مقایسه سانگ یانگ رکستون G4 و رنو کولئوس
شاسی بلندهای وارداتی زیادی طی سالهای اخیر به بازار خودرو آمدهاند که اکثریت آنها از طرفداران زیادی برخوردار بودهاند. تعداد زیادی از این خودروهای وارداتی و مونتاژی چینی هستند. حال ممکن است که برخی خریداران تمایلی به خرید خودروی چینی نداشته باشند از همین رو باید به سراغ خودروهای تولید شده توسط کشورهای دیگر رفت. سانگ یانگ رکستون G4 و رنو کولئوس دو خودروی شاسی بلند با کیفیت موجود در بازار هستند که تولید کرهجنوبی و دومی تولید فرانسه است. طراحی زیبا و جذاب این دو خودرو در نگاه اول میتواند نظرات را به خود جلب کند. به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی و مقایسه رکستون G4 و کولئوس بپردازیم.
مقایسه ظاهری سانگ یانگ رکستون G4 و رنو کولئوس
هرچند که واردات رکستون G4 به ایران ممنوع شد و تعداد محدودی از آن به دست مشتریان ایرانی رسید اما طراحی زیبا و سایر مشخصات خوب این خودرو باعث شد تا نظر برخی افراد را به خود جلب کند. خودرویی که در نمای جلوی آن چراغهای نسبتا کشید با خطوط بریده را میبینید. جلو پنجره متوسط این خودرو با خطوط افقی طراحی شده است که با چراغها و سپر آن همخوانی دارد. در نمای جلویی کولئوس هم میتوانید چراغهای کشیده و صاف آن را ببینید که با جلو پنجره بزرگ و خطوط افقی آن همراه شده است. زیر چراغهای جلو یک نوار چراغ اضافه قرار دارد که مانند یک امضاء در طراحی آن سالهای رنو دیده میشود.
در نمای بغل هر دو خودرو میتوانید رینگهای زیبا و جذاب آلومینیومی را ببینید که کمک بزرگی فرم اسپرت خودرو کرده است. طراحی کولئوس در نمای بغل دارای خطوط منحنی زیبا و عضلانی است که باعث شده نمای خودرو در این بخش خشن به نظر برسد. نکته جالب اینجاست که چنین حالتی را در رکستون G4 هم میتوانید ببینید و خطوطی که باعث شدهاند تا فرم این خودرو عضلانی و خشن به نظر برسد هم وجود دارند. در نمای عقب رکستون میتوانید چراغهای دو تکه که دارای فرمی بیضی شکل هستند را ببینید. همچنین پلاک این خودرو بر روی درب صندوق عقب نصب میشود.
در نمای عقب کولئوس هم چراغهای باریک دیده میشود که یک بخش نواری شکل از آن روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. دقیقا در وسط درب صندوق عقب جایی که بخش نواری شکل چراغها قرار است به یکدیگر متصل شوند لوگوی رنو قرار گرفته است. در این خودرو هم پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب قرار میگیرد. در نمای داخل کولئوس میتوانید طراحی مدرن و در برخی مدلها تریم دو رنگ را هم ببینید. نمایشگر مستطیل شکل به صورت عمودی در مرکز داشبورد این خودرو واقع شده است. زیر نمایشگر هم دکمههایی برای مدیریت بخشهای مختلف در نظر گرفته شده است.
سمت راست راننده یک کنسول به عنوان استراحتگاه دست تعبیه شده است که در بخش جلویی آن دنده قرار گرفته است. نمای داخلی رکستون G4 از زیبایی خاصی برخوردار است. تریم دو رنگ کابین این اتومبیل بسیار جذاب و چشمنواز طراحی شده است. در وسط داشبورد رکستون هم میتوانید نمایشگر و سایر دکمههای مدیریتی را ببینید. فرمان دور چرم این خودرو هم با دکمههای کنترلی همراه شده که باعث میشود راننده در زمان رانندگی با سهولت بیشتری سیستم صوتی و تصویری و سایر بخشها را مدیریت کند. در رکستون هم یک کنسول به عنوان استراحتگاه دست راست راننده در نظر گرفته شده است.
