معرفی انواع نسل های ام وی ام 315

معرفی انواع نسل های ام وی ام 315
طی سالهای اخیر مونتاژ خودروهای چینی زیاد طولانی نبوده و هر خودرو نهایتا بعد از چند سال تولید آن متوقف میشود. کمتر پیش میآید که خودروهای چینی مدت زمان زیادی را بر روی خط تولید قرار بگیرند اما ام وی ام 315 یکی از استثناءهای بازار بوده است. که توانسته از سال 1391 تا به حال بر روی خط تولید قرار بگیرد. هرچند که طی این سالها MVM 315 تغییرات زیادی داشته است اما اصالت طراحی و فنی آن تا حدود زیادی حفظ شده و همین امر هم موجب تداوم فروش آن شده است. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا یک مقایسه بین مدلها و نسلهای مختلف ام وی ام 315 انجام دهیم.
بررسی ام وی ام 315 نسل اول
سال 1391 بود که شاهد حضور یک خودروی جدید با طراحی جذاب بودیم. خودرویی چینی که شاید پیشینه کشور سازنده آن مورد انتقاد بود اما طراحی جذاب آن در بین خودروهای موجود باعث شده بود که فروش نسبتا خوبی را تجربه کند. اما قطعا فروش یک خودرو فقط به طراحی آن محدود نمیشود و در بخشهای فنی هم باید حرفهای برای گفتن داشته باشد که ام وی ام 315 در این بخش هم نسبتا خوب عمل کرد.
بررسی ظاهری MVM 315 نسل اول
ام وی ام 315 یک اتومبیل هاچبک است که طراحی زیبا و کاربردی آن باعث شده تا نظر خریداران را به خود جلب کند. چراغهای بزرگ و کشیده آن در کنار جلو پنجره باریک و کوچک آن جلب توجه میکند. شاید فکر کنید این طراحی همخوانی نداشته باشد اما اینطور نیست و این تفاوتها باعث ایجاد زیبایی جالبی شده است. در نمای بغل این اتومبیل میتوانید سیمای یک اتومبیل هاچبک که شبیه کراس اوورها هم هست را ببینید. خطوط تیز و شکسته از شاخصههای مهم در این بخش است. همچنین رینگهای آلومینیومی این خودرو در نمای بغل جلب توجه میکند. نمای عقب این اتومبیل هم با چراغهایی یک تکه و مثلثی شکل طراحی شده است.
پلاک در این خودرو روی سپر قرار میگیرد و روی درب صندوق عقب فقط لوگو و نام خودرو قرار دارد. یک دیفیوزر باریک در پایینترین بخش خودرو قرار گرفته است. نمای داخلی کابین بسیار زیبا و متفاوت طراحی شده است. یک نمایشگر کوچک در میانه داشبورد قرار دارد که اطراف آن دکمههای کنترلی واقع شدهاند. کانالهای سیستم تهویه و پیچهای ولوم آن هم زیر نمایشگر هستند. یک فرمان ساده به همراه کلاستر در این خودرو استفاده شده است. اما نکته جذاب آن وجود یک نمایشگر بسیار باریک و کشیده دیجیتالی بالای کلاستر است. دقیقا یک نمایشگر این شکلی روبروی صندلی شاگرد هم وجود دارد.
بررسی ابعاد و اندازه ام وی ام 315
ابعاد این اتومبیل به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع چیزی معادل 4139 در 1686در 1492 میلیمتر است. همچنین وزن آن 1275 کیلوگرم است. این خودرو برای 4 نفر سرنشین ظرفیت دارد. حجم باک در این خودرو 50 لیتر است. رینگهای این خودرو 15 اینچ و تایرهای آن 185 میلیمتر است.
بررسی فنی MVM 315
در این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری با 4 سیلندر که دارای 16 سوپاپ است استفاده میشود. این پیشرانه تنفس طبیعی به صورت خطی طراحی شده است. حداکثر قدرت تولید شده توسط این پیشرانه 109 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه است. همچنین گشتاور این موتور 140 نیوتنمتر در 4500 دور در دقیقه است. این پیشرانه میتواند به حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت برسد. این پیشرانه در هر 100 کیلومتر به صورت طبیعی 6.5 لیتر بنزین مصرف میکند. نوع جعبه دنده این خودرو دستی 5 سرعته است. فرمان این خودرو هیدرولیک بوده که رانندگی با آن نسبتا نرم و راحت است. ترمزهای جلو در این خودرو دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسهای است.
امکانات و آپشن های ام وی ام 315
این مدل از MVM 315 دارای آپشنهای زیادی نیست اما از سیستم ترمز ضد قفل ABS بهره میبرد. ایموبلایزر دیگر امکان به کار رفته در این خودرو است. برای ایمنی بیشتر سرنشینان از کیسههای هوا استفاده میشود.
بررسی MVM 315H
در سال 1393 بود که شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفت تغییراتی در ام وی ام 315 بدهد و یک فیس لیفت از آن را روانه بازار کند.
بررسی ظاهری ام وی ام 315 اچ
تغییرات بیرونی این خودرو بیشتر در نمای جلویی بوده است جایی که چراغها کامل تغییر کرده و فرم منحنی با زاویههای تیز به خود گرفته است. جلو پنجره بخش پایینی که روی سپر قرار دارد هم کمی بزرگتر شده است. در نمای بغل ظاهر اتومبیل کمی اسپرتتر شده است. نوارهای مشکلی رنگی از سپر به دور گلگیر چرخها عبور کرده و به بخش عقبی اتومبیل رفته است. همچنین در نمای عقب هم جایی برای قرار گرفتن اگزوز در دیفیوزر تعبیه شده است.
طراحی داخلی کابین و به خصوص داشبورد هم به طور کلی تغییر کرده است. رنگ داشبورد و کابین از کرم به تیره تغییر کرده است. همچنین نمایشگر کوچک این خودرو به یک نمایشگر بزرگ تغییر کرده است. طراحی داشبورد عضلانیتر شده است. همچنین آن دو نوار نمایشگری که بالای کلاستر و روبرو صندلی شاگرد بود دیگر نیست.
بررسی ابعاد MVM 315 H
طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب 4188 در 1686 در 1480 میلیمتر است. همچنین فاصله دو محور در این خودرو 2527 میلیمتر است. وزن این اتومبیل هم 1210 کیلوگرم است. سیر مشخصات در این اتومبیل با مدل قبلی تفاوت زیادی ندارد.
بررسی مشخصات فنی ام و ام 315 اچ
همه مشخصات فنی این خودرو با مدل قبلی یکی است فقط حداکثر قدرت در این اتومبیل 107 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر سرعت آن هم 170 کیلومتر در ساعت است.
بررسی امکانات و آپشن های MVM 315 H
این بخش هم با مدل قبلی زیاد فرق ندارد. از جمله تغییرات در این خودرو میتوان به بیشتر شدن تعداد اسپیکرهای سیستم مالتی مدیا و اضافه شدن یک کنسول بین صندلیهای جلو به عنوان استراحتگاه دست راست راننده اشاره کرد.
بررسی ام و ام 315 پلاس
در نهایت سال 1399 بود که مدیران خودرو نسخه نهایی MVM 315+ را روانه بازار کرد. خودرویی که با مدلهای قبلی خود تفاوتهای بیشتری داشت.
بررسی ظاهری MVM 315+
نمای جلویی خودرو تا حدود دگرگون شده است. جلو پنجره فرمی مشبک به خود گرفته و بخش اصلی آن روی سپر واقع شده است. همچنین در نمای بغل دیگر آن نوار مشکی رنگ دیده نمیشود. طراحی در نمای عقب تغییر خاصی نداشته و فقط بر روی دیفیوزر طرح اگزوز فیک قرار گرفته است. اما نمای داخلی دگرگون شده و تریم داخلی کابین به دو رنگ تغییر یافته است. فرمان این خودرو دور چرم به همراه دکمههای کنترلی در نظر گرفته شده است. همچنین کلاستر پشت فرمان دیجیتالی است.
بررسی ابعاد و اندازه ام وی ام 315 پلاس
طول این خودرو 4213 میلیمتر و عرض آن هم 1693 میلیمتر است. ارتفاع این اتومبیل 1497 میلیمتر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم 2527 میلیمتر است. وزن ام وی ام پلاس هم 1285 کیلوگرم است. سایر مشخصات ابعادی خودرو با مدلهای قبلی تفاوتی ندارد.
بررسی فنی MVM 315+
تغییری در موتور خودرو به وجود نیامده است و همان پیشرانه 1.5 لیتری با 107 اسب بخار قدرت همچنان روی خودرو قرار گرفته است. اما مدیران خودرو برای این اتومبیل یک گیربکس اتوماتیک 4 دنده را در نظر گرفته است. همچنین شتاب صفر تا 100 این خودرو 12.5 ثانیه است. سایر مشخصات خودرو با مدلهای قبلی تفاوتی ندارد.
بررسی آپشن و امکانات ام وی ام 315 پلاس
سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS برای ایمنی بیشتر اتومبیل در این خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین فرمان برقی EPS باعث شده تا رانندگی با این خودرو راحتتر باشد. سیستم کنترل پایداری ESP برای کنترلپذیری بیشتر راننده در زمان رانندگی بر روی اتومبیل به کار میآید. سانروف دیگر امکان جدید در این اتومبیل است. همچنین چراغهای جلو اتوماتیک از دیگر امکانات جدید در این اتومبیل است.
مشخصات فنی انواع مدل های ام وی ام 315
بطور کل خودرو ام وی ام 315 در 4 مدل روانه بازار شده است که از این 4 مدل، یک مدل صندوق دار است و 3 نسخه دیگر، هاچ بک می باشند و نام آنها عبارت است از؛
- ام وی ام 315 ساده
- ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت
- ام وی ام 315 اسپرت لاکچری
مشخصات فنی | ساده | اسپرت اکسلنت | اسپرت لاکچری |
سال های عرضه | 94 تا 96 | 96 تا 99 | 94 تا 97 |
وزن (کیلوگرم) | 1210 | 1210 | 1210 |
طول (mm) | 4188 | 4188 | 4188 |
عرض (mm) | 1686 | 1686 | 1686 |
ارتفاع (mm) | 1480 | 1480 | 1480 |
پیشرانه | 4 سیلندر | 4 سیلندر | 4 سیلندر |
حجم موتور (لیتر) | 1.5 | 1.5 | 1.5 |
گشتاور (نیوتن متر) | 140 | 140 | 140 |
گیربکس | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
قدرت (اسب بخار) | 107 | 107 | 107 |
شتاب 0 تا 100 KM | 11.8 | 11.8 | 11.8 |
سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 170 | 170 | 170 |
مصرف ترکیبی در 100 KM (لتیر) | 6.3 | 6.3 | 6.3 |
حجم باک | 50 | 50 | 50 |
سنسور عقب | دارد | دارد | دارد |
ترمز ضد قفل ABS | دارد | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی | ندارد | ندارد | ندارد |
چراغ مه شکن جلو | دارد | دارد | دارد |
چراغ مه شکن عقب | دارد | دارد | دارد |
نوع فرمان | هیدرولیکی | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
تعداد ایربگ | 2 | 2 | 2 |
سیستم تهویه | دستی | دستی | دستی |
معرفی امکانات و آپشن های ام وی ام 315 پلاس
از جمله مهمترین امکانات و تجهیزات ام وی ام 315 اسپرت لاکچری فول آپشنترین نسخه ام وی ام ۳۱۵ یعنی مدل اسپرتاکسلنت، میتوان به کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای مجهز به ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، نمایشگر 7 اینچی لمسی مجهز به رهیاب ماهوارهای و دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور دنده عقب، صندلیهای چرمی، شیشهها و آینههای برقی در لیست آپشنها دیده میشوند که برای این رده قیمتی کافی به نظر میرسند. البته تیپ “اسپرت اکسلنت” با موارد تکمیلی نظیر سیستم پخش VIFA و روفرکهای روی سقف اشاره نمود.
معایب ام وی ام 315 پلاس
در ادامه نگاهی به معایب ام وی ام ۳۱۵ خواهیم داشت و دلایلی که شما را از خرید این خودرو منصرف میکند، برخواهیم شمرد. اگر مایل به شناخت بیشتر کاستیهای ام وی ام ۳۱۵ هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب آخرین نسخه این خودرو موسوم به ام وی ام ۳۱۵ پلاس مورد بررسی قرار گرفته است.
- کیفیت پایین کابین
- بازار دست دوم نچندان خوب
- گیربکس ناهماهنگ با پیشرانه
- سیستم تهویه دستی
- شتاب ضعیف
-
پیشرانه و شتاب ضعیف
ام وی ام ۳۱۵ به نسبت ابعاد بدنه و سگمنتی که در آن قرار دارد، با ۱۲۱۰ کیلوگرم وزن، خودرویی سنگین محسوب میشود. به این موضوع موتور نسبتاً ضعیف و تنبل آن را اضافه کنید و خودرویی در اختیار خواهید داشت که از نظر شتاب گیری و کشش در سربالاییها، خیلی عملکرد خوبی از خود نشان نمیدهد.
اگر ۲۰۶ تیپ ۵ را به عنوان یکی از رقبای مستقیم ام وی ام ۳۱۵ در نظر بگیریم، در این بخش، ۲۰۶ با داشتن یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور و در عین حال، ۱۶۰ کیلوگرم وزن کمتر در مقایسه با ام وی ام ۳۱۵، خودروی بسیار قویتری است.
-
عملکرد بد گیربکس
همان طور که در بخش مشخصات فنی این خودرو ذکر کردیم، ام وی ام ۳۱۵ به یک گیربکس ۵ دنده دستی مجهز شده که داد خیلی از مالکان این خودرو را درآورده است. گیربکس این خودرو را شاید بتوان یکی از پر سروصدا ترین گیربکسها در این رده قیمتی معرفی کرد.
طبق گزارش مالکان ام وی ام ۳۱۵، صدای زوزه گیربکس آن در دندههای ۲، ۳ و ۴ بسیار آزار دهنده هست و مشکل وقتی بدتر میشود که صدای گیربکس را به صداهای دیگر داخل کابین اضافه کنید.
-
ترمزهای کاسه ای عقب
یکی از معایب mvm 315 که بدون تغییر به نسخه پلاس انتقال یافته، ترمزهای کاسهای عقب هستند که برای خودرویی در این رده قیمتی و با پسوند پلاس عجیب به نظر میرسند.
ترمزهای کاسهای عقب از نسل اول ام وی ام ۳۱۵ تاکنون همراه این خودرو بودهاند و با وجود تغییر نسل و عرضه نسخه فیسلیفت، وضعیت آنها تغییری نکرده است. استفاده از ترمزهای کاسهای برای چرخهای عقب ام وی ام ۳۱۵ پلاس سبب شده تا این خودرو همچنان از نظر ایمنی در شرایط متوسطی قرار گیرد، حال آنکه مدیران خودرو این محصول را با پسوند پلاس و به عنوان محصول جدید روانه بازار کرده است.
البته نباید از یاد برد که رقبای داخلی ام وی ام ۳۱۵ پلاس نیز از این نظر در وضعیت بهتری نیستند، با این حال برای خودرویی که در نتیجه همکاری با خودروساز خارجی توسعه یافته است، چنین موردی یک نقطه ضعف محسوب میشود و بایستی ام وی ام ۳۱۵ پلاس در سطحی بالاتر از رقبایش قرار گیرد.
نویسنده: نادر شاه نشین