بررسی هیوندای النترا

آخرین مدلهای هیوندای النترا که وارد ایران شدند مربوط به سالهای 2017 و 2018 است. در آن سالها کرمان موتور و آسان موتور یک سری هیوندای النترا را به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه کردند. خودرویی که نسلهای قبل از آن هم در بازار ایران موجود بودند. حتی نسل سوم آن با نام هیوندای آوانته توسط کرمان موتور روی خط مونتاژ رفت که با اقبال عمومی خوبی هم روبرو شد. بعد از آن نسلهای مختلف تا نسل ششم آن که همین مدلهای 2017 و 2018 بودند به بازار ایران وارد شدند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی به هیوندای النترا نسل ششم بیندازیم.
بررسی ظاهری هیوندای النترا نسل ششم
هیوندای النترا مدل 2017 از طراحی بینظیری برخوردار بود به شکلی که ظاهر جذاب و جوان پسند آن تقریبا مورد تأیید همه منتقدان قرار گرفت. طراحی این نسل از هیوندای النترا تلفیقی از خطوط شکسته و با زاویههای تند و تیز و منحنیهای نرم بود که جلوهای زیبا را به خودرو بخشید. در نمای جلویی اتومبیل چراغهای کشیده خودرو را میبینید که دارای زاویهای شکسته هستند. این شکستگی در زاویه باعث شده نمای چراغها دو تکه به نظر برسد. در کنار این وجود یک جلو پنجره بزرگ با خطوط درشت و افقی نمای این بخش را کامل کرده است. جلو پنجرهای که خود با منحنیهای نرم طراحی شده اما زاویههای دور آن تند و تیز و ذوزنقهای شکل است.
طراحی این خودرو در نمای بغل هم از جذابیتهای بالایی برخودار است و خطوط تند و تیز در کنار منحنیهای نرم تبدیل به یک اثر هنری شده است. دماغه خودرو در نمای بغل کمی کشیده و رو به پایین به نظر میرسد که در نوع خود جذاب و بینظیر است. بخش عقبی اتومبیل از کشیدگی زیادی برخوردار نیست اما طراحی آن به شکلی صورت گرفته که در فضای کافی برای سرنشینان و همچنین بار برخوردار است. خطوط طراحی روی بدنه به زیبایی و جذابی صورت گرفته که باعث شده فرم خودرو کمی خشن و اسپرت شود. همچنین در این نما میتوانید رینگهای آلومینیومی و اسپرت خودرو را ببینید.
روند طراحی در نمای جلو را میتوانید در نمای عقب هم ببینید. روندی که چراغها را به صورت شکسته و زاویهدار طراحی کرده بود در این بخش هم به خوبی دیده میشود. چراغهای این اتومبیل دو تکه است که بخش آن روی بدنه و بخش دیگر آن روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب خودرو نصب میشود و در پایین سپر یک دیفیوزر قرار گرفته است. این دیفیوزر با طراحی جذاب خود کمی بزرگی به اسپرت و خشن نشان دادن نمای عقب کرده است. در گوشه سمت راست دیفیوزر برای اگزوزها جایی در نظر گرفته شده است که طراحی این بخش را کامل میکند. اگزوزها به صورت دوبل است و اسپرت طراحی شدهاند.
تریم داخلی این خودرو به صورت تک رنگ و دو رنگ صورت در بازار موجود است. در تریم تک رنگ شما فقط رنگ تیره را مشاهده میکنید اما در تریم دو رنگ میتوانید رنگهای کرم و تیره را با یکدیگر داشته باشید. طراحی داخل اتومبیل هم از همان روند طراحی خارجی یعنی تلفیقی از خطوط تند و تیز به همراه منحنیهای نرم پیروی میکند. در میانه داشبورد یک نمایشگر قرار گرفته که کانالهای کولر به صورت عمودی کنار آن واقع شدهاند. در زیر این نمایشگر یک پنل از دکمههای مختلف موجود است که از آن برای مدیریت امکانات اتومبیل به کار میرود. وسط دو صندلی جلویی هم یک کنسول برای استراحت دست راست راننده تعبیه شده است. فرمان النترا به همراه دور چرم و دکمههای کنترلی طراحی شده است که علاوه بر زیبا بودن کاربردی هم هست. کلاستر پشت فرمان به صورت عقربهای دیجیتالی است.
بررسی ابعاد و اندازه هیوندای النترا
این خودرو یک سدان متوسط رو به کوچک است که برای شرایط ایران بسیار مناسب است. از این خودرو میتوان برای سفرهای تو شهری و برون شهری استفاده کرد زیرا ابعاد و اندازه آن طوری است که هم در فضاهای شهری با مشکل پارک روبرو نخواهد شد و هم برای سفر از ظرفیت بالایی برای بار برخوردار است.
نوع بدنه |
سدان جمع و جور |
نوع شاسی |
یکپارچه |
نسل (کد اتاق) |
نسل ششم (AD) |
طول |
4570 میلیمتر |
عرض |
1800 میلیمتر |
ارتفاع |
1435 میلیمتر |
فاصله محوری |
2700 میلیمتر |
وزن |
1331 کیلوگرم |
حجم باک |
50 لیتر |
رینگ |
17 اینچی |
قطر تایر |
225 میلیمتر |
ظرفیت صندوق عقب |
460 لیتر |
بررسی فنی هیوندای النترا نسل ششم
یکی از مهمترین بخشها در هر خودرویی بخش فنی آن است. این خودرو هم مانند دیگر خودروها از چند پیشرانه بهره میبرد که هم نوع تنفس طبیعی در آن دیده میشد و هم نوع توربوشارژ آن در دسترس بود. مدلی که وارد بازار ایران شد نوع تنفس طبیعی آن بود که توانست نظر خریداران را هم به خود جلب کند. این اتومبیل با همین موتور تنفس طبیعی هم از شتاب و حداکثر سرعت خوبی برخودار بود و به خوبی توان تأمین قدرت مورد نیاز اتومبیل برای کی رانندگی لذت بخش را داشت. این پیشرانه از تکنولوژی MPi بهره میبرد که همچنان در پیشرانههای تولید شده توسط شرکتهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. هیوندای برای النترا مدل 2017 از یک گیربکس تمام اتوماتیک استفاده کرده که توانایی انتقال قدرت به چرخها را به بهترین شکل ممکن دارد.
نوع پیشرانه |
خطی |
حجم پیشرانه |
1999 سیسی |
تعداد سیلندر |
4 سیلندر MPi |
تعداد سوپاپ |
16 |
تنفس |
طبیعی |
حداکثر توان |
152 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
179 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه |
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت |
10.4 ثانیه |
حداکثر سرعت |
202 کیلومتر بر ساعت |
میزان مصرف سوخت ترکیبی |
7.4 لیتر در 100 کیلومتر |
نوع جعبهدنده |
اتوماتیک 6 سرعته |
محور محرک |
جلو |
سیستم فرمان |
برقی |
ستون فرمان تلسکوپی |
دارد |
سیستم تعلیق جلو / عقب |
مکفرسون / چند اتصالی |
ترمز جلو و عقب |
دیسکی |
بررسی امکانات و آپشن های هیوندای النترا نسل ششم
یکی از ویژگیهای اتومبیلهای وارداتی امکانات و آپشنهای نسبتا خوب آنها است که در این اتومبیل هم به خوبی دیده میشود. هیوندای برای این محصول جذاب و دوست داشتنی خود امکانات خوبی در بخشهای مختلف در نظر گرفته است که میتواند در رفاه سرنشینان و راننده مؤثر باشد. این امکانات در بخشهایی مانند ایمنی، کنترل پذیری، رفاهی و سرگرمی در دسترس است. در ادامه به معرفی امکانات موجود در هیوندای النترا مدل 2017 و 2018 میپردازیم.
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD
- کنترل ایستایی در سربالایی
- کروز کنترل
- تشخیص نقاط کور
- سیستم کمکی پارک خودکار
- ورود و خروج بدون کلید
- فشار باد تایرها
- کیسه هوای راننده
- کیسه هوای سرنشین
- کیسه هوای کناری
- کیسه هوای پردهای
- پیشکشنده کمربند ایمنی
- چراغ روشنایی در روز
- چراغ مه شکن جلو و عقب
- فعال شدن خودکار چراغها
- سنسور پارک عقب
- استارت بدون کلید
- سنسور باران
- کامپیوتر سفری
- دماسنج
- آینه الکتروکروماتیک
- گرمکن آینه
- دوربین دنده عقب
- سانروف
- قفل صندلی کودک
- گرمکن صندلی جلو
- گرمکن صندلی عقب
- سیستم تهویهی خودکار
- صندلی چرم
- استراحتگاه مرکزی دست
- دارای 6 عدد اسپیکر
- نمایشگر مرکزی
- مسیریابی
- بلوتوث
- اندروید اتو
- اپل کارپلی
- صندلی راننده دارای حافظه است
نویسنده: نادر شاه نشین