مقایسه ابعاد و اندازه سانگ یانگ رکستون G4 و رنو کولئوس
به ترتیب طول، عرض و ارتفاع رنو کولئوس ۴۶۷۳ در ۲۰۶۳ در ۱۶۷۸ میلیمتر است. همچنین فاصله دو محور این خودرو با یکدیگر ۲۷۰۵ میلیمتر است. رکستون G4 هم به ترتیب دارای طول، عرض و ارتفاع ۴۸۵۰ در ۱۹۶۰ در ۱۸۲۵ میلیمتر است. همچنین فاصله دو محور این خودرو ۲۸۶۵ میلیمتر است. میبینید که ابعاد این دو خودرو به یکدیگر نزدیک است اما نکته جالب اختلاف وزن زیاد این دو اتومبیل است. وزن کولئوس ۱۶۰۷ کیلوگرم و وزن رکستون هم ۲۱۱۰ کیلوگرم است که نشان دهنده اختلاف وزن ۵۰۰ کیلویی این دو خودرو است که در یک کلاس قرار دارند.
کولئوس برای ۵ و رکستون برای ۶ نفر سرنشین ظرفیت دارند. رینگ به کار رفته در هر دو خودرو ۱۸ اینچی و عرض تایرهای آن هم ۲۲۵ میلیمتر است. ظرفیت صندوق عقب کولئوس ۵۵۰ لیتر است. اما رکستون رقیب کولئوس در این بخش فوقالعاده عمل کرده و فضایی معادل ۱۰۱۱ لیتر را در اختیار شما قرار میدهد که در نوع خود بینظیر است. در صورتی که صندلیهای پشت راننده را خوابانده شود این فضا به ۱۹۷۷ لیتر افزایش پیدا میکند. حجم باک بنزین کولئوس ۶۰ لیتر و حجم باک بنزین رکستون هم ۷۰ لیتر است.
مقایسه فنی سانگ یانگ رکستون G4 و رنو کولئوس
رنو برای کولئوس یک موتور خطی ۴ سیلندر با حجمی معادل ۲.۵ لیتر را در نظر گرفته است. این موتور ۱۶ سوپاپ دارای تنفس طبیعی است و میتواند قدرتی معادل ۱۷۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه هم ۲۳۳ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.
در مقابل رکستون G4 را داریم که سانگ یانگ برای آن یک موتور ۲ لیتر توربوشارژ با ۴ سیلندر را در نظر گرفته است. این موتور ۱۶ سوپاپ میتواند قدرتی معادل ۲۲۲ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور آن ۳۵۰ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. تا اینجای کار میبینید که قدرت رکستون یک سر و گردن از کولئوس بیشتر است اما در ادامه خواهیم دید که این برتری توانی برای سرعت و شتاب بیشتر ندارد.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر رنو کولئوس چیزی معادل ۹.۸ ثانیه است. در مقابل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر رکستون G4 9.9 ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت کولئوس ۱۹۹ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت رکستون هم ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت ترکیبی کولئوس ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و میزان مصرف سوخت ترکیبی رکستون هم ۱۰.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. جعبه دنده هر دو خودرو اتوماتیک است. گیربکس کولئوس CVT و رکستون هم ۶ سرعته است. محور محرک در کولئوس فقط چرخهای جلو است، در حالی که محور محرک در رکستون ۴ چرخ است. فرمان هر دو خودرو برقی و سیستم ترمز آنها هم دیسکی است.
مقایسه آپشن ها و امکانات سانگ یانگ رکستون G4 و رنو کولئوس
هر دو خودرو در بخش امکانات خیلی خوب عمل کردهاند تا حدود زیادی توانستهاند انتظارات خریداران را برآورده کنند. هر دو خودرو در بخش ایمنی مانند ترمزها و کیسه هوا به خوبی عمل کردهاند تا ایمنی سرنشینان تأمین شود. همچنین میتوانید در این خودروها سیستمهای کنترلی و کمک راننده متنوع برای رفاه بیشتر را ببینید. در بخش سیستم پخش صورتی و تصویری هم هر دو خودرو با نمایشگر و اسپیکرهای خود عالی عمل کردهاند.
مدل خودرو
سانگ یانگ رکستون G4 |
رنو کولئوس نسل دوم |
|
پیشرانه |
۴ سیلندر توربوشارژ |
۴ سیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور |
۲ لیتر |
۲.۵ لیتر |
حداکثر قدرت |
۲۲۵ اسببخار |
۱۷۱ اسببخار |
حداکثر گشتاور |
۳۵۰ نیوتنمتر |
۲۳۳ نیوتنمتر |
گیربکس |
۶ سرعته خودکار |
CVT X-TRONIC |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۱۰.۴ لیتر |
۳/۸ لیتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
۱۱.۵ ثانیه |
۸/۹ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۸۵ کیلومتر در ساعت |
۲۰۰ کیلومتر در ساعت |
مقایسه امکانات رفاهی
تجهیزات |
رکستون G4 |
رنو کولئوس |
چراغ |
چراغهای زنون، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، نوربالا خودکار |
چراغهاى جلو LED PURE VISION، چراغهاى دىلایت LED با طراحی Cشکل، چراغ مهشکن جلو با قابلیت چرخش با فرمان |
سیستمهای مولتیمدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، ورودی USB و AUX – بلوتوث، دارای ۶ بلندگو، مانیتور ۷ اینچی کیلومترشمار |
رنو R-LINK سیستم ناوبرى، بههمراه ۱۳ عدد بلندگو BOSE سیستم صوتى حرفهاى، بلوتوث و دکمه فرمان صوتى روى غربیلک فرمان |
صفحه نمایش |
۸ اینچ لمسی |
مانیتور لمسى ۸.۷ اینچى |
رینگها |
۲۵۵/۵۰R20 |
225/60R18 |
آینه |
آینه وسط الکتروکرومیک، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن |
آینههاى جانبی مجهز به راهنماى LED، آیینههاى جانبی برقی تاشو همراه با گرمکن، آیینه عقب الکتروکرومیک اتوماتیک |
شیشه |
شیشهبالابرهای برقی، شیشه دودی عقب – شیشه بالابر آنتیترپ – شیشه جلو عایق صدا |
شیشهبالابرهای برقی، سانروف و سقف پانوراما |
سیستم هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور و تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و عقب |
سیستم هشداردهنده نقاط کور، حسگر پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرها |
تهویه مطبوع |
تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو – دریچه تهویه عقب |
اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب |
صندلی |
روکش چرمی، سردکن صندلیهای جلو، گرمکن ردیف اول و دوم، صندلی راننده مجهز به تنظیم ۸ حالته برقی و مموری، صندلی سرنشین با تنظیم ششحالته برقی، دارای ردیف سوم |
پشتسرى قابل تنظیم براى صندلیهاى جلو، صندلیهاى ردیف جلو برقی گرمشونده و خنکشونده، صندلی راننده با تنظیم گودى کمر، صندلیهاى تاشوى عقب با قابلیت تفکیک ۴۰:۶۰ مجهز به کنسول، امکان اتصال صندلی کودک ISOFIX |
سایر امکانات |
دارای ۲ حالت رانندگی اسپرت و اکو، سنسور باران، استارت دکمهای، صندوقپران هوشمند، اینورتر ۲۲۰، پورت ۱۲ ولت، کروزکنترل هوشمند |
اتوپارک و سنسور باران، استارت دکمهای، صندوق برقی هوشمند، پورت ۱۲ ولت، کروزکنترل |
مدل خودرو |
سانگ یانگ رکستون G4 |
رنو کولئوس نسل دوم |
پیشرانه |
۴ سیلندر توربوشارژ |
۴ سیلندر تنفس طبیعی |
حجم موتور |
۲ لیتر |
۲.۵ لیتر |
حداکثر قدرت |
۲۲۵ اسببخار |
۱۷۱ اسببخار |
حداکثر گشتاور |
۳۵۰ نیوتنمتر |
۲۳۳ نیوتنمتر |
گیربکس |
۶ سرعته خودکار |
CVT X-TRONIC |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۱۰.۴ لیتر |
۳/۸ لیتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
۱۱.۵ ثانیه |
۸/۹ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۸۵ کیلومتر در ساعت |
۲۰۰ کیلومتر در ساعت |
مقایسه امکانات رفاهی
تجهیزات |
رکستون G4 |
رنو کولئوس |
چراغ |
چراغهای زنون، مجهز به اتولایت و دیلایت، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، نوربالا خودکار |
چراغهاى جلو LED PURE VISION، چراغهاى دىلایت LED با طراحی Cشکل، چراغ مهشکن جلو با قابلیت چرخش با فرمان |
سیستمهای مولتیمدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، ورودی USB و AUX – بلوتوث، دارای ۶ بلندگو، مانیتور ۷ اینچی کیلومترشمار |
رنو R-LINK سیستم ناوبرى، بههمراه ۱۳ عدد بلندگو BOSE سیستم صوتى حرفهاى، بلوتوث و دکمه فرمان صوتى روى غربیلک فرمان |
صفحه نمایش |
۸ اینچ لمسی |
مانیتور لمسى ۸.۷ اینچى |
رینگها |
۲۵۵/۵۰R20 |
225/60R18 |
آینه |
آینه وسط الکتروکرومیک، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن |
آینههاى جانبی مجهز به راهنماى LED، آیینههاى جانبی برقی تاشو همراه با گرمکن، آیینه عقب الکتروکرومیک اتوماتیک |
شیشه |
شیشهبالابرهای برقی، شیشه دودی عقب – شیشه بالابر آنتیترپ – شیشه جلو عایق صدا |
شیشهبالابرهای برقی، سانروف و سقف پانوراما |
سیستم هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، فشار باد تایر، رادارهای نقطه کور و تغییر لاین و هشدار تصادف از جلو و عقب |
سیستم هشداردهنده نقاط کور، حسگر پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرها |
تهویه مطبوع |
تهویه مطبوع جداگانه برای سرنشینان جلو – دریچه تهویه عقب |
اتوماتیک دوگانه، دریچه تهویه عقب |
صندلی |
روکش چرمی، سردکن صندلیهای جلو، گرمکن ردیف اول و دوم، صندلی راننده مجهز به تنظیم ۸ حالته برقی و مموری، صندلی سرنشین با تنظیم ششحالته برقی، دارای ردیف سوم |
پشتسرى قابل تنظیم براى صندلیهاى جلو، صندلیهاى ردیف جلو برقی گرمشونده و خنکشونده، صندلی راننده با تنظیم گودى کمر، صندلیهاى تاشوى عقب با قابلیت تفکیک ۴۰:۶۰ مجهز به کنسول، امکان اتصال صندلی کودک ISOFIX |
سایر امکانات |
دارای ۲ حالت رانندگی اسپرت و اکو، سنسور باران، استارت دکمهای، صندوقپران هوشمند، اینورتر ۲۲۰، پورت ۱۲ ولت، کروزکنترل هوشمند |
اتوپارک و سنسور باران، استارت دکمهای، صندوق برقی هوشمند، پورت ۱۲ ولت، کروزکنترل |
مقایسه ایمنی
تجهیزات |
رکستون G4 |
رنو کولئوس |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید |
قفلهای ایمنی کودک، قفل درب سنجش سرعت، کمربند ایمنی پیشکشنده، ورود بدون کلید |
کیسههوا |
۹ ایربگ (ایربگ راننده و سرنشین جلو، زانویی راننده، جانبی سرنشینان جلوو عقب، پردهای) |
۶ کیسههوا (جلو، جانبی جهت سرنشین جلو، پردهای) |
سیستم ترمز |
ترمزهای ضدقفل ABS و EBD، سیستمترمز کمکی، ترمز اضطراری، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرپایینی، ضدواژگونی |
ترمزهای ضدقفل (ABS) و EBD، سیستمترمز خودکار (AEB)، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، کنترل ایستایی در سربالایی |
مقایسه تجربه رانندگی
تجهیزات |
رکستون G4 |
رنو کولئوس |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید |
قفلهای ایمنی کودک، قفل درب سنجش سرعت، کمربند ایمنی پیشکشنده، ورود بدون کلید |
کیسههوا |
۹ ایربگ (ایربگ راننده و سرنشین جلو، زانویی راننده، جانبی سرنشینان جلوو عقب، پردهای) |
۶ کیسههوا (جلو، جانبی جهت سرنشین جلو، پردهای) |
سیستم ترمز |
ترمزهای ضدقفل ABS و EBD، سیستمترمز کمکی، ترمز اضطراری، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرپایینی، ضدواژگونی |
ترمزهای ضدقفل (ABS) و EBD، سیستمترمز خودکار (AEB)، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، کنترل ایستایی در سربالایی |
نویسنده: نادر شاهنشین