مقایسه تویوتا لندکروز با پورشه ماکان

بعد از سال 1397 واردات خودرو به بازار ایران متوقف شد از همین رو خودروهای مدل بالاتر از 2018 خیلی کم در بازار دیده میشود. اما خوب قبل از آن وارادات خودرو وجود داشت و شاهد حضور برخی از شاسی بلندهای لوکس و روز دنیا به بازار بودیم. در این مقاله تصمیم داریم تا به بررسی و مقایسه دو شاسی بلند بینظیر یعنی لندکروز از شرکت تویوتا و ماکان از شرکت پورشه بپردازیم. مقایسه تویوتا لندکروز با پورشه ماکان
دو خودرویی که در بالاترین استانداردهای روز دنیا تولید میشود و برای جادههای خارج از شهر بسیار مناسب هستند. هر چند که قیمت بالای این خودروها باعث شده خیلیها نتوانند آنها را خریداری کنند اما این باعث نمیشود که چند دقیقهای را صرف آشنا شدن با آنها نکنیم. لازم به ذکر است که در این مقاله از لندکروز 2019 و ماکان 2017 صحبت خواهیم کرد.
مقایسه ظاهری تویوتا لند کروز با پورشه ماکان
هر دو خودرو در همه زمینهها به خصوص طراحی ظاهری عالی عمل کردهاند اما تویوتا دارای ظاهری خشن و عضلانی بوده که نشان دهنده آفرود بودن آن است. در آن طرف داستان پورشه یک شرکت با سابقه طولانی است که طراحی کلاسیک را جزئی از اصالت خود میداند. نمای جلویی تویوتا لندکروز با چراغهای بزرگ و ساده در نظر گرفته شده است. یک جلو پنجره با فرمی بیضی شکل که طراحی آن با خطوط بزرگ افقی همره شده در نمای جلویی لندکروز دیده میشود. سپر بزرگ و با خطوط نرم و برجسته نشان از طراحی مناسب آن برای جادههای خارج از شهر دارد.
در نمای جلویی پورشه ماکان میتوانید اصالت طراحی کلاسیک را هم زمان با مدرنیته ببینید. پورشه سعی کرده تا در حفظ ظاهر قدیمی خودروهای خود طراحی مدرن را هم به مشتریانش عرضه کند. اتفاقی که به خوبی افتاده و باعث شده پورشه در طراحی صاحب سبک شود. در نمای جلویی پورشه ماکان چراغهای بیضی و هلالی شکل آن را میبینید که این سبک طراحی تبدیل به امضای کار این شرکت شده است. همچنین جلو پنجره این خودرو که به صورت مشبک با خانههای مربعی بزرگ بر روی سپر طراحی شده است. دماغه اتومبیل رو پایین است که باعث شده نمای سپر کوچک باشد و با کامل با جلو پنجره پوشیده شود.
در نمای بغل لندکروز میتوانید سیمای یک شاسی بلند تمام حرفهای که میتواند در سختترین شرایط جغرافیایی به حرکت خود ادامه دهد را ببینید. فاصله چرخها از زمین و بدنه اصلی خودرو نشان دهنده فضای مناسب برای چرخ آنها در جادههای نا هموار و آفرود است. همچنین در نمای بغل پورشه میتوانید فرم یک شاسی بلند لوکس اسپرت را ببینید که به خطوط نرم و منحنیهای بدون زاویه تند و تیز طراحی شده است. هر دو خودرو برای جذابتر شدن نمای بغل از رینگهای آلومینیومی استفاده کردهاند. فاصله ماکان با زمین کمتر از فاصله لندکروز با زمین است از همین رو میتوان حدس زد که طراحان جنبه اسپرت بودن خودرو برایشان بیشتر از آفرود بودن آن اهمیت داشته است.
در نمای پشت پورشه میتوانید طراحی مدرن خودرو را به خوبی مشاهده کنید. چراغهای باریک و کشیده که سبک طراحی پورشه است. درب صندوق عقب یک تکه و صاف است و بر روی آن با حروف لاتین نام پورشه نوشته شده است. پلاک اتومبیل بر روی سپر قرار میگیرد. زیر سپر یک دیفیوزر قرار گرفته که در دو طرف آن برای اگزوزهای دوبل جایگاهی طراحی شده است. نمای عقب لند کروز با چراغهایی بزرگ و دو تکه طراحی شده است. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب میشود. سپر ساده و بدون دیفیوزر در نظر گرفته شده است. طراحی نمای عقب لندکروز هم عضلانی طراحی شده تا با نمای جلویی همخوانی داشته باشد.
کابین تویوتا لندکروز بزرگ و جادار است و طراحی آن هم با شکل ظاهری آن همسو شده تا تویوتا حق مطلب را در طراحی ادا کند. یک نمایشگر بزرگ در وسط داشبورد این خودرو قرار گرفته که در کنارههای آن کانال کولر واقع شده است. زیر نمایشگر یک پنل از دکمهها برای مدیریت بخشهای مختلف تعبیه شده است. فرمان دور چرم این خودرو هم با دکمههای مدیریتی همراه شده تا هم سهولت در عملکرد و هم زیبایی را به دنبال داشته باشد.
نمای داخلی پورشه ماکان مدرن و با تریم دو رنگ طراحی شده است. یک کنسول بین دو صندلی جلو قرار دارد که به داشبورد متصل شده است. بر روی کنسول پر از دکمه برای مدیریت بخشهای مختلف به همراه دنده اتومبیل است. بر روی داشبورد نمایشگر و کانالهای کولر به علاوه یک ردیف دکمه قرار گرفته است. فرمان این خودرو 3 پر بوده و با دور چرم و دکمههای کنترلی همراه شده است.
مقایسه ابعاد و اندازه پورشه ماکان و تویوتا لندکروز
ابعاد و اندازه این دو خودرو با یکدیگر کمی متفاوت است. طول، عرض و ارتفاع ماکان به ترتیب 4691 در 1923 در 1623 میلیمتر است. همچنین فاصله دو محور آن از یکدیگر هم 2807 میلیمتر است. اندازه لندکروز هم به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع 4950 در 1981 در 1880 میلیمتر است. فاصله دو محور این خودرو با یکدیگر 2850 میلیمتر است. ماکان برای 4 و لندکروز 7 نفر است. وزن ماکان 1770 و وزن لندکروز 2637 کیلوگرم است که نشان از اختلاف وزن بالای این دو خودرو با یکدیگر دارد.
تجهیزات |
تویوتا لندکروز GXR |
پورشه ماکان فولآپشن |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو |
کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده نیرو، پشتسریهای فعالشونده، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC) |
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (درمجموع 6 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پردهای سرتاسری (درمجموع 8 عدد) |
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) |
مقایسه فنی پورشه ماکان و تویوتا لندکروز
ماکان دارای یک موتور توربوشارژ 4 سیلندر با حجم 1984 سیسی است که میتواند قدرتی معادل 252 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه را تولید کند.
این موتور 16 سوپاپ توان تولید گشتاوری معادل 370 نیوتنمتر در 1500 دور در دقیقه را دارد. موتور لندکروز بر خلاف ماکان که خطی بود به شکل خورجینی طراحی شده است. این موتور 8 سیلندر دارای حجمی معادل 5700 سیسی است.
این موتور تنفس طبیعی دارای 32 سوپاپ است و میتواند قدرتی معادل 381 اسب بخار در5600 دور در دقیقه را تولید کند. گشتاور این موتور 544 نیوتنمتر در 3600 دور در دقیقه است.
میزان مصرف سوخت ترکیبی ماکان 7.4 لیتر در 100 کیلومتر و لندکروز 15.6 لیتر در 100 کیلومتر است. تفاوت بسیار زیاد مصرف سوخت این خودرو ناشی از اختلاف حجم موتور آنها است. ماکان دارای یک گیریکس 7 دنده اتوماتیک و لندکروز هم دارای یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک است.
نام خودرو |
تویوتا لندکروز J200 تیپ GX.R فیسلیفت اول (2012-2013) |
پورشه ماکان فولآپشن |
پیشرانه |
6 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خورجینی (V شکل) سیلندرها |
4 سیلندر توربو با آرایش خطی سیلندرها |
حجم موتور (cc) |
3956 |
1984 |
حداکثر قدرت |
271 اسب بخار در 5200 دور |
252 اسب بخار در 5000 – 6800 دور |
حداکثر گشتاور |
385 نیوتنمتر در 3800 دور |
370 نیوتنمتر در 1500 – 4500 دور |
گیربکس |
5 سرعته اتوماتیک |
7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
13.4 لیتر در صد کیلومتر |
7.4 لیتر در صد کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) |
11 |
6.7 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
200 |
229 |
مقایسه امکانات و آپشن های تویوتا لندکروز و پورشه ماکان
هر دو خودرو جزء بهترین خودروهای روز دنیا هستند که این موضوع باعث شده شرکتهای سازنده آنها آپشنها و امکانات بینظیری را برای این دو خودرو در نظر بگیرند. در بخش ایمنی و کنترلی امکاناتی مانند سیستم ترمز اضطراری خودکار و سیستم کنترل پایداری خودروی ESP دیده میشود.
همنین در بخش امکانات رفاهی هم میتوانید ورود و خروج بدون کلید به همراه استارت بدون کلید را مشاهده کنید. دوربینهیا دنده عقب و به همراه گرمکنهای صندلی جلو و عقب از دیگر امکانات رفاهی این اتومبیلها است.
نویسنده: نادر شاهنشین