خودرویادداشت ها

دلال های خودرو یا گروه های فشار؟/ نهادهای نظارتی وارد موضوع شوند

از جمله چالش های جدید خودروسازان و واردکنندگان خودرو به کشور گروه های فشار دلالی است! این گروه های فشار در واقع به این دلیل تشکیل شده اند که همه خودروسازان و واردکنندگان به سبب عدم اختصاص ارز به موقع و چالش های ترخیص محصولات و قطعات از گمرکات کشور، تعهدهای معوقی دارند که موجب نارضایتی خریداران شده است.

حال نکته جالب توجه اینجاست که دلال های بازار که خود خودروهای ثبت نامی بسیاری با کد ملی های دوستان و آشنایان دارند، وارد گروه های سوشیال مدیایی خریداران محصولات برندهای مختلف شده و با جوسازی و انتشار شاعات مختلف خریداران رو عصبی می کنند. تا اینجای کار را داشته باشید، بعد به خریدلن پیشنهاد می دهند که باید نمایندگانی از طرف آنها انتخاب و با برندهای تولیدکننده و واردکنند مذاکره کنند. این سناریو از اینجا جالب تر می شود که خود را کاندید نمایندگی خریداران می کنند و بعد از انتخاب شدن با برندها وارد جلسه می شوند.
خریداران و مصرف کنندگان واقعی مظلوم هم فکر می کنند که نماینده آنها با خودروساز و واردکننده به جلسه نشسته تا در مورد حل مشکل آنها سخن بگوید، اما واقعیت اینجاست که نماینده که همان دلال چند ثبت نامی است، تنها برای تحویل گرفتن خودروهای خود چانه زنی می کند و حتی به کارکنان آن شرکت پیشنهاد رشوه هم می دهد تا هر چه زودتر خودروی خودش را تحویل بگیرد!
این سناریو جدید دلالی در کشور است که با دغل بازی و دروغ پیوند می خورد. در شرایطی که خودروسازان و واردکنندگان در مسیر فعالیت خود باید تاوان عدم تعهد دولت و بانک مرکزی در اختصاص ارز و رفع مشکلات واردات را می دهند، حالا در صورت عدم همکاری با نمایندگان خیالی از سوی دلال ها تعدید می شوند که اگر خودروهای آنها را تحویل ندهند، خریداران را با تهییج کردن از طریق گروه های مجازی جلوی وزارت صمت و آن شرکت می کشانند!
این است قصه پر غصه خودروسازان و واردکنندگان خودرو به کشور. شاید وقت آن باشد که سازمان های نظارتی و نهادهای دیگر به این موضوع و تهدید سرمایه گذاران و تولیدکنندگان کشور به وسیله دلال ها وارد شوند.

یادداشت: امید آورزمانی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا