معرفی و بررسی تخصصی راین R3

معرفی و بررسی تخصصی راین R3
راین R3 | بررسی مشخصات فنی، آپشن ها و ارزش خرید
تقریبا همه شرکتهای داخلی تا به امروز حداقل یک محصول چینی را به بازار معرفی کردهاند یا اینکه تصمیم دارند یک محصول چینی را روانه بازار کنند. مدتی بود که خودروسازی راین بدون محصول جدید کار خود را ادامه میداد تا اینکه خبر عرضه یک محصول جدید از این شرکت نظرات را به خود جلب کرد
. راین R3 محصول جدید بازار خودروی ایران است که با ظاهری متفاوت میتواند سلیقههای خاص پسند را پوشش دهد. همچنین از نظر فنی هم این اتومبیل کمی با سایر اتومبیلهای چینی موجود در بازار فرق میکند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی کامل این هاچبک بپردازیم.
بررسی ظاهری راین R3
ظاهر این خودرو کمی متفاوت است و از همین رو میتواند نظرات را به خود جلب کند. به طور کلی این خودرو یک هاچبک نسبتا جمع و جور است اما طراحی آن طوری شکل گرفته که در نگاه اول حس یک کراس اوور کوچک را میدهد. در نمای جلویی این خودرو طراحی عضلانی و بزرگ آن را میبینید که سعی شده فرمی اسپرت داشته باشد. چراغهای این اتومبیل بزرگ طراحی و به شدت توی چشم میآید. جلو پنجره این خودرو مشبک است اما دو خط بزرگ به صورت افقی در میان آن عبور کرده و نمایی جذاب به این بخش داده است. خطوط روی بدنه و سایر طراحیها در نمای جلویی ترند روز نیست و واضح است که این طراحی متعلق به چند سال پیش است. اما این موضوع موجب کاهش جذابیت ظاهری این خودرو نمیشود.
در نمای بغل میتوانید سیمای یک خودروی هاچبک را ببینید که در بخش جلویی بزرگ و در بخش عقبی کوچک طراحی شده است. یک نوار مشکی رنگ از زیر سپر جلو تا بخش عقبی کشیده شده است که در این مسیر همه بخشهای گلگیر را پوشش میدهد. همچنین طراحی در بخش عقب منحنی تند و تیزی ندارد و این کار با خطوط ملایم صورت گرفته است. همچنین در این نما میتوانید رینگهای آلومینیومی و 7 پر این خودرو را مشاهده کنید که نمای اسپرت این خودرو از دید بغل را کامل کرده است. در نمای عقبی میتوان سیمای یک هاچبک را به خوبی دید و بر خلاف نمای جلویی اصلا فرم یک خودرو بزرگ را نشان نمیدهد. چراغها با خطوط تند و تیز طراحی شده و طولشان بیشتر از عرضشان است.
نکته جالب در نمای عقب کوچک بودن شیشه عقب است که صاف و مسطح هم طراحی شده تا هم راستا با درب صندوق عقب قرار گرفته است. درب صندوق عقب صاف طراحی شده و بر روی آن پلاک اتومبیل قرار میگیرد. در بخش پایینی نمای عقب یک دیفیوزر طراحی شده است که اگزوز در آن جایی ندارد. اگزور پشت این دیفیوزر قرار میگیرد. نکتهای که جا داشت کمی بهتر شود و برای اگزوز در دیفیوزر جایی طراحی شود. نمای داخلی کابین و به خصوص داشبورد مورد طراحی مدرن و به روزی ندارد. طراحی این بخش ساده بوده تا جایی که ما را یاد طراحی خودروهای چند سال قبل میاندازد.
در میانه داشبورد یک نمایشگر بزرگ دیده میشود که میتوان از طریق آن سیستم مالتی مدیا را مدیریت کرد. بالای این نمایشگر بزرگ کانالهای کولر قرار دارند. همچنین در بالای کانالهای کولر یک نمایشگر کوچک به شکل نوار برای نمایش دادن ساعت و موارد دیگر تعبیه شده است. زیر نمایشگر اصلی پیچهای ولوم تهویه و همچنین در زیر آنها هم فندک قرار گرفته است. روبروی صندلی شاگرد محفظه داشبورد و بالای آن هم جای قرار گرفتن ایربگ واقع شده است. فرمان سه پره این خودرو با دکمههای کنترلی همراه شده است تا کاربردی باشد اما نکته جالب این است که از دور فرمان چرم خبری نیست. کلاستر پشت فرمان به شکل پارتیشن بندی طراحی شده است تا نمای متفاوتی به این بخش دهد.
بررسی ابعاد و اندازه راین آر3
خودروهای هاچبک برای سفرهای تو شهری بسیار مناسب و ایدهآل هستند و با توجه به شرایط شهری ایران این موضوع دو چندان شده است. اگر شما هم در یک شهر بزرگ یا شلوغ زندگی میکنید که رفت و آمد در سطح شهر و جای پارک یکی از دغدغههای شماست راین R3 میتواند یک گزینه مناسب باشد. این خودرو از فضای خوبی برای سرنشینان برخودار است و میتواند 4 یا حتی 5 سرنشین را درون خود جای دهد. هرچند که این اتومبیل هاچبک است اما فضای بار آن کافی است و نیاز سرنشینان به فضای بار را برطرف میکند.
طول |
۳۹۷۰ میلیمتر |
عرض |
۱۷۳۰ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۶۱۵ میلیمتر |
فاصله بین دو محور جلو و عقب |
۲۴۵۰ میلیمتر |
وزن خالص |
1060 کیلوگرم |
حجم مخزن |
41 لیتر |
قطر رینگ |
15 اینچ |
بررسی فنی راین R3
به طور عموم خودروهای چینی در موتور 1.5 لیتری یا در برخی موارد موتور 2 لیتری استفاده میکنند. اما آر3 از یک موتور با حجم 1.3 لیتر تنفس طبیعی استفاده کرده که این موضوع جلب توجه میکند. کم شدن حجم موتور باعث کاهش لرزش و همچنین حرارت تولید شده در موتور میشود. در کنار این موارد سطح آلایندگی موتور هم پایین میآید، تا جایی که استاندارد آلایندگی در این اتومبیل یورو6 شده است. تکنولوژی به کار رفته در ساخت این موتور خیلی به روز نیست اما تواناییهای خوبی دارد که و میتواند نیاز اتومبیل را بر طرف کند.
نوع موتور خودرو |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
1298 سیسی |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
90 اسب بخار |
گشتاور |
116 نیوتونمتر |
گیربکس |
4 سرعته اتوماتیک |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا 100 کیلومتر |
14 ثانیه |
سرعت |
160 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی |
5.9 لیتر در هر 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو6 |
فرمان |
برقی |
بررسی آپشن و امکانات راین R3
از یک خودروی اقتصادی که طراحی آن خیلی به روز هم نیست نمیتوان انتظار آپشن خاصی را داشت. این اتومبیل طوری طراحی شده است که قیمت نهایی آن زیاد بالا نباشد. از همین رو آپشنها و امکانات رفاهی در آن دیده نمیشود. در کنار این امکانات کنترلی هم در این اتومبیل خیلی چشمگیر نیست اما یک سری از امکانات ایمنی در این خودرو وجود دارد تا بتواند حداقل استاندارهای لازم برای حضور در بازار خیلی از کشورها را پیدا کند.
- کنترل پایداری
- سنسور عقب
- ترمز ضدقفل ABS
- توزیع نیروی ترمز
- چراغ روز
- دکمههای کنترلی فرمان
- نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
- دوربین عقب
- کیسههای هوا
- سانروف
نویسنده: نادر شاهنشین