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۳۴۵ میلیمتر است. وزن وانت پراید ۹۰۰ کیلوگرم است که ۵ کیلو از پراید ۱۱۱ سبک‌تر است و این می‌تواند به بارگیری این خودروی باری کمک کند. هم اریسان و هم وانت پراید ۱۵۱ برای ۲ نفر سرنشین ظرفیت دارند. وزن بار مجاز برای وانت پراید ۵۰۰ کیلوگرم  است. ابهاد بخش بار هم به ترتیب طول ۱۵۰۰ میلیمتر، عرض ۱۳۷۰ میلیمتر و ارتفاع: ۴۲۰ میلیمتر است. مخزن بنزین این خودرو ۴۹ لیت ظرفیت دارد. رینگ‌های وانت پراید ۱۳ اینچی است.

وزن بار مجاز در آریسان ۶۰۰ کیلوگرم است. همچنین ابعاد بخش بار این اتومبیل در طول ۱۷۶۶ میلیمتر و در عرض ۱۳۵۸ میلیمتر است. همچنین ارتفاع بخش بار هم ۴۳۵ میلیمتر است. حجم مخزن بنزین آریسان ۵۲ لیتر و رینگ‌های آن هم ۱۵ اینچی است.

مقایسه مشخصات فنی وانت پراید ۱۵۱ و وانت آریسان

موتور آریسان در اصل همان موتور افسانه‌ای وانت پیکان است که دهه‌ها پیش تولید می‌شد. شرکت سازنده با کمی تغییر حجم این موتور را به ۱.۷ لیتر رساند تا بتواند به حداکثر قدرت تولیدی ۸۶ اسب بخار برسد. این موتور دارای ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است. همچنین این ویشرانه ۱۴۰ نیوتون‌متر گشتاور دارد و بر روی آن یک گیربکس ۵ سرعته دستی قرار گرفته شده است. در مدل‌های قدیمی آریسان دیفرانسل عقب بود اما در مدل‌های جدید دیفرانسیل جلو آمده است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر وانت آریسان ۱۲.۷ ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.

موتور وانت پراید ۱۵۱ همان موتوری است که روی سایر محصولات پراید قرار گرفته است. یک موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر که ۸ سوپاپ دارد. این موتور می‌تواند ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

 

شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۴.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است. بر روی این موتور یک گیربکس ۵ سرعته دستی قرار گرفته است. هر دو خودرو دارای فرمان هیدرولیکی هستند. مصرف سوخت ترکیبی وانت پراید ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و مصرف بنزین آریسان هم در هر ۱۰۰ کیلومتر ۹.۲ لیتر است. ترمز جلوی هر دو خودرو دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای هستند.

 

مشخصات فنی

گیربکس
نوع گیربکس دستی ۵ سرعته
موتور
نوع موتور M13-EURO4
تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ ۴سیلندر – خطی
حجم موتور cc ۱۳۲۳
حداکثر قدرت hp@5250rpm ۷۱
حداکثر گشتاور Nm@2750rpm ۱۰۸
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک
حداقل شعاع چرخش ۴/۵۵
ترمز
جلو دیسکی
عقب کاسه ای

امکانات و آپشن های وانت پراید و آریسان

این دو خودرو اقتصادی هستند و آپشنی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. موضوع خاصی را نمی‌توانید در آن‌ها پیدا کنید زیرا همه چیز ارزان و ساده انتخاب شده است.

 
 
کد کلاس(های) خودرو ۱۶۹۰۱-۱۶۹۰۳  
نوع موتور XU7P-CNG  
حجم موتور (cc) 1761  
حداکثر توان موتور (hp) 97 اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین ،گاز)  
حداکثر گشتاور (Nm) 146 نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۱۳۷ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه (گاز)  
نسبت تراکم ۹.۳  
تعداد سوپاپ ۸  
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG  
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای  
حداکثر سرعت (km/h) 170 بنزین  
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۳/۸ بنزین  
سیستم انتقال قدرت ۵دنده دستی  
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) 8/8 بنزین، ۹/۳ گاز  
طول خودرو (mm) طول خودرو ۴۶۶۵ – طول اتاق بار ۱۸۰۰  
عرض خودرو(mm) عرض خودرو ۱۷۲۰ – عرض اتاق بار ۱۳۶۰  
ارتفاع خودرو (mm) ارتفاع خودرو ۱۴۶۵ – ارتفاع دیواره اتاق بار ۴۳۰  
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) 2660  
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1274  
حداکثر وزن مجاز حداکثر وزن بار با دو سرنشین ۷۵۰ کیلوگرم، حداکثر وزن بار بدون سرنشین ۶۰۰ کیلوگرم  
گنجایش مخزن سوخت (Lit) 40 بنزین ، ۷۵ گاز  
گارانتی ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر(هر کدام زودتر فرا برسد)
کد کلاس(های) خودرو ۱۶۹۰۱-۱۶۹۰۳  
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسه ای  
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو  
فرمان هیدرولیک  
سیستم تهویه دستی  
سیستم صوتی رادیو پخش  
چراغها چراغ مه شکن جلو وعقب، چراغ جلو لامپی با محفظه کرومی و چراغ عقب لامپی ، کد کلاس ۱۶۹۰۳: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغ های عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp و بدون چراغ مه شکن جلو  
آینه‌ها آینه های جانبی دستی  
شیشه ها شیشه بالابر برقی  
تزئینات تریم خاکستری، روکش پارچه ای صندلی  
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی ، کمربندهای ایمنی ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی ، سنسور دنده عقب  
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ فولادی  
صندلی صندلی‏ راننده و سرنشین جلو دستی، پشت سری صندلی های جلوقابل تنظیم  
سایر تجهیزات ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی)  
آخرین بروزرسانی  
 

ایمنی و تجهیزات

تجهیزات ایمنی و رفاهی
تیپ    
مولتی مدیا و دوربین دید عقب    
مجهز به رادیو پخش + USB    
سیستم هشدار موانع دنده عقب (سنسور پارک خودرو)    
آینه های جانبی برقی    
آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل    
صندلی چرم و تریم داخلی مشکی    
رول بار و لاینر    
کانوپی (آپشنال)    
سیستم هشدار دهنده ضد سرقت و (immobilizer)    
زیرپایی سه بعدی    
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو    
ترمز ضد قفل (ABS)    
چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling Device)    
چراغ عقب مجهز به مه شکن    
کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع    
کولر    
برف پاک کن جلو با دور قابل تنظیم    
چراغ هشداردهنده عیب موتور    
درب بازکن باک از داخل    
فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع    
قفل مرکزی    
ساعت دیجیتال    
 
 
 
نویسنده: نادر شاه نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا