پراید وانت بخریم یا آریسان؟

استفاده از وسایل باری برای امور روزمره در مشاغل مختلف یک امر طبیعی است. مشاغلی که به طور مستقیم در حمل و نقل فعالیت دارند یا بخشی از کار آنها با حمل و نقل است باید از وسایل باری مانند انواع وانت استفاده کنند که تولید آنها در کشور هم صورت میگیرد.
هرچند که تولید وانت هم مانند سایر محصولات خودرویی تولید شده در کشور قابل رقابت با محصولات با کیفیت خارجی نیست اما میتوانید با استفاده از آنها نیاز خود را برطرف کنید. وانت پراید یا پراید 151 یکی از وانتهای جمع و جور تولید شده توسط شرکت سایپا است که در دسترس عموم قرار دارد.
همچنین وانت آریسان که توسط ایرانخودرو به بازار عرضه شده است دیگر خودروی باری موجود در بازار است که در حمل و نقل باری زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.
مقایسه ظاهری وانت پراید 151 و آریسان
هم از نظر اندازه و هم از نظر طراحی این دو خودرو با یکدیگر تفاوتهای زیادی دارند. تفاوت ابعادی آنها را که در قسمت بعدی توضیح خواهیم داد اما تفاوت ظاهری این دو اتومبیل را در همین بخش عنوان خواهیم کرد. سالهای زیادی از اولین وانت باری که در ایرانخودرو تولید شد میگذرد. وانت پیکان که مدل سواری آن تاریخ خودروسازی ایران را با خود یدک میکشد تا چند سال پس توقف تولید پیکان سواری با نام وانت باردو همچنان در خط تولید بود. بعد از آن ایرانخودرو با تغییر در وانت پیکان محصول جدیدی به نام آریسان را خلق کرد. تغییرات انجام شده در این خودروی جدید ما را به یاد پژو 405 و پژو پارس میاندازد.
در نمای جلویی این خودرو سیمایی شبیه به پژو پارس را میبیند که چراغهای آن کمی با زاویه تند و تیز تغییر کرده است. تغییر بعدی سپر اتومبیل است که فرمی عضلانی به خود گرفته است. رنگ این سپر مشکی است و با رنگ اصلی بدنه که به طور عمده سفید است فرق میکند. در نمای بغل این خودرو ترکیبی است پیکان و پژو پارس دیده میشود. وجود رینگهای فولادی به همراه قالپاق خبر از کاهش هزینهها در ساخت این اتومبیل میدهد. در نمای عقب چراغهای مستطیلی شکل و ایستاده این خودرو را میبینید که شبیه به خیلی دیگر از خودروهای باری داخل و خارج طراحی شده است. باز هم وجود یک سپر مشکی رنگ نمای عقب را کامل کرده است. پلاک اتومبیل بر روی سپر نصب میشود.
اما وانت پراید 151 که ورود آن به بازار با حرفها و حدیثهای فراوانی همراه بود. خودرویی که مدل سواری آن سالهای زیادی اقتصادیترین خودروی موجود در بازار ایران بود و حال نوبت به مدل باری آن رسیده بود تا نظر خریداران را به خود جلب کند. تغییرات در این ظاهر این خودرو نسبت به مدل سواری امری بدیهی است اما در نمای جلویی آن هیچ تغییر خاصی نسبت به پراید سواری دیده نمیشود.
در نمای بغل هم موضوع خاصی جلب توجه نمیکند. رینگهای این اتومبیل هم فولادی است و زیبایی ظاهری خاصی ندارد. در نمای پشت چراغهای مستطیلی شکل و کوچک این خودرو را میبینید که مانند خیلی دیگر از خودروهای باری طراحی شده است. همچنین یک سپر مشکلی رنگ در پایین این اتومبیل قرار گرفته که پلاک هم بر روی آن نصب میشود. این خودرو قابلیت نصب اتاقک بر روی بخش بار را دارد.
نمای داخل کابین آریسان شبیه پژو 405 طراحی شده است. داشبورد این خودرو دقیقا همان داشبورد پژو 405 با رنگ مشکی است. دقیقا همان فرمان و طراحیها برای وانت آریسان در نظر گرفته شده است. وانت پراید 151 هم که کابین پراید سواری را دارد و داشبورد آن دقیقا همان داشبورد است. فرمان و سایر بخشهای دیگر هم در وانت پراید مانند مدل سورای آن طراحی شده است. در مجموع طراحی هر دو خودرو بسیار اقتصادی در نظر گرفته شده است تا بتوانند در بازار رقابت کنند. یکی از دلایل اقتصادی بودن این دو خودرو باری بودن آنها است که نیاز به لوازم مقاوم و ارزان در آن احساس میشد.
مقایسه ابعاد و اندازه وانت پراید 151 با آریسان
اختلاف ابعاد این دو خودرو نسبتا زیاد است. تا جایی که کاربری آنها میتواند متفاوت باشد. وانت پراید بهتر است در کسب و کارهای تو شهری که نیاز کمی به فضا دارند استفاده کرد. به عنوان مثال مشاغلی مانند پخش شیرینی، نان و … بهتر است از وانت پراید استفاده کنند. در صورتی که به حجم بار بیشتری نیاز دارید و به عنوان مثال کار شما جابهجا کردن لوازم خانگی سنگین است بهتر است که از آریسان استفاده کنید. طول وانت آریسان ۴۶۸۰ میلیمتر و عرض آن هم ۱۷۲۰ میلیمتر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۶۵ میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۶۷۱ میلیمتر است. وزن این خودرو ۱۲۴۰ کیلوگرم است که میتوانست کمی کمتر باشد.
طول وانت پراید ۳۹۲۸ میلیمتر و عرض آن هم ۱۶۰۵ میلیمتر است. ارتفاع این اتومبیل 1455 میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۳۴۵ میلیمتر است. وزن وانت پراید 900 کیلوگرم است که 5 کیلو از پراید 111 سبکتر است و این میتواند به بارگیری این خودروی باری کمک کند. هم اریسان و هم وانت پراید 151 برای 2 نفر سرنشین ظرفیت دارند. وزن بار مجاز برای وانت پراید 500 کیلوگرم است. ابهاد بخش بار هم به ترتیب طول ۱۵۰۰ میلیمتر، عرض ۱۳۷۰ میلیمتر و ارتفاع: ۴۲۰ میلیمتر است. مخزن بنزین این خودرو 49 لیت ظرفیت دارد. رینگهای وانت پراید 13 اینچی است.
وزن بار مجاز در آریسان 600 کیلوگرم است. همچنین ابعاد بخش بار این اتومبیل در طول ۱۷۶۶ میلیمتر و در عرض ۱۳۵۸ میلیمتر است. همچنین ارتفاع بخش بار هم ۴۳۵ میلیمتر است. حجم مخزن بنزین آریسان 52 لیتر و رینگهای آن هم 15 اینچی است.
مقایسه مشخصات فنی وانت پراید 151 و وانت آریسان
موتور آریسان در اصل همان موتور افسانهای وانت پیکان است که دههها پیش تولید میشد. شرکت سازنده با کمی تغییر حجم این موتور را به 1.7 لیتر رساند تا بتواند به حداکثر قدرت تولیدی 86 اسب بخار برسد. این موتور دارای 4 سیلندر و 8 سوپاپ است. همچنین این ویشرانه 140 نیوتونمتر گشتاور دارد و بر روی آن یک گیربکس 5 سرعته دستی قرار گرفته شده است. در مدلهای قدیمی آریسان دیفرانسل عقب بود اما در مدلهای جدید دیفرانسیل جلو آمده است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر وانت آریسان 12.7 ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت این خودرو هم 160 کیلومتر در ساعت است.
موتور وانت پراید 151 همان موتوری است که روی سایر محصولات پراید قرار گرفته است. یک موتور 1.3 لیتری 4 سیلندر که 8 سوپاپ دارد. این موتور میتواند 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتونمتر گشتاور تولید کند.
شتاب صفر تا 100 این خودرو 14.5 ثانیه و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت است. بر روی این موتور یک گیربکس 5 سرعته دستی قرار گرفته است. هر دو خودرو دارای فرمان هیدرولیکی هستند. مصرف سوخت ترکیبی وانت پراید 6.6 لیتر در 100 کیلومتر و مصرف بنزین آریسان هم در هر 100 کیلومتر 9.2 لیتر است. ترمز جلوی هر دو خودرو دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسهای هستند.
گيربكس | |
---|---|
نوع گيربكس | دستي ۵ سرعته |
موتور | |
نوع موتور | M13-EURO4 |
تعداد سيلندر – تعداد سوپاپ | ۴سيلندر – خطي |
حجم موتور cc | ۱۳۲۳ |
حداكثر قدرت hp@5250rpm | ۷۱ |
حداکثر گشتاور Nm@2750rpm | ۱۰۸ |
فرمان | |
نوع فرمان | هيدروليك |
حداقل شعاع چرخش | ۴/۵۵ |
ترمز | |
جلو | ديسكي |
عقب | كاسه اي |
امکانات و آپشن های وانت پراید و آریسان
این دو خودرو اقتصادی هستند و آپشنی برای آنها در نظر گرفته نشده است. موضوع خاصی را نمیتوانید در آنها پیدا کنید زیرا همه چیز ارزان و ساده انتخاب شده است.
|
کد کلاس(های) خودرو | 16901-16903 | |
نوع موتور | XU7P-CNG | |
حجم موتور (cc) | 1761 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 97 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه (بنزين ،گاز) | |
حداكثر گشتاور (Nm) | 146 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه (بنزين)، 137 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه (گاز) | |
نسبت تراكم | 9.3 | |
تعداد سوپاپ | 8 | |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب اكتان 95، گاز طبيعي CNG | |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه اي | |
حداکثر سرعت (km/h) | 170 بنزين | |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 13/8 بنزين | |
سيستم انتقال قدرت | 5دنده دستي | |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 8/8 بنزين، 9/3 گاز | |
طول خودرو (mm) | طول خودرو 4665 – طول اتاق بار 1800 | |
عرض خودرو(mm) | عرض خودرو 1720 – عرض اتاق بار 1360 | |
ارتفاع خودرو (mm) | ارتفاع خودرو 1465 – ارتفاع ديواره اتاق بار 430 | |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2660 | |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1274 | |
حداكثر وزن مجاز | حداكثر وزن بار با دو سرنشين 750 كيلوگرم، حداكثر وزن بار بدون سرنشين 600 كيلوگرم | |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 40 بنزين ، 75 گاز | |
گارانتی | 3 سال يا 60/000 كيلومتر(هر كدام زودتر فرا برسد) |
کد کلاس(های) خودرو | 16901-16903 | |
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده، ترمز عقب كاسه اي | |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هواي راننده و سرنشين جلو | |
فرمان | هيدروليك | |
سیستم تهویه | دستي | |
سیستم صوتی | راديو پخش | |
چراغها | چراغ مه شكن جلو وعقب، چراغ جلو لامپي با محفظه كرومي و چراغ عقب لامپي ، كد كلاس 16903: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغ هاي عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp و بدون چراغ مه شكن جلو | |
آينهها | آينه هاي جانبي دستي | |
شیشه ها | شيشه بالابر برقي | |
تزئینات | تريم خاكستري، روكش پارچه اي صندلي | |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزي ، كمربندهاي ايمني 3 نقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع، فرمان تلسكوپي ، سنسور دنده عقب | |
رینگ و لاستیک | 15 اينچ فولادي | |
صندلی | صندلي راننده و سرنشين جلو دستي، پشت سري صندلي هاي جلوقابل تنظيم | |
سایر تجهیزات | ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) | |
آخرین بروزرسانی |
تجهيزات ايمني و رفاهي | ||
---|---|---|
تيپ | ||
مولتی مدیا و دوربین دید عقب | ||
مجهز به راديو پخش + USB | ||
سیستم هشدار موانع دنده عقب (سنسور پارک خودرو) | ||
آينه های جانبی برقی | ||
آینه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل | ||
صندلی چرم و تریم داخلی مشکی | ||
رول بار و لاینر | ||
کانوپی (آپشنال) | ||
سیستم هشدار دهنده ضد سرقت و (immobilizer) | ||
زیرپایی سه بعدی | ||
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | ||
ترمز ضد قفل (ABS) | ||
چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور (Levelling Device) | ||
چراغ عقب مجهز به مه شكن | ||
كمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع | ||
کولر | ||
برف پاک كن جلو با دور قابل تنظیم | ||
چراغ هشداردهنده عیب موتور | ||
درب بازكن باک از داخل | ||
فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع | ||
قفل مركزی | ||
ساعت دیجیتال |
نویسنده: نادر شاه نشین