خودروسازان روسیه یک ماه هم دوام نیاورند/ تحریم لادا را تعطیل کرد
از آغاز جنگ روسیه با اوکراین کمی بیش از دو هفته گذشته است. در این مدت جامعه جهانی تحریم های بسیاری را علیه تفکر ((پوتینیسم)) وضع کرده اند و تلاش دارند با استفاده از ابزارهای تحریمی کاری کنند پوتین دست از ماشه بردارد.این تحریم ها که دامنه وسیعی دارند، اقتصاد روسیه و صنایع این کشور از جمله صنعت خودروسازی را در بر گرفته است. به این ترتیب بزرگ ترین خودروساز روسیه AvtoVAZ که از طریق برند لادا (LADA) با خودروسازان اروپایی همکاری می کند، با بزرگ ترین چالش های خود رو به رو است.
به گزارش خبرنگار عصر خدمات،سایت خبری www.carscoops.com با نگاهی به تاثیر این تحریم ها که تنها چند روز از آنها گذشته، آمارهای جالبی را منتشر کرده است. این سایت خبری با اشاره به تاثیرات تحریم ها و البته ناامنی در زیرساخت های صنعتی به دلیل جنگ نوشته است: تولید برند لادا که مدتی هم سخن از همکاری رسمی این خودروساز با تولید کنندگان ایرانی بود، در شهر های تیلیاتی و ایژفسک متوقف شده است.
سخن گوی کمپانی AvtoVAZ که لادا یکی از زیر مجموعه های آن به شمار می رود، گفته: کارگران به مرخصی اجباری می روند. آنها حقوق ناچیزی دریافت خواهند کرد و فقط بخش های خدماتی فعال خواهند بود. جالب آنکه این شرکت که در دوران اتحاد جماهیر شوروی کاملا خودکفا بود، پس از مدتی به دلیل عدم اتصال به زنجیره جهانی صنعت خودرو و اشباء بازار داخلی مجبور شد، همکاری های بین المللی را آغاز کند.
جالب است بدانید، وال استریت ژورنال گزارش داد، بیش از ۲۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودروسازان روسی همچون لادا از جمله قطعات الکترونیکی از خارج از مرزهای روسیه می آیند. به همین دلیل پس از قطع تجارت جهانی این کشور بر اثر تحریم های چند روز اخیر، تولید خودرو در روسیه به سختی پیش می رود و ادامه این روند غیر ممکن است. تحریم ها در حالی خودروسازان روسی را فلج کرده است که این کشور یکی از برترین سازندگان ادوات نظامی چون موشک، هواپیما و ناوهای اقیانوس پیما در جهان است.
در حقیقت پیشرفت های سال های اخیر صنعت خودرو روسیه مدیون همکاری های بین المللی با گروه های خودروسازی بزرگ و انتقال دانش در زمینه های مختلف این صنعت است. از این رو لادا به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ این کشور ارتباطات گسترده ای را با رنو فرانسه داشته است. این ارتباطات موجبات تولید محصولاتی با برند لادا و پلتفرم های رنو را پدید می آورد. محصولاتی که برای حفظ کیفیت و قیمت اقتصادی در زنجیره تامین جهانی رنو جای دارند و صادر می شوند.
حضور لادا در ۲۰ کشور جهان با ۵ محصول
جالب است بدانید بسیاری از قطعات محصولات لادا از کشورهایی چون مراکش، رومانی، چین و حتی آفریقا تامین می شود. سایت خبری ((کارکووپس)) پیش بینی می کند؛ تحریم های بین المللی که رنو قبلا در ایران نیز نشان داده به آنها پایبند است، باعث شده فروش پنج محصول (Vesta، XRAY، Largus، Granta و Niva) لادا در بیش از ۲۰ کشور جهان در هاله ای از ابهام قرار بگیرد. این در حالی است که این شرکت در روسیه نیز حدود ۳۰۰ نمایندگی دارد و باید آنها را نیز در بخش فروش و خدمات تامین کند.
نکته جالب توجه از نگاه این سایت این که در سال ۲۰۲۱، لادا ۳۵۰۷۱۴ دستگاه خودرو در روسیه فروخت که ۲۱ درصد از فروش خودروهای جدید این کشور را تشکیل میدهد. بازاری که لادا برای بیش از ۵۰ سال در آن برترین بوده است. این امر روسیه را به دومین بازار بزرگ گروه رنو پس از فرانسه تبدیل می کند. طوری که لادا ۱۲ درصد از کل فروش گروه فرانسوی را در سال گذشته به خود اختصاص داد و ۱۸۱ میلیون دلار سود برای این شرکت ایجاد کرده است.
تهدید دولت به ملی کردن کارخانه های خارجی
اما حالا جنگ روسیه با اوکراین و تحریم ها باعث شده کارشناسان پیش بینی کنند که سهام رنو نسبت به ماه گذشته ۳۵ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. نکته جالب توجه این که سخن گوی AvtoVAZ اعلام کرده بدون حمایت رنو به ماهها یا سالها نیاز دارد تا دوباره روی پای خود بازگردد. این در حالی است که دیگر خودروسازان جهانی چون هیوندای، فورد و فولکس واگن فعالیت های خود را در روسیه تعلیق کرده اند. جالب آنکه دولت تهدید کرده اگر آنها فعالیت های خود را از سر نگیرند، گارخانه های این شرکت ها را ملی اعلام می کند!
البته دامنه دردسرهای حمله روسیه به اکراین بیش از این هاست. زیرا کارشناسان صنعت خودرو نگران این هستند که بعد از بحران های کرونا و کاهش تولید چیپ ست های الکترونیکی، این بار جنگ باعث شود تولید این قطعات موج دوم کاهش را تجربه کند. موضوعی که آن گاه نه فقط خودروسازانی که با روس ها همکاری دارند، بلکه دامن کل صنعت خودروجهان را خواهد گرفت.
چند روز پس از آغاز تحریم ها علیه روسیه که از نظر اقتصادی، نظامی و علمی در رده کشورهای قدرتمند جهان قرار دارد، خودروسازان این کشور دست و پای خود را گم کرده اند. اما خودروسازان ایرانی با همه ضعف هایی که دارند، حدود ۳ سال است که برای بار چندم مورد تحریم قرار گرفته اند. اما با این حال به جای تعطیلی برای بهبود شرایط تلاش می کنند.
در حقیقت شرایط فعلی صنعت خودرو روسیه می تواند یک درس ارزنده به مسئولین و سیاست گزاران صنعت خودرو در ایران بدهد. درسی که نشان می دهد، انحصار و تمرکز در بازاری محدود، نتیجه ای جز شکست ندارد. از طرفی بدون همکاری با زنجیره جهانی صنعت خودرو به عنوان یک صنعت با ویژگی های خاص، این صنعت نمی تواند آینده روشنی داشته باشد.
نویسنده: امید آورزمانی
انتهای پیام/