ساپیا سالهاست که پلتفرم تیبا را به همراه موتور ام 15 به تولید میرساند. طی سالهای اخیر محصولاتی مانند کوییک و ساینا را هم با همان پلتفرم و پیشرانه به بازار عرضه کرده است. شاید وقت آن رسیده باشد که این پلتفرم و پیشرانه بازنشسته شود اما سایپا در یک حرکت جدید دو محصول دیگر را با این مشخصات معرفی کرده است. سایپا سهند و سایپا اطلس دو محصول جدید سایپا هستند که طراحی نسبتا بهتری از خودروهای قبلی سایپا دارند. سایپا سهند دقیقا روی پلتفرم ساینا ساخته شده و موتور آن هم M15 است. هرچند که سایپا مدعی شده این پیشرانه بهینه شده و قدرت و گشتاور آن کمی افزایش داشته است. البته لازم به ذکر است که این محصول قرار است که توسط پارس خودرو به بازار عرضه شود. در این مقاله تصمیم گرفتیم سهند محصول جدید سایپا را بررسی کنیم.
بررسی ظاهری سهند محصول جدید سایپا
در نمای کلی فکر میکنید که تغییرات زیاد بوده و از اساس سهند یک خودرو جدید است. اما کافی است که به نمای بغل اتومبیل بروید تا متوجه یکی بودن این اتومبیل و ساینا شوید. نمای بغل خودروهای فیس لیف شده به خوبی اصل و اصالت آنها را لو میدهد. در این نما میتوانید همان فرم جلویی کوییک که کشیده و رو به پایین بود را ببینید. در بخش عقب هم دقیقا همان فرم مکعبی و رو به بالای صندوق را از نمای بغل میتوانید مشاهده کنید. سهند در تیپهای مختلف ساخته میشود که با توجه به آن رینگها فرق میکند. در برخی تیپها رینگ فولادی به همراه قالپاق پیچی و در برخی از تیپها هم رینگ آلومینیومی با طراحی اسپرت و جذاب دیده میشود.
اما در نمای جلویی همه چیز فرق میکند. طراحی نمای جلویی یک چیز جدید است و میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند. در نمای جلویی چراغهای کشیده با طراحی ترند روز دیده میشود. چراغهای با گرافیک تیره که طراحی خشن آنها باعث شده نمای جلویی هم فرمی خشن به خود بگیرد. جلو پنجره فرمی ذوزنقهای شکل دارد که با طراحی چراغها هماهنگ است. طراحی جلو پنجره به صورت مشبک صورت گرفته و با مدل هاچبک این خودرو یعنی اطلس متفاوت است. چراغهای مهشکن در پایینترین بخش نمای جلویی در دو طرف سپر واقع شده است که طراحی این بخش را تکمیل میکنند.
در نمای عقب هم یک طراحی جدید را مشاهده میکنید اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که این بخش هم اصالت همان ساینا را دارد. در این بخش میتوانید چراغهای کشده و باریک اتومبیل که به صورت دو تکه طراحی شده را ببینید. یک بخش چراغ روی بدنه و بخش دیگری روی درب صندوق عقب قرار میگیرد. روی درب صندوق عقب چیز دیگری دیده نمیشود و فقط لوگوی پارس خودرو و نام سهند به فارسی دیده میشود. در پایین سپر یک دیفیوزر قرار گرفته است که درون آن برای اگزوز جایی در نظر گفته نشده است. پلاک در پایین نمای عقب جایی بین دیفیوزر و سپر قرار میگیرد.
نمای داخلی به طور کامل تغییر کرده است و نسبت به محصولات قبلی سایپا کمی بهبود پیدا کرده است. تریم داخلی کرم و مشکلی باعث شده جذابیت کابین کمی بیشتر شود. بر روی داشبورد این اتومبیل میتوانید یک پنل از دکمههای مدیریتی را مشاهده کنید. بالای این پنل هم کانالهای کولر که به صورت دایرهای شکل طراحی شدهاند دیده میشود. در بالاترین بخش داشبورد هم یک نمایشگر وجود دارد که مدیریت سیستم مالتی مدیا به وسیله آن صورت میگیرد. فرمان این خودرو به صورت دور چرم به همراه دکمههای کنترلی صورت گرفته است. عقربههای دور موتور و سرعت روی کلاستر به صورت برعکس کار گذاشته شدهاند که نمایی جذاب را به آن داده است.
بررسی اندازه و ابعاد سهند محصول جدید پارس خودرو
اندازه این اتومبیل دقیقا همان ساینا معمولی و ساینا اس است. هرچند که پلتفرم این محصول با تیبا مشترک است اما اندازه داخلی آن بزرگتر و جادارتر است و میتوان از آن به عنوان یک سدان نسبتا جادار و مناسب یاد کرد. چنین اتومبیلهایی برای خانوادهها نسبتا مناسب هستند و میتوان پاسخگوی نیازهای آن برای سفرهای درون شهری و برون شهری باشد. سهند برای نستن 4 الی 5 نفر در ظرفیت دارد که مانند خیلی از خودروهای تولید داخل دیگر است. صندوق عقب این خودرو هرچند که از خیلی خودروهای دیگر کوچکتر است اما نسبتا خوب است و میتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. همچنین سرنشینان عقب فضای کافی برای پاهای خود را دارند.
طول |
۴۲۱۵ میلیمتر |
عرض |
۱۶۶۳ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۴۸۴ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۴۱۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۲۲۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۴ – ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب |
۳۷۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۴۱ لیتر |
قطر رینگ |
14 اینچ |
قطر تایر |
185 میلیمتر |
بررسی مشخصات فنی سایپا سهند
سایپا برای سهند هم از موتور M15 استفاده کرده است. هرچند که مدعی شده دریچه گاز این خودرو به صورت برقی کار گذاشته شده است و نصب سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT از دیگر تغییرات در این خودرو بوده است که باعث شده قدرت و گشتاور آن افزایش پیدا کند، همچنین عملکرد آن بهینه شود. این تغییرات باعث شده تا سایپا مدعی شود که تغییراتی در این اتومبیل نسبت به محصولات گذشته خود صورت گرفته است. این تغییرات باعث شده تولید قدرت از 87 اسب بخار به 90 اسب بخار افزایش پیدا کند. همچنین گشتاور آن از 128 نیوتونمتر به 136 نیوتونمتر افزایش پیدا کند. این خودرو با دو گیربکس دستی و CVT به تولید میرسد که خریدار میتواند با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کند.
نوع موتور خودرو |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۸ |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
۹۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۷ نیوتن.متر |
گیربکس |
دستی ۵ سرعته، CVT |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
۱۳ ثانیه |
سرعت |
۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
۷ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
فرمان |
هیدرولیک |
بررسی امکانات و آپشن های سهند محصول جدید سایپا و پارس خودرو
این خودرو نسبت به محصولات قبلی سایپا از آپشنها و امکانان نسبتا بهتری برخوردار است و میتوانید انتظار داشته باشید که شاهد شرایط بهتری باشید. البته لازم به ذکر است که سهند پارس خودرو استانداردهای 85 گانه را پاس کرده است که این یعنی یک سری امکانات و ایمنیهای را به همراه خود دارد و جزئی از آپشن و امکانات سفارشی نخواهند بود. در نهایت باید بدانید سهند قرار است در تیپهای مختلف تولید شود و امکانات آن بستگی به تیپ موجود دارد. همچنین یک سری از امکانات هم در آن سفارشی است. در ادامه امکانات سهند سایپا را معرفی میکنیم. یک سری از این امکانات بین همه تیپها موجود و برخی دیگر فقط در یک تیپ خاص در دسترس است.
- سنسور باد
- سنسور عقب
- چراغ مه شکن
- چراغ اتولایت
- چراغ دی لایت
- چراغ بدرقه
- دزدگیر درهای جانبی
- فرمان دی کات هیدرولیکی
- تهویه نیمه اتومات
- خروجی 12 ولت
- ایروفیکس صندلی
- صندلی 4 حالته شاگرد
- 2 ایربگ
- تریم داخلی 2 رنگ
- کنترل کشش و پایداری
- کنترل حرکت در سربالایی
- آینه جانبی برقی
- آینه جانبی تاشو برقی
- گرمکن آینه جانبی
- دکمه کنترلی فرمان
- صندلی چرم و پارچه
- کروز کنترل و محدود کننده سرعت
- فرمان دی کات برقی (سفارشی)
- خروجی 12 ولت
- صندلی 6 حالته دستی راننده
- صندلی 2 حالته برقی راننده (سفارشی)
- صندلی راننده با گرمکن (سفارشی)
- سنسور باران (در مدل فول)
- رادار نقطه کور (در مدل فول)
- کیلس استارتر (در مدل فول)
- هشدار بازبودن درب (در مدل فول)
نویسنده: نادر شاه نشین