موتورسیکلت

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰

 

شاید هوندا را بتوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان موتور سیکلت در دنیا دانست که توانایی‌های بالایی در جذب مشتریان دارد. طی سال‌های اخیر استفاده از اسکوترها در بازار ایران زیاد شده که بخش مهمی از آن را مدیون محصولات شرکت هوندا مانند کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ هستیم. این محصولات در کشور ژاپن تولید نمی‌شوند کارخانه آن‌ها در دیگر کشورهای شرق آسیا قرار دارد. واریو در اندونزی و کلیک در تایلند به تولید می‌رسد.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

 

هر دو محصول دارای انجین‌هایی با حجم ۱۲۵ سی‌سی و ۱۵۰ سی‌سی هستند که به بازار ما هم آمدند اما هم اکنون فقط مدل‌های ۱۵۰ سی‌سی آن‌ها وارد بازار ما می‌شود از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ بپردازیم.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

مقایسه ظاهری موتور سیکلت هوندا کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰

خیلی‌ها فکر می‌کنند که این دو محصول یکی است و به هر دوی آن‌ها کلیک می‌گویند اما واقعیت این است که کلیک و واریو دو محصول متفاوت هستند که در عین شباهت به یکدیگر تفاوت‌هایی هم در طراحی و ظاهر خود دارند. هر دو موتور سیکلت اسکوتر هستند و از طراحی مدرن و به روزی بهره می‌برند از همین رو در همان نگاه اول توانایی جلب نظر بیننده را دارد. استفاده از خطوط و منحنی‌های تند و تیز از ویژگی‌هایی است که در هر دو اسکوتر دیده می‌شود. همچنین ترکیب رنگ جذاب بخش‌های مختلف باعث شده تا طراحی این محصولات جوان پسند‌تر شود.

به طور کلی، نمای جلویی موتور سیکلت هوندا کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ از خطوط نیمه‌گرد و مدرن برخوردار هستند که ظاهر زیبا و جذابی به آنها می‌دهند. هوندا کلیک ۱۵۰ دارای چراغ جلو با شکل مثلثی است که در قسمت بالای صفحه جلو قرار دارد. این چراغ از تکنولوژی LED بهره می‌برد و نور قوی و روشنی تولید می‌کند.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

همچنین، در قسمت پایین صفحه جلو، دو عدد سیگنال با شکل گرد وجود دارند که با رنگ زرد مشخص شده‌اند. هوندا واریو ۱۵۰ دارای چراغ جلو با شکل مستطیل است که در قسمت پایین صفحه جلو قرار دارد. این چراغ نیز از تکنولوژی LED بهره می‌برد و نور خیره‌کننده‌ای تولید می‌کند. همچنین، در قسمت بالای صفحه جلو، دو عدد چراغ راهنما با شکل بادامی وجود دارند که با رنگ سفید مشخص شده‌اند. نمای جلویی هوندا کلیک کمی کشیده‌تر است.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

در نمای بغل هر دو موتور سیکلت می‌توانید فضای جلوی پای موتور سوار را ببینید. همچنین رینگ‌های جذاب هر دو موتور سیکلت هم در این نما به خوبی قابل مشاهده است. چرخ‌های جلوی هر دو محصول دارای ترمزهای دیسکی هستند که رد نمای بغل به خوبی قابل مشاهده است. همچنین در این نما می‌توانید انجین‌های موتور سیکلت که در بخش عقبی و نزدیک به چرخ‌های عقب قرار گرفته شده است را ببینید. اگزوز هم در این بخش تعبیه شده است و طراحی عضلانی و بزرگ آن در هر دو محصول قابل رؤیت است. صندلی هر دو محصول کشیده است و برای نشستن دو نفر فضای کافی را دارد. جک هر دو محصول که برای نگه داشتن موتور سیکلت است در نمای بغل به خوبی قابل مشاهده است.

چراغ‌های عقب در هر دو اسکوتر خودنمایی می‌کند. جایی که طراحی آن ‌ها به خطوط تند و تیز بسیار جلب توجه می‌کنند. همچنین وجود گل‌گیر در هر دو محصول پوشش خوبی روی چرخ‌ها ایجاد کرده است تا در جاده‌های گلی موتور سیکلت کثیف نشود. طراحی جذاب و بی‌نظیر فرمان در هر دو محصول اینجا به خوبی قابل دیدن است. جایی که شما می‌توانید روی فرمان کلیک و واریو آینه‌ها را مشاهده کنید که دید خوبی را از پشت سر در اختیار راننده قرار می‌دهد. یک دستگیره در بخش عقبی صندلی برای نفر پشت سر راننده تعبیه شده است که در زمان حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

باک این دو موتور سیکلت در قسمت انتهایی زیر زین قرار دارد و برای سوخت‌گیری می‌بایست درب زین را باز کنید. باک این دو موتور سیکلت از جنس فلز است و دارای گارد باک است که جلوگیری از خط و خش بر روی باک می‌کند. با توجه به تفاسیر گفته شده از طراحی و موقعیت قرارگیری باک می‌توانید متوجه شوید که در حالت عادی هیچ دیدی نسبت به باک موتور سیکلت ندارید و تنها در صورتی که صندلی موتور سیکلت را بلند کنید می توانید درب ورود بنزین و باک را ببینید. این طراحی در اکثر اسکوترها مرسوم است.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

صفحه نمایشگر سرعت در این محصولات هوندا ۱۵۰ یک صفحه دیجیتال پیشرفته است که در قسمت جلوی فرمان قرار دارد. این صفحه نمایش از تکنولوژی LED بهره می‌برد و نور خیره‌کننده‌ای تولید می‌کند. این صفحه نمایش اطلاعات مختلفی را به راننده نشان می‌دهد، از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • سرعت فعلی به کیلومتر بر ساعت
  • شارژ باقی‌مانده باتری به درصد
  • حالت دنده D: درایو، S : اسپورت، N : نوترال
  • حالت کنترل تراکشن TCS: فعال، OFF: غیرفعال
  • حالت کنترل کننده سرعت CRUISE : فعال، OFF : غیرفعال
  • کیلومتر کل و روزانه
  • زمان و تاریخ
  • دمای هوا
  • نشانگر راهنمای چپ و راست
  • نشانگر چراغ جلو

صفحه نمایشگر سرعت در این محصولات با طراحی زیبا و مدرن، راننده را قادر می‌سازد تا به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را ببیند و تنظیمات مختلف را با دکمه‌های فرمان انجام دهد. این صفحه نمایشگر یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد و جذاب کلیک و واریو است.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

مقایسه ابعاد و اندازه اسکوتر کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰

به طور کلی، ابعاد و اندازه اسکوتر هوندا کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ نزدیک به هم هستند و تفاوت‌های جزئی دارند. برخی از این تفاوت‌ها را می‌توانید در زیر ببینید:

  • طول کلی واریو ۱۵۰ ۱۹۱۹ میلی‌متر و کلیک ۱۵۰ ۱۹۲۱ میلی‌متر است. پس کلیک ۱۵۰ ۲ میلی‌متر طولانی‌تر از واریو ۱۵۰ است.
  • عرض کلی واریو ۱۵۰ ۶۷۹ میلی‌متر و کلیک ۱۵۰ ۶۸۳ میلی‌متر است. پس کلیک ۱۵۰ ۴ میلی‌متر عریض‌تر از واریو ۱۵۰ است.
  • ارتفاع کلی واریو ۱۵۰ ۱۰۶۲ میلی‌متر و کلیک ۱۵۰ ۱۰۹۶ میلی‌متر است. پس کلیک ۱۵۰ ۳۴ میلی‌متر بالاتر از واریو ۱۵۰ است.
  • فاصله دو محور: فاصله بین دو محور در هر دو اسکوتر ۱۲۸۰ میلی‌متر است. پس در این بخش تفاوتی ندارند.
  • فاصله بدنه تا زمین: فاصله بدنه تا زمین در هر دو اسکوتر ۱۳۲ میلی‌متر است. پس در این بخش نیز تفاوتی ندارند.
  • وزن خالص واریو ۱۵۰ ۱۱۱ کیلوگرم و کلیک ۱۵۰ ۱۰۶ کیلوگرم است. پس کلیک ۱۵۰ ۵ کیلوگرم سبک‌تر از واریو ۱۵۰ است.

بنابراین، مقایسه ابعاد و اندازه اسکوتر هوندا کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰ نشان میدهد که کلیک ١۵٠ در بعضی جهات کمی بزرگ‌تر، بالاتر، عریض‌تر، سبک‌تر است. البته، این تفاوت ها خیلی قابل تشخیص نیستند و به نظر من تاثیر زیادی روی عملکرد یا رانندگی نخواهند داشت.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

مقایسه مشخصات فنی اسکوتر کلیک ۱۵۰ و واریو ۱۵۰

به طور کلی، موتور سیکلت هوندا کلیک ۱۵۰ و هوندا واریو ۱۵۰ دو مدل از یک سری اسکوتر هستند که توسط شرکت هوندا در کشورهای تایلند و اندونزی تولید می‌شوند. این دو اسکوتر از نظر طراحی ظاهری، قابلیت‌های رفاهی و پیشرانه بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت‌های جزئی دارند. برخی از مشخصات فنی این دو اسکوتر را می‌توانید در زیر ببینید:

  • هر دو اسکوتر دارای یک پیشرانه چهار زمانه، تک سیلندر، مایع خنک شده، سوپاپ SOHC و تزریق سوخت PGM-FI هستند. حجم این پیشرانه ۱۴۹.۳ سی‌سی است و قدرت ۱۳.۱ اسب بخار در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۳.۴ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند.
  • هر دو اسکوتر دارای یک جعبه دنده اتوماتیک CVT (Continuously Variable Transmission) هستند که به راننده اجازه می‌دهد بدون نگرانی از تغییر دنده، رانندگی کند.
  • تعلیق جلو هر دو اسکوتر از نوع تلسکوپ با قطر ۲۶ میلی‌متر است که به خوبی نوسانات جاده را جذب می‌کند.
  • هر دو موتور سیکلت مصرف سوخت برابری دارند. هر دوی آن‌ها در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۱.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.
  • شتاب هر دو موتور سکیلت تقریبا یکی است و می‌توانند در ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسند.
  • حداکثر سرعت واریو چیزی حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است در حالی که کلیک می‌تواند به سرعت ۱۰۵ کیلومتر در ساعت برسد.
  • همچنین ترمزهای جلوی هر دو موتور سیکلت دیسکی هستند و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. اما ترمزهای عقب واریو دارای CBS هستند.
  • سیستم تعلیق جلو واریو هیدرولیک مارپیچ است و سیستم تعیلق عقب کلیک هدرولیک. همچنین سیستم تعلیق عقب واریو فنر مارپیچ دوبل است اما برای سیستم تعلیق عقب کلیک دو عدد کمک فنر در نظر گرفته شده است.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

مشخصات فنی هوندا کلیک۱۶۰

انجین آب-خنک، چهار سوپاپ، ۱۵۶.۹ سی سی، +eSP
سوخت رسان انژکتوری PGM-FI
نسبت تراکم ۱۲ به یک
بیشینه توان ۱۵.۲ اسب بخار (۸۵۰۰ دور)
بیشینه گشتاور ۱۳.۸ نیتن متر (۷۰۰۰ دور)
شاسی آندربن- eSAF (enhanced Smart Architecture Frame)
اندازه چرخ ها ۱۴ اینچ
ترمزها جلو و عقب دیسکی مجهز به ABS در چرخ جلو (نوع ABS دار)، جلو دیسکی و عقب کاسه ای (نوع CBS دار)
تعلیق دوشاخ تلسکوپی در جلو، بازوی چرخشی و کمک تکی در عقب
فاصله زیر تا زمین ۱۴۰ میلی متر
ارتفاع زین ۷۷۸ میلی متر
وزن تر نوع CBS دار معادل ۱۱۵ کیلوگرم- نوع ABS دار معادل ۱۱۸ کیلوگرم
ظرفیت باک ۵.۵ لیتر

مقایسه سواری موتور سیکلت هوندا کلیک ۱۵۰ و هوندا واریو ۱۵۰

هرچند که تفاوت‌هایی جزئی در طراحی و مشخصات فنی هر دو محصول دیده می‌شود اما می‌توان گفت که سواری هر دو موتور سیکلت نزدیک به یکدیگر است و می‌توانند برای مسافرت‌های درون شهری مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از سیستم تعلیق خوب باعث شده تا سواری این دو محصول شرکت هوندا بسیار نرم و راحت باشد. همچنین انجین مورد استفاده در کلیک و واریو باعث شده تا راننده یک سواری لذت بخش را تجربه کند و کم بودن شتاب و سرعت موجب خستگی او نشود. استفاده از زین مناسب باعث شده تا راننده در زمان سواری راحت باشد. همچنین طراحی هر دو محصول بسیار ارگونومی خوبی دارد که باعث می‌شود راننده و سرنشین عقب در مسیرهای طولانی دچار خستگی نشوند.

مقایسه موتور سیکلت هوندا کلیک 150 و واریو 150

 

نام محصول واریو ۱۶۰ سری CBS
برند هوندا
کلاس موتور اسکوتر
 

 

مشخصات انجین

 
حجم انجین ۱۵۶.۹ سی سی
نوع انجین ۴زمانه  esp+    – آب خنک
تعداد سیلندر تک سیلندر
تعداد سوپاپ در هر سیلندر ۴ سوپاپ
توان ۱۱.۳کیلو وات در ۸۵۰۰ دور در دقیقه معادل ۱۵.۴ اسب بخار
گشتاور ۱۳.۸ نیوتون متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه
نوع روشن کننده الکتریکی / kls
 

 

سیستم سوخت

 
سیستم تامین سوخت انژکتور PGM-FI
نوع سوخت بنزین
حجم باک ۵.۵ لیتر
 

 

سیستم انتقال قدرت

 
نوع کلاچ اتومات –خشک
نوع دنده اتومات
نوع انتقال قدرت تسمه
 

 

رینگ و تایر

 
لاستیک جلو ۱۰۰/۸۰ -۱۴
لاستیک عقب ۱۲۰/۷۰ -۱۴
 

 

سیستم ترمز

 
ترمز جلو دیسک + CBS
ترمز عقب کاسه ای/درام
 

 

سیستم تعلیق

 
تعلیق جلو تلسکوپی
تعلیق عقب جفت کمک فنر
 

 

ابعاد موتورسیکلت

 
طول*عرض*ارتفاع ۱۰۸۸*۶۷۹*۱۹۲۹ میلی متر
فاصله دو محور چرخ ها ۱۲۷۷ میلی متر
فاصله از سطح زمین ۱۴۰میلی متر
فاصله زین تا زمین ۷۷۸ میلی متر
وزن ۱۱۵ کیلوگرم
 

 

امکانات

 
کیلومتر شمار دیجیتال
شارژر USB دارد
چراغ LED دارد
آپشن ها آیدلینگ استاپ – چراغ روز – سنسور جک – جفت ریموت

 

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